Direktlänk till inlägg 12 oktober 2009

ALDRIG mer färg från RUSTA !

Av Gitte - 12 oktober 2009 12:57

Jag kommer aldrig någonsin att köpa färg från rusta, efter den erfarenheten jag har gjort nu. 


Såhär skriver rusta om sin färg:

TAKFÄRG REFLEKT 10L VIT Reflekt 


Matt och extra högtäckande tak-, grund- och väggfärg av högsta kvalitet. Fri från lösningsmedel. Vattenbaserad. 

  

På baksidan står följande:

  

När jag skulle köpa färg så visste jag ju att det skulle gå åt massor av färg, och jag tänkte helt klart ekonomiskt, vit färg, massor av vit färg, billigast möjligt utan att tumma på kvaliten, måste gå. Men det var riktigt riktigt dumt tänkt!


Vi åkte till rusta, inte minst då vi sett deras reklam om färg till överkomligare priser, men väl där tänkte jag inte köpa deras allra billigaste färg, utan min tanke då var att även deras dyrare eller bättre färger måste hålla viss kvalitet även om de är billigare än andra fabrikanter?


Jag visste vad jag ville ha: 

*Jag ville ha en helmatt riktigt vit färg även på väggarna. 

*Jag ville ha bra täckbarhet. 

*Jag ville ha en färg som gick att torka av vid behov. 

Jag tog hjälp av en expedit och återgav vad jag ville ha, återgav att det var en lokal och att det skulle komma att bli lite högre slitage än i ett hem och frågade därför vilken sorts färg jag skulle välja, som motsvarade mina krav/behov, för att det absolut skulle bli rätt, och blev rekommenderad den här färgen ovan. 


-"Är den bra, kan du lova mig det?" 

-"Jadå, vi får inga klagomål på våra färger."

-"Men det är en takfärg, kan man måla väggar med den?"

-"Det står bara takfärg, men det går lika bra att måla väggar med färgen om man vill ha den riktigt matt, se här (hon visade baksidan) det står här att färgen är avsedd för väggar också". 

Självklart tog jag henne på ordet och köpte på mig 2 tiolitersburkar, vilket mer än väl skulle räcka enligt beräkningen till bakre delen av lokalen, fast någon vecka senare fick vi åka och hämta en tiolitare till. Nåja, shite happens. 


Och som ni vet började vi måla i somras. 


När jag började måla framdelen hade vi ungefär 5 liter färg kvar av 3 tiolitersbyttor (enligt beräkningarna 8-10 m2/litern borde det varit betydligt mycket mer förstås... men vi fick måla tre lager för att det skulle bli täckande utan flammor). Eftersom vi inte ville lägga fullt så mycket tid på att måla den här gången som sist, inte minst pg takets konstruktion, så åkte jag till en Alcro-butik och köpte den här istället:

  

Den var ny i deras sortiment, men jag la lite extra pengar för att få en naturvänligare färg. (Vilket jag borde gjort från början). 

När vi började måla så måste jag säga att det är en otrolig skillnad, både att jobba med den och täckbarheten. Nu målar vi över terrakotta färgade väggar men ändå täcker det mer än väl andra gången. 


Vi har därmed kommit undan med 15 liter färg sammanlagt på en yta som är STÖRRE än den som krävde 25. Ändå är taket i den delen av lokalen betydligt mer sugande än takdelarna i den förra delen. Förklara det den som kan.... Prismässigt kostar dock en sådan här tiolitare lika mycket som tre från rusta men se här:


   

Jag drog med en lätt fuktad (ny och tidigare oanvänd) trasa över väggen i den andra delen av lokalen, den som är målad med färgen från Rusta. 


Ska det verkligen vara såhär?

Hade vi köpt den dyrare bättre färgen hade det inneburit mindre jobb att måla. Men framförallt att färgen hade suttit kvar på väggen. Nu blir det inte billigare att göra om det... måste jag göra det nu? Det vet jag först när jag har fått upp grejjer, kommer färgen även att smeta av sig om det inte är fuktigt på textil? Regnvåta kunder? Det blir riktigt riktigt spännande... 

Så för min del, aldrig mer färg från rusta, du som är i stånd att köpa väggfärg, tänk dig för! 


Rustas färg hade EN fördel. 

Får du spillfärg på kläder och textil så är det bara att slänga det i tvätten. Oavsett om det torkat in, så går ALLT bort. Tyvärr hade jag inte en tanke på att det skulle kunna fungera lika bra på väggen... 








 
 
Erika

Erika

13 oktober 2009 09:50

Åh stackare vad jobbigt att måla om allt igen.

http://cherryvintage.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

13 oktober 2009 10:32

Jag tycker också synd om mig... du har ju sett det, så du kan ana hur mycket jobb det är frågan om.... men jag vågar inte låta bli.

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

j

4 mars 2010 18:26

Ja tycker att folk som tror man får bra färg och täckförmåga hos rusta som hos en färghandlare som tex colorama mm får skylla sig själv. Vad tror ni är rusta känd för att sälja kvalite eller?

All färg lim mm ska köpas med ett märke det blir billigare än rustas skit

Det trodde ja alla fatta

 
Ingen bild

Sandra

19 juli 2010 00:25

Fick förklarat att takfärg kan man använda som grund på vägg, men eftersom tak oftast inte utsätts för samma slitage som en vägg, finns det inga takfärger som håller lika bra som väggfärger. Vilket jag tycker är logiskt tänkande, och sen tycker jag faktiskt att du får skylla dig lite själv med, som förlitar dig till en expedit i en affär som säljer den mesta skiten mellan himmel och jord, du borde rådfrågat någon på en färghandel då de oftast är utbildade eller har stor erfarenhet inom ämnet.

 
Gitte

Gitte

22 juli 2010 20:44

Tack för din kommentar Sandra. Men jag tycker dock att det är självklart att man kan rådfråga personal som jobbar i en butik som säljer varor, eller att text och information på en förpackning stämmer med innehåll. Klarar man inte av det enkla så bör man antingen byta produktionsvara eller sortiment. Säljer en affär färg, så har du absolut som kund rätt att kräva att de vet vad de säljer. Alltid.

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

PC

5 oktober 2010 20:39

Haha, att man kan misslyckas med att måla något så simpelt är pinsamt. Jag har använt rustas färg/tapet/tillbehör/lim/golv till hela min lägenhet, inga som helst problem.

Självklart får du riktigt fin färg om du köper det hos en färghandlare, vad tror du det beror på? Kanske för att de bara har färg att fundera på.

Lycka till med att måla något i framtiden, du verkar ha koll på läget.

Gitte

6 oktober 2010 08:31

=) jag har målat massor sedan dess, även färdigställt lanthandeln jag höll på med då. HELT utan färg från rusta, och det har gått finfint, vita färger helt utan minsta grad av avtvättbarhet. Och jag har lärt mig en sak, skall jag ha ett gott fackmansråd så skall jag INTE fråga på rusta eller något liknande ställe utan faktiskt gå till en GENUIN och kunnig färghandel som vet vad de gör och som har personal som kan fackområdet.

Tapeter använder jag ju bara gammal god beprövad kvalitet, men det är ju en annan femma ;).

 
Ingen bild

PC

19 oktober 2010 21:34

Men skojar du? Vem behöver råd om vad man ska ha för färg för att måla ett tak?
Du verkar ha internet, dumt att använda dig av google.

Självklart fungerar andra färger än Rustas, känns trisst att du ska skriva illa om deras färg bara för att du misslyckades med ditt "projekt".

Du får vad du betalar för, blir inte enklare än så.

Lycka till.

Gitte

20 oktober 2010 10:29

Tack för ditt inlägg.

Men tak? Jag skulle måla väggar i matt färg och rekommenderades en färg av expiditerna, och ställer frågan om den är avtorkbar. Om färg kan jag inte ett skvatt utan får förlita mig på fackproffsen, de som säljer färg.

I´ve done my lesson, and learned it well.

 
Ingen bild

Ansan

2 december 2010 22:06

Att ens komma på tanken att måla väggen med takfärg var ju inte så smart. Sen tycker jag ju att man ska vända sig till proffs om man själv inte är det. Och den stackars extra personalen på Rusta gjorde säkert sitt bästa för att göra sin kund nöjd. Själv är jag nöjd med både de råd jag får och den färg jag målar med...PÅ RUSTA!

 
Ingen bild

Pia

6 april 2011 22:21

Trist! Kan berätta att jag tänkte lika ekonomiskt som du och köpte 10 L vit matt färg på Byggmax. Det har redan gått åt mer än dubbelt så mycket som en annan färg jag använt. Färgen täcker mycket dåligt. Imorgon måste jag måla en 3:e gång :-(

Gitte

7 april 2011 22:41

Ibland blir man fattig av att vara snål... jag lärde mig att dyr färg är billig färg... så nästa gång skall jag hålla mig till det!

 
Ingen bild

pertrujo

2 maj 2012 16:33

alla vet att rusta söljer bara shit. Man lär sig...det har hänt de flesta som tänkte på att spara lite....Sorry!

Gitte

4 maj 2012 15:22

=) det är därför jag leker dumbo med det här inlägget trots att jag har fått en hel del idiotförklarande kommentarer.
kanske är det någon annan som tänker efter före, eller så hittar rusta den här och börjar fundera över om det är så himla kul med sura kunder; de kanske skall utbilda sin personal på färgområdet om de skall sälja??

 
Johanna

Johanna

9 juli 2012 09:25

Och jag tackar för detta inlägg! Kom hit då jag sökte på kvalite av rustas färg. Ska titta efter bruk nr två när jag ska och shoppa färg i en färghandel :)

http://barajagochmin.blogspot.com

 
Ingen bild

Tengil

31 juli 2012 14:43

Fast det blir ju ofta billigare ändå med dne billigare färgen, men mer jobb.

Jag målade två garage, först ett med bauhaus 99kr/10/l färg, det blev 3-5 strykningar beroende på vad man målade, det gick åt ca 25l färg, alltså tre burkar = 300:-, nästa garage som var lika stort köpte jag nån dyr märkesfärg, där gick det åt 10l ganska exakt, men färgen kostade ju 599:-/10l på rea också..

Självklart var märkesfärgen bättre, men allt beror ju på hur mycket man värderar sin arbetstid.

 
Ingen bild

Henrik

9 augusti 2012 17:39

Intressant inlägg. Det är precis likadant med jemofix färger, men som alltid så lär man sig av sina misstag. Köp aldrig färg från någon lågprisfirma, det kostar lika mycket som hos en riktig färghandlare i slutändan

 
Ingen bild

Sara

30 september 2012 22:51

Men usch vad alla är taskiga. Var glada att hon delar med sig av sina misstag. Ni behöver ju liksom inte trycka ner henne ända ner i tårna på skon. Vad irriterande!

Gitte

23 november 2012 19:32

=) tack för ditt empatiska inlägg! Men jag bjuder lite på det; annars hade jag kunnat radera inläggen om jag inte tålt att bli kritiserad.

 
katrin

katrin

2 oktober 2012 13:05

Jag tackar för detta (dock gamla) inlägg. Jag är nämligen i färd att måla väggar här hemma och funderade just på om Rustas färger bara är billiga.... Nu tror jag att jag kollar runt lite på andra ställen först.

http://sotochsur.wordpress.com

 
Ingen bild

robert.m

16 december 2012 01:59

Kan bara instämma, trodde jag skulle komma billigt undan med REFLEKT (märket) färg för 99kr 2.5liter Målar nu över en lila vägg, är på mitt tredje varv och det lyser fortfarande igenom, den dyrare färgen jag målade med tidigare täckte på andra!!! varvet och f*n så det blev över.... Så ett tips... SPARA INTE PÅ PENGARNA, för det går det inte med något annat än kvalitetsfärg som man tror är dyr.

 
Ingen bild

Sofie

2 januari 2013 23:52

Måsta att jag har motsatt erfarenhet. Köpte en sadolin väggfärg vit den dammar som fan!!!! Medans min köksvägg är målad med rustas väggfärg och den är t om gnuggningsbar vid intorkade fläckar. Tycker den är super och kommer måla om delar av vårat hem med den. Har två kletiga ungar som ritarbo kladdar på väggar o rusta väggen håller lika bra som flugger.

 
Ingen bild

Eva

24 april 2013 18:42

Gud vad många taskiga kommentarer! Alla kan göra misstag, och även fast Rusta säljer billig skit, så borde man inte behöva räkna med att personal och produkter LJUGER! Vad är detta för en cynisk värld? Måste man vara Sherlock Holmes för att måla om eller?

 
Ingen bild

nisse

2 maj 2013 13:40

Deras gula fasadfärg var då kanon, fin ännu efter 8 år.

 
Annie

Annie

6 mars 2014 19:14

Hej.

Jag arbetar på Rusta och har gjort i många år. Jag beklagar verkligen det du upplevt. Säljaren har gett dig tvärfel information. Färgen är jättebra bra, men du kan absolut inte använda den såsom säljaren påstått. Jag skäms verkligen å hans och Rustas vägnar och hoppas du gick till din butik och klagade. Då hade vi mot kvittot kunnat hjälpa dig. Vi tar sådant här på största allvar för det FÅR helt enkelt inte hända. Men kommer man inte tillbaka in kan vi inte åtgärda varken säljarens oacceptabla beteende eller din upplevelse. Vi utbildar numera alla våra säljare att ha rätt kunskap så att just det här inte ska kunna hända.

Sedan 2009 har vi i och för sig förbättrat ännu mer, men även 2009 höll vår färg väldigt bra kvalité. Säljarens ord finns det inga ursäkter för. Takfärgen är inte avtorkningsbar och får under inga omständigheter användas på väggarna efter som den har helt fel egenskaper. Detta borde säljaren ha informerat om. Färgen i sig var det alltså inget fel på, för hade du endast haft den i taket skulle det inte varit några problem.

Så även om jag skriver detta privat, vill jag be om ursäkt å Rustas vägnar. Har själv renoverat x antal rum med våra färger och vi har i stort sett aldrig reklamationer.

http://www.narannie.blogg.se

Gitte

6 mars 2014 19:21

Varmt tack för ditt svar. Det var verkligen jättegulligt av dig att skriva! Jag lärde mig den dyra vägen att färgen inte gick att ha på väggen, men idag känner jag nog mest att det var en nyttig läxa. Man skall inte spara pengar genom att köpa billig färg.

 
Ingen bild

Magnus

25 augusti 2014 11:17

Jämför äpplen med äpplen...

Du jämför Rustas "takfärg" med Alcros "väggfärg".. Skulle säga att problemet är att du målat med takfärg på väggen.. Det är klart att den går att använda på väggen, med med takfärgs egenskaper.

Jämför istället Rustas väggfärg med Alcroburken du köpte. Det är klart att det är skillnad på produkterna, men inte i den utsträckning du påstår.

Problemet är väl att säljaren sagt att den är avtorkningsbar, och bra som väggfärg..

Jag har målat med väggfärgen med helt ok yta och täckbarhet..

 
Ingen bild

Fredrik

3 november 2014 15:31

Hornbach snickerifärg 70 blank är omöjlig att måla med, supersämst men hornbach, hornbach dålig!

 
Ingen bild

Conny

12 maj 2015 09:39

Har målat tre gånger nu med Rustas takfärg och den ger randigt utseende fortfarande. Tidigare har jag målat med krita och tapetklister och det har blivit mycket bättre resultat redan efter en strykning. Välj bort Rustas färg.

 
Ingen bild

Tim

17 maj 2015 22:07

Fantastiskt att läsa de här inläggen. Män och kvinnor i ett arketypiskt nötskal. Kvinna som utlägg om varför något gått fel och hur det är någons Annas fel, män som kommer in och sakligt förklarar varför det gått snett och hur det hade kunnat avhjälpas och sen fler kvinnor som kommer in och "försvarar" mot alla "påhopp" åt den som fått kritik, fast att kritiken varit logisk och

 
Ingen bild

Tim

17 maj 2015 22:09

korrekt, bara sagt på ett rättfram sätt utan massa "stackars dig" fluff. Det är som att läsa "Män är från Mars, kvinnor är från Venus" i realtid.

Gitte

1 juni 2015 10:05

Som tur är så är det inte typiskt mnanligt att komma in och analysera en situation utifrån genus och helt nonchalera de manliga svaren. High five til dig, syster.

 
Ingen bild

Armin

16 februari 2016 20:24

Bra att vi kom fram till någon slutsats. Och det tog bara 6,5 år. lol

 
Ingen bild

Yvonne

22 september 2016 11:36

Tack för att du delar med dig. Vill bara säga att rustas väggfärg faktiskt är bra, har målat flera lägenheter med den. Dock krävs det oftast tre strykningar.

Målar nu min nya lgh och kan tipsa om Clas ohlsons väggfärg. Också i "billighetsklassen" (ca 500 kr för 10l) men den är toppen, skvätter inte, täcker fantastiskt bra. Två strykningar räcker och den är övermålningsbar efter 4 timmar.

Vill bara skriva detta som alternativ för de som funderar på att måla. Man kan visst "komma undan billigt". Har en lgh på 77 kvm, har målat om hela vardagsrummet, köket och ett sovrum med 2 dunkar 10l. Kanonbra.

 
Ingen bild

eva sehlstedt arancon

13 november 2016 12:11

Jag grundmålar med rustas matta färg som är 2i1...
Har jag gjort bort mig nu 😯

 
Ingen bild

Solis

15 februari 2017 19:37

Jag tycker det är bra att du beskrev så utförligt och vem som helst skulle kunna gå på en sådan mina när man försöker hålla kostnaderna nere! Tummen upp för dig som delar med dig av erfarenheten.

 
Ingen bild

Daniel

5 maj 2017 10:20

Målade nyss taket i köket med rustas takfärg.
Såg fördjävligt ut efter första.
Till andra strykningen fläskade jag på som satan med färg, alltså överdrivet.

Resultat - hur bra som helst. Inte en tillstymmelse till flammigt. Så jag fortsätter på rusta. :-)

 
Ingen bild

Uffe

9 maj 2017 06:50

Vilken härlig tråd jag halkade in på i min jakt på prisvärd vit väggfärg. Kudos till Gitte som helt öppet basunerar ut ett fuckup så att resten av oss kan lära av det. Tack för det och allt härligt troll/hater-mos du bjuder på här. Tänk om hela internet hade liknande toner.

Gitte

4 juli 2017 10:49

hahha =) ja, jag tycker att det är rätt roande att det fortfarande kommer in kommentarer på den här tråden. Några tog riktigt upprörda tog jag bort i tidens begynnelse, det vill säga, de med både hot och svordomar, de hörde inte riktigt hit. Att man kan bli så upprörd för att jag hade en dassig erfarenhet med dålig färg är svårt att ta in =D

 
Ingen bild

Jim

1 juni 2017 09:12

Hej, märkligt, målade precis med Rustas färg och det gick hur bra som helst.
Se test här: http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hush%C3%A5ll/billig-v%C3%A4ggf%C3%A4rg-lika-bra

Gitte

4 juli 2017 10:55

kan de ha ändrat något i kvaliteten på färgen sedan 2009 tror du? det är ju inte helt otänkbart att fler än jag hade starka reaktioner.

 
Ingen bild

Mathias

14 juli 2017 21:39

För att gå tillbaka till de råd du fick från butiken... Yrkesmålare brukar använda takfärg som grund även på vägg för de sparar tid genom att spraya (jepp, första lagren sprutmålas) med en o samma färg. Sen går de på med väggfärg som har tåligare yta. Kanske säljaren ville väl men hade blandat ihop det lite?

 
Ingen bild

Kenneth

28 augusti 2017 10:31

Jag har länge använt Rustas väggfärger och aldrig haft något problem med dom men nu när jag köpte deras takfärg så blev jag besviken, det är svårt att lägga på fler lager utan att riva upp det gamla. Fördelen var ju som sagt att det var lätt att tvätta kläderna efteråt :-)

 
John

John

4 januari 2019 12:23

Jag grundar gärna med Rustas vägg. Just att "fläska på" är en del av grejen. En strykning bara och sen åka till jobbet. När man kommer hem är det torrt och då målar jag Himalaya på ytan. (Instruktion Art Candy, Youtube) Hur fixar man fram en yta på 78×133 cm för en kostnad av 45 kr år 2019? Jag är från Småland förresten. Svaret är klickgolv på rea. På baksidan sätter man två lister. Limmar med tving och trälim så att de fyra bitarna aldrig kan glida isär. Big fan of Rusta!

http://johntothpaintings. blogspot

 
Ingen bild

hemmahumlan

2 augusti 2019 15:06

Tråkigt att höra, takfärgen funkade jättebra för mig -på taket. Jag har målat hela nedervåningen med Rustas färg i vitnära kulörer -grundat ett lager med primer och sedan 1-2 lager väggfärg. Jättebra att jobba med och fint bestående resultat där fläckar tvättas bort lätt utan ändringar i färgen. Täckte jättefint även på mörkare terrakottafärgade ytor. Var dock ingående skeptisk o jämförde därför först med mkt dyr märkesfärg som var en mardröm att föra på o täckte hälften så bra som Rustas även på förgrundad yta. Och då är jag en ganska grön men mkt petig o noggrann hemmamålare med höga krav på slutresultat. ;)

 
Tåmten

Tåmten

27 september 2020 00:51

Snackade med en yrkesmålare som tipsade om just Rustas väggfärg när jag skulle måla om ett rum.
Han menade att det var den bästa av lågprisfärgerna och att han använt det till många projekt själv.
kanske har kvalitén förbättrats under åren...
https://www.testfakta.se/sv/article/rusta-reflekt-nyans-vaggfarg

http://bortbytingen.bloggplatsen.se/2009/10/12/207

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards