Direktlänk till inlägg 26 oktober 2009

Varför väljer man att gå över till behovskonsumtion eller secondhand?

Av Gitte - 26 oktober 2009 13:56

Det finns säkerligen massor av svar på den frågan. Om du har valt, så kommentera gärna nedan vad som motiverar just dig!

För oss fanns det massor av skäl. Jag för egen del läste ju humanekologi ett par år på folkhögskola under mitten-slutet av åttiotalet och hade fått med mig massor av skäl vid det tillfället. Det märkliga är att när man börjar intressera sig över hur vår jord mår så hittar man massor av information och teveprogram som skriker ut budskap om hur vår närmiljö egentligen ser ut och vilka bieffekter vår konsumtion har. Men det försvinner liksom i informationsflödet och får inte riktigt den slagkraft som det förtjänar. Var det någon som såg Uppdrag Granskning om plast i våra vattendrag? Det finns betydligt större mängder plastfibrer och plastartiklar än man har väntat sig, en ohyggligt skrämmande utveckling. Men jag antar att den stora massan couldn´t care less, för vi fortsätter att handla plastkläder, och liknande. Men vad ännu värre är, se det här: " Sannolikt kommer plastpartiklarna från slitage av bildäck och från textilier och syntetiska kläder. Men de kan även komma från naturmaterial som bomull, linne och ylle och är ett resultat av bearbetningen av dessa." Så inte ens om man köper naturmaterial kan man svärja sig fri från att bidra till plastnedskräpningen i VÅRA vattendrag här i sverige. Dvs, det är inte bara hav långtbortistan och tredje världen som är drabbade utan det är VÅRA fiskevatten där vi bor och den fisken som finns i fiskvagnarna nära OSS som lever i ett plastfyllt hav... skrämmande. Vad gör vi?


Men nu var det ju inte det jag skulle skriva om i vanlig ordning.


I vårt fall så hade vi fått en liten parvel, sådär på efterslänten, jag skulle ju inte ha fler ungar och min nuvunna sambo sedan ett par år tillbaka skulle ju inte ha barn, men det sket ju sig lite, som tur var. Och så stod vi där. Jag som hade sparat varenda jädrans barntillbehörsgrunka sedan fyra barn, och en relativt nyskaffad sambo som minsann med eftertryck uttryckte att "MITT barn skall INTE ha arvegods, så du kan slänga alltihop om du inte vill spara till de större". Öh, tja. Det var en liten kulturkrock kan jag väl säga, när secondhandnyttjaren mötte chrome-och-läder-ungkarls-travellern-med-hästsvans. (Eller den finska neanderthalaren som några andra känner igen honom som...). Men begagnat och gammalt junk stod liksom inte högt på hans önskelista och hade han fått som han hade velat så hade vi slängt alla mina gamla grunkor och skaffat nytt, helst vräkiga skinnsoffor och sånt. Men om jag nu får lov att säga det; som TUR VAR så kom då en liten minikris i vårt samliv.

Det är så att min sambo älskar att resa. Han har album efter album fullt med resfoton och minnen från sina resor som varit av lite olika längd. Och tja, jag hade då rakt aldrig rest så nu tyckte han att det var dags. Han ville boka en resa och började leta resmål för hela familjen.


Men hallå? E du galen eller?

Han gick ner rejält i inkomst när lilleman föddes mycket för att han ville ha lite mer regelbundna tider hos oss, och mindre ansvar på jobbet, då han ville prioritera familjen. Me like, men man kan inte planera att börja resa med sju pers, mindre inkomst och dessutom ville vi dra ut på föräldrarledigheten som skulle räcka länge, och dessutom lämna över ett halvårs pappaledighet -minst- till honom när jag ammat färdigt och jag som gärna ammar länge.


För att göra den långa historien så kort som möjligt så innebar det här året att våra olika intressen smälte samman och hittade en gemensam hållning.

Vi la upp ett excel-program där vi skrev upp ALLA intäkter och utgifter, in på minsta plastpåsen, la upp en del huvudgrupper och första månaden spenderade vi precis lika obekymmersamt som tidigare. Sen tog vi alla ungarna för en månadsgenomgång för att se vad vi kunde spara in på och dra in på, byta varumärken, byta affärer etc, etc, etc.

Från att tillsammans ha en ganska hygglig inkomst till att ha minimalt och ändå vilja få MER pengar över, går det? Ja, det gjorde det faktiskt.

Ett sparområde var att gå över i större utsträckning till secondhand när det ex gäller kläder och produkter som vi behövde. Vilket förstås innebar att ALLA mina sparade barngrunkor kom till heders igen och sambon faktiskt gick med på att köpa en begagnad barnvagn för 500:- istället för en sprillans ny för 7500:-, som vi inte ens hade fått tillbaka hälften för när vi hade använt den. Det var en STOR besparing!


Det året åkte vi sju pers, två vuxna och fem barn först till Marocco i Januari.

När vi kom hem var vi så ressugna att vi fortsatte i samma stil, så i Augusti samma år, åkte vi en sväng till Rhodos med när vi ändå höll på.

Trots att jag inte tog ut mer än 3-5 dagar inkl garantidagar -så fort vi fick ta ut det- per vecka och trots att sambon altså gick ner väldigt mycket i månadsdinkomst. Och faktum är att vi sällan har kunnat unna oss så mycket som under den tiden, för mycket mycket mindre pengar än förr!


Senare gick vi in i gamla vanor igen, inte i riktigt samma utsträckning som tidigare, utan lite klokare blev vi på sikt. Sedan fick vi en flärp 2004 när vi en månad återigen betalade elräkningen som då låg på ca 2000:- per månad.

-Vad fasen, måste vi verkligen ha det såhär? Kan vi inte flytta ut på landet?

Sagt och gjort. Det blev ytterligare en ny erfarenhet, och sedan dess har jag ju ställt mig själv utanför allt vad det trygga lönesystemet och inkomst heter, men det är en helt annan historia... (som jag nog inte utan vidare rekommenderar någon annan om man är någotsånär sunt förskaffad).


Ps. Hur är det idag? Jo, om jag vill köpa något av något slag, så frågar sambon; "finns det inget på blocket?" så nog har han ändrat sin attityd på senare år... *skratt*

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards