Direktlänk till inlägg 18 oktober 2009

Behöver feedback!

Av Gitte - 18 oktober 2009 13:44

Snälla, ge mig lite att fundera på! Jag behöver verkligen feedback nu!


Sitter och sorterar alla secondhandplagg, ett dj*vulusiskt svårt jobb, egentligen. Men 2/3 kommer att sorteras bort och köras iväg. Egentligen skulle killarna från Maurtanien haft dem, men jag har inte hört av dem trots att de skulle höra av sig fram i höst, så nu åker det iväg på annat håll.


Jag kan inte ligga på så stora lager som jag gjort tidigare, och det finns nog inget skäl att göra det heller. Något jag inte hade svårt med tidigare var att få in plagg i affären, det var ärligt talat svårare att få ut dem igen. Därför tänker jag försöka vara lite petigare, och ta lite lärdom, för det är otroliga mängder med kläder som inte gått ut. Jag skickade nästan 3500-4000 plagg till mauretanien när jag stängde, ändå finns det liksom säkert tiotusentals plagg kvar och jag tänker inte ha kvar mer än det som kan tänkas bli sålt nu. Samtidigt måste det nog sorteras i flera omgångar för man BLIR sorteringsblind efter ett tag.

Ett tag sparar man nästan ingenting. Sen börjar man spara och sparar helt plötsligt nästan sämre kläder än det man sorterade bort stunden innan, och sådär håller det på.


Jag sparar förstås 70-talskläder.

Lite 80-tal, om det är sött eller väcker tillräckligt med nostalgi.

Allt 90-tal åker,

och även mycket från tidigare 2000-talet.

Försöker hålla mig till de senare årens kollektioner i den mån jag kan.

Tar bort sådant som är noppigt eller har tecken på slitage,

ibland godtar jag någon ytterst likten grad tvättblekthet om jag inte kan avgöra om plagget haft en bleklook från början,

men helst vill jag ha det så lite slitet som möjligt när det gäller basplagg, byxor och liknande.


På jackor har jag lite större tolerans om jackan är hel och varm. Vet av erfarenhet att många söker en extrajacka till stallet eller en ladugårdsjacka/overall, och hittar man en sådan för en tjuga blir man bara glad.


Men lite tankestopp har jag, så ni som besöker barnsecondhands, eller som till och med är gamla kunder hos mig, ge gärna lite feeback. Hur skall jag tänka?


Gekås sorteras bort. Jag har gekåsstopp. Vi har tre mil till gekås och hur fina de än är från början så spelar det ingen roll om de kostar femman-tian plagget hos mig, de blir inte sålda ändå. Det är såå trist, tycker jag som är nyttoplaggskonsument, för de är många gånger minst lika bra som andra märkeskläder, men som sagt, de kommer in, men går inte ut igen.


Hemstickat säljer inte mycket alls. Men det vägrar jag att låta bli att ta in, för att jag själv tycker om det, och det är trots allt ett stort arbete för den som har gjort plagget och de är oftast nästan inte använda. Så det tar jag inte bort helt, trots att det är svårsålt. Varför tycker ni inte om hemmasytt eller hemmastickat? Det finns ju garanterat ingen annan som har en exakt likadan? Lite udda som inte hittas någonstans måste jag få ha kvar, om inte annat för min egen skull och den lilla lilla köpgrupp som tänker som jag.


Jag måste ockås se över mitt tillgodokvittosystem lite grann, helt enkelt för att det är för svårt att avgöra vad som blir kvar och inte blir kvar i sista ändan.


Jag har haft prisintervallet 5-50 kronor max, beroende på plagg, märke och kollektion.


*Jag tror att jag måste höja NYARE, dvs, max ett år gamla märkeskläder något.

*Och istället sänka allt från ex hm, lindex och liknande om inte det är

bamse, mumin, laban och sådant som är lättsålt. Det kan ligga kvar på samma nivå som idag.

*som sagt, låta bli att ta in kläder från gekås, samt kläder med en mellanålder dvs, 90-2004/5/6 ungefär.

Men om jag gör det, vad säger ni som kommer? Skulle det kännas okej? Även för er som lämnar in?


Jag är ju lite som en åsna mellan två hötappar, jag vill ju att både ni som lämnar skall känna er nöjda med att komma med grejjerna och så är det ni som handlar, ni skall ju vara nöjda med prisläget och så är det jag själv i mitten som inte skall stå kvar med allt för mycket när det är säsongsbyte.


Jag kommer att skeppa vidare allt vid säsongsbyte framöver som inte är uppenbart extravagant på något sätt och tömma undan mer allt eftersom, än jag gjort tidigare. Nödvändigt pg platsbrist, det är så mycket mer som skall få plats på mindre butiksyta som det är just nu.


Det här blir långt, hoppas ni orkar läsa klart....


Jag har haft några flaskhalsar jag måste jobba bort:

Vissa perioder har jag fått väldigt väldigt mycket som har kommit in på en gång och som jag inte hunnit sortera och galga upp samtidigt som det kommit in, så jag har haft några klädbergshörnor, och det tänker jag inte ha nu. Jag galgar ju och hänger ut i samma takt som det kommer in. Är jag lite försiktigare med att ta in så tror jag att det problemet kommer att lösa sig lite grann självt. Jag måste sluta tänka "är plagget funktionellt?" för det är det oftast, eller "skulle jag själv använda det?" för det skulle jag också oftast eftersom jag är nyttoförbrukare mer än trendmedveten. Jag måste lära mig att tänka "kommer det att sälja?" och faktiskt lära mig att gilla att få verksamheten att bekosta sig själv också, och DET har ju varit ett av mina största problem tidigare, ärligt talat! (Människor som inte gillar pengar eller som tycker att det är fult att ta betalt skall inte ha egna företag har jag lärt mig den dyra vägen...).


Jag har haft prismärkningen på galgar. Har man kollat fler plagg eller provat så har det varit svårt att komma ihåg vilket plagg som sitter på vilken galge, ex. Samt, det har varit lätt att byta galgar ibland, om man tycker att plagget är för dyrt. (Sorry, känns hemskt att skriva men jo, svinn har även förekommit hos mig, samt det har hänt att jag vet att ett plagg suttit på en galge en timma tidigare och helt plötsligt kommer det till kassan för mindre än det skulle vara, jag har oftast inte brytt mig om det om det inte varit ex en kommissionsinlämning). Men det måste jag ju jobba bort med ett nytt system också.


Vidare behöver jag en dator med internet i lokalen, det skulle underlätta betydligt.


Det var tre absolut viktiga punkter. Kommer du på fler? Jag skulle bli superglad för dina tankar och funderingar och som sagt, ni som var kunder i tvååker, vad tycker ni att jag skall bli bättre på?


Så, nu skall jag snart på kompolmöte och sen efter det blir det fortsatt klädsortering senare ikväll. Hoppas ni har en bra dag!

 
 
Wanja

Wanja

18 oktober 2009 15:06

Jadu, Gitte, nu är ju inte jag så insatt i ämnet barnkläder, men att nytt är dyrt vet jag. Det jag frågar mig är om det finns andra som tar så lite som 5 kr/plagg? Förutom på loppis då, men du har faktiskt en butik och inte loppis!
Jag vet precis hur du tänker när du vill göra allt för kunden, men någonstans tror jag faktiskt att kunden gärna betalar några kronor mer just för att du har det stora utbud som du har. Tar du för lite betalt går ju dessutom verksamheten under, och det har ju inte kunden någon glädje av!
Vad gäller prislappsbyten känner jag igen problematiken. Jag har varit tvungen att sälja fina plagg för 300 istället för 800 då kunden innan hängt på fel galge... Köparen ska ju inte behöva lida av föregående provares slarv så prislappen gäller... Detta har även hänt med keramik där prislappen bleknat och Leos mor fyllt i den med 300 istället för 800 =)
När vi kommer till prisnivå måste jag ju bara berätta vad en kopis gjorde när han hade antikaffär för ett gäng år sedan: Försäljningen gick dåligt så han DUBBLADE priserna - plötsligt började folk handla! Märkligt fenomen, eller hur?
Någonstans är det väl så att det gäller att lägga sig på precis rätt nivå: För billigt så tror folk att det är en dålig vara samt jämför med loppispriser. För dyrt funkar givetvis inte heller, speciellt när det gäller barnkläder som ju blir urväxta på nå'n månad. Ingen lätt ekvation, men jag tror att du helt enkelt måste värdera dina varor och din arbetsinsats aningen högre.
Sen var det något mer jag skulle skriva, men det glömde jag bort :)

http://www.wanjasvardagsrum.se

 
Barnens hjältar

Barnens hjältar

18 oktober 2009 16:11

Helt, rent och neutrala plagg går alltid hem.
Danska märkeskläder of course, märkesjeans, svenska plagg fast som du säger..bara de senaste årsmodellerna. Randiga pop kanske funkar fortfarande?
70-80-tal vet jag dåligt om... jag är ju en slit o slängmänniska jag :P
Jag tror att så länge du är konsekvent i hur du gör så funkar det bra :-)

http://barnenshjaltar.blogg.se

 
Ingen bild

Maggan

18 oktober 2009 17:11

Jag håller med dig Gitte, bort med allt gekåstjafs men behåll H&M osv. pop, me&I i en klass, danska och svenska märkeskläder i osv i en prisklass. Satsa på funktion! Kör på reima tex även om dessa är slitna på knän och rumpor för de går som smör iaf...

funderade lite på klädpaket? de går ju rätt bra på tradera...

skor, stövlar, skridskor? kanske ta in barncyklar? *ego*

 
Ingen bild

Gitte

18 oktober 2009 20:39

Wanja, ett problem är att de flesta jämför med prisläget på välgörenshetsloppisarna; absolut utan att tänka på att de dels inte momsar eller ger något i gengäld för att få in plaggen; hur de skattar vet jag inte. Men det är där någonstans jag har känt att jag får lägga nivån. Det finns kunder som har klagat på att det är dyrt, och som gärna påminner om att ex pingstkyrkan är billigare; men samtidigt har jag upptäckt att många av välgörenhetsloppisarna ofta till och med ligger över mig i pris när de inte har utrensningsreor på en del varugrupper, så det är baske mig inte lätt att hitta rätt nivå. Men kanske har du rätt, kanske skulle jag få in fler eftertraktade plagg om jag dels höjde priserna på märkeskläder och framförallt tog dem på kommission. Många som har märkeskläder vill absolut inte ha begagnade, så jag får nog tänka till lite extra där.

So, pleas, fler input. Kanske är det hela tillgodokvittossystermet och bytesgrejjen jag skall ändra om och antingen lägga om det och göra förändringar, eller ta bort det? Eller kanske ta in kläder max ett år, märkes, på kommission där man får hänga in och prissätta själv; plagg som inte kan tas ut på tillgodo?
Kanske inte alls dumt, något jag behöver är att få pengar i omlopp, som det är nu moms/skatt-grundrar jag papperslappar, vilket förstås är svårt innan man kommer igång riktigt och får in riktiga pengar i systemet i tillräcklig utsträckning...

 
Ingen bild

veronica

18 oktober 2009 21:25

hej . du gör helt rätt . du måste sätta stopp någonstans . vi gillar bamse och lite 70 tal går ju hem . 48h är lite lite , tanken på allt jobb du har framför dig. vi längtar till att komma och kolla in din nya affär + lämna in lite och inga gkås kläder. :-)

 
Ingen bild

Maggan

18 oktober 2009 22:10

Neeej., ta inte bort tillgodosystemet :-o Det är ju coolast med alltihop!

 
Ingen bild

Gitte

18 oktober 2009 22:56

=)! Tack Maggan! Ne, tänkte ju inte ta bort helt, men kanske ett alternativ? Många vill ju ha in mer pop, reima, meandi, lollopard och liknande än det kommer in när jag BARA har tillgodosystemet på begagnat. Jag kanske skulle testa en liten kombination för kläder som är max 1 år gamla?

 
Ingen bild

Gitte

18 oktober 2009 22:57

Verre; du är VARMT välkommen. Glöm inte tapeterna ;)!

 
Helena

Helena

19 oktober 2009 12:05

Jag fick ta mig en liten funderare......
Något som jag tycker är jobbigt när jag handlar begagnat till barnen är om det är för osorterat. Tycker om när kläderna är sorterade i storlekar. Bra om typiska tjej-kläder är för sig. Är sååååå trött på alla förb***** volangklänningar när jag letar kläder till mina grabbar. Kanske en idé att sortera upp dem efter skick och ålder också. Så att folk vet att HÄR är 70-tal, HÄR är billigt och lite mer slitet, nyare märkeskläder...., etc... På mitt favvo-secondhand i Mellerud har de erbjudandet "1 kundkorg med kläder för 50kr" på vissa kläder. Finare grejor är det styckpris på.... Vill man fynda så kikar man på kundkorgs-kläderna.... Är man ute efter finkläder så kikar man på det andra.
Kanske en enklare enkät med lite kryssfrågor och utrymme för reflektion kan erbjudas kunderna på plats? Så att du vet hur dina "fysiska kunder" resonerar...... Hujjj... Spånar vilt!¨
Kram o lycka till!

http://www.retro-tokig.blogspot.com

 
Wanja

Wanja

19 oktober 2009 22:19

Helena, då måste jag bara ställa frågan, är din favoritbutik driven av någon av välgörenhetsorganisationerna eller är den privatägd? Det gör ju en viss skillnad i prissättningen =)

http://www.wanjasvardagsrum.se

 
Elisabeth

Elisabeth

24 oktober 2009 22:22

Jag hinner inte med alla dina inlägg nuförtiden, men det är så härligt att se att du är på g att få i ordning din butik på nytt! Jag håller med om att sortera bort på det sätt du gjort. Kanske kan små "baspaket" vara något, där det är kanske fem plagg i samma storlek som matchar och av samma märke? Sen kanske lite återbrukade tyger i nydesignade plagg vore något för dig? ;-)
Ha det gott! /Elisabeth, rättvisa barn

http://www.rattvisabarn.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards