Alla inlägg den 12 oktober 2009

Av Gitte - 12 oktober 2009 23:25

  

Eftersom du inte får dricka innan det är din tur igen, så skratta inte....

  

Eller vill du hellre ligga vid någon deltagares fötter och spinna som en katt tills det är din tur igen?

 

Eller är du bättre på att rita karikaturer på övriga deltagare?

  

När du har bestämt vilken deltagare du skall ställa frågan till måste du ju ange vad du tror att de svarar. 

  

Tja, om du har längtat efter något av det här, då är det:

  

Kurt Olsson, spelet om mig själv du skall spela! 


Vi har turats om att ligga på golvet och skratta oss halvt fördärvade, allt från att göra armhävningar med en tidning på huvudet, till att plocka upp spelpjäser på golvet med en bok på huvudet, till att duellera i en westernfilm med neslig utgång -avslutas med att man blev skjuten, till att uttrycka 20 saker om sig själv, spå en deltagare i kristallkula och mycket mycket mer. 


Dagens bästa; lilleman valde att spå storasyster i kristallkulan:

-Du kommer att bli världens tjockaste när du blir stor... -han tittar på henne och direkt ner i den imaginära kristallkulan igen - eller större. 

Det var allt som behövdes för att allmänt jubel kring famljebordet skulle utbryta. Nivån var låg, och vi gillade det skarpt! 

Ett gott skratt förlänger onekligen munnen!








Av Gitte - 12 oktober 2009 18:30

Gick i sänk fullständigt, men insåg att det inte var läge att tappa sugen helt igen. 

Bara lite. 

I somras hade jag skollediga barn som la flera veckor av sitt sommarlov för att hjälpa till. 

Bank. 

I somras hade jag tillgång till bil. 

Dunk. 

I somras hade sambon semester att ta ut. 

Tjoff. 

I somras hade vi sammanlagd massor av tid. 

Bankelitjoffhärfårduenextraj*vel

Jag orkar inte det här. 

Badunk

Inte en gång till. 

Ploffs. Tjofs, bang, smäll. 

Och bara för det en extra omgång. 

smäll, dunk, bank, poff, tjoffellif*n på dig. 


Det var riktigt riktigt skönt! 

Att få dunka och banka och grrrr-a riktigt mycket och ljudligt. 

Ett par extra svängar. 

Nästan lika skönt som ett boxningspass. 

  

Merdelen av utbakningen tog yngsta sonen och dottern hand om. Då hade jag avreagerat mig klart och hade kommande tidsplan framför mig.

Att INTE måla om nu innan alla väggfasta hyllor kommer upp, alla ställningar och all textil kommer fram är allt för dumdristigt. 

Jag hoppas att det räcker med ett lagers ommålning.

Annars får jag baka flera omgångar bullar till så jag blir av med riktigt jäkla mycket energi och ilska och frustration. Det var himla effektivt....


Tyvärr har sambon ingen semester att ta ut så jag får försöka få till det ändå. 

Men kyldisken. 

Den f*n måste fram igen. *neeeej, orkar inte*

Köpmansdisken måste ut på golvet igen. 

Skrivbordet måste bort från väggen igen. 

Alla tapeter. 

Fy fasen. Alla tapeter. De måste flyttas de med. 

Allt måste maskeras, varenda list och fondväggsdel. 

Ah. Underbart. *ironi*

Och så får jag daska på en ny omgång färg. 


Men, what the heck. 

Världen gick inte under idag heller. Så jag går och dränker mig en annan dag. 


Av Gitte - 12 oktober 2009 15:56

Jag skickade ett mail till rusta med min upplevelse av färgen. 

Nu måste jag säga att jag lyfter av hatten för dem trots allt!


Min ambition var inte att göra efterkrav, utan mer att förmedla min erfarenhet av färgen. 

Det tog inte mer än en kvart ungefär innan jag fick ett svarsmail att jag skulle återkomma med kvitto och ersättningskrav. 


Så långt tänkte jag inte ens. Men jag inser ju självfallet att det vore smartare att måla om det nu innan jag fyller lokalen med väggfästa ställningar och hyllor och liknande. *suck* Jag som var nästan klar med lokalen. Måste ju medge att jag tycker riktigt riktigt synd om mig själv just nu. Det går nog minst en vecka till åt helsicke nu... 


I vilket fall som helst är jag väldigt positivt överraskad av Rustas konsumentkontakt just nu. Tack skall ni ha. Mitt i eländet så värmer det oerhört mycket!


Av Gitte - 12 oktober 2009 12:57

Jag kommer aldrig någonsin att köpa färg från rusta, efter den erfarenheten jag har gjort nu. 


Såhär skriver rusta om sin färg:

TAKFÄRG REFLEKT 10L VIT Reflekt 


Matt och extra högtäckande tak-, grund- och väggfärg av högsta kvalitet. Fri från lösningsmedel. Vattenbaserad. 

  

På baksidan står följande:

  

När jag skulle köpa färg så visste jag ju att det skulle gå åt massor av färg, och jag tänkte helt klart ekonomiskt, vit färg, massor av vit färg, billigast möjligt utan att tumma på kvaliten, måste gå. Men det var riktigt riktigt dumt tänkt!


Vi åkte till rusta, inte minst då vi sett deras reklam om färg till överkomligare priser, men väl där tänkte jag inte köpa deras allra billigaste färg, utan min tanke då var att även deras dyrare eller bättre färger måste hålla viss kvalitet även om de är billigare än andra fabrikanter?


Jag visste vad jag ville ha: 

*Jag ville ha en helmatt riktigt vit färg även på väggarna. 

*Jag ville ha bra täckbarhet. 

*Jag ville ha en färg som gick att torka av vid behov. 

Jag tog hjälp av en expedit och återgav vad jag ville ha, återgav att det var en lokal och att det skulle komma att bli lite högre slitage än i ett hem och frågade därför vilken sorts färg jag skulle välja, som motsvarade mina krav/behov, för att det absolut skulle bli rätt, och blev rekommenderad den här färgen ovan. 


-"Är den bra, kan du lova mig det?" 

-"Jadå, vi får inga klagomål på våra färger."

-"Men det är en takfärg, kan man måla väggar med den?"

-"Det står bara takfärg, men det går lika bra att måla väggar med färgen om man vill ha den riktigt matt, se här (hon visade baksidan) det står här att färgen är avsedd för väggar också". 

Självklart tog jag henne på ordet och köpte på mig 2 tiolitersburkar, vilket mer än väl skulle räcka enligt beräkningen till bakre delen av lokalen, fast någon vecka senare fick vi åka och hämta en tiolitare till. Nåja, shite happens. 


Och som ni vet började vi måla i somras. 


När jag började måla framdelen hade vi ungefär 5 liter färg kvar av 3 tiolitersbyttor (enligt beräkningarna 8-10 m2/litern borde det varit betydligt mycket mer förstås... men vi fick måla tre lager för att det skulle bli täckande utan flammor). Eftersom vi inte ville lägga fullt så mycket tid på att måla den här gången som sist, inte minst pg takets konstruktion, så åkte jag till en Alcro-butik och köpte den här istället:

  

Den var ny i deras sortiment, men jag la lite extra pengar för att få en naturvänligare färg. (Vilket jag borde gjort från början). 

När vi började måla så måste jag säga att det är en otrolig skillnad, både att jobba med den och täckbarheten. Nu målar vi över terrakotta färgade väggar men ändå täcker det mer än väl andra gången. 


Vi har därmed kommit undan med 15 liter färg sammanlagt på en yta som är STÖRRE än den som krävde 25. Ändå är taket i den delen av lokalen betydligt mer sugande än takdelarna i den förra delen. Förklara det den som kan.... Prismässigt kostar dock en sådan här tiolitare lika mycket som tre från rusta men se här:


   

Jag drog med en lätt fuktad (ny och tidigare oanvänd) trasa över väggen i den andra delen av lokalen, den som är målad med färgen från Rusta. 


Ska det verkligen vara såhär?

Hade vi köpt den dyrare bättre färgen hade det inneburit mindre jobb att måla. Men framförallt att färgen hade suttit kvar på väggen. Nu blir det inte billigare att göra om det... måste jag göra det nu? Det vet jag först när jag har fått upp grejjer, kommer färgen även att smeta av sig om det inte är fuktigt på textil? Regnvåta kunder? Det blir riktigt riktigt spännande... 

Så för min del, aldrig mer färg från rusta, du som är i stånd att köpa väggfärg, tänk dig för! 


Rustas färg hade EN fördel. 

Får du spillfärg på kläder och textil så är det bara att slänga det i tvätten. Oavsett om det torkat in, så går ALLT bort. Tyvärr hade jag inte en tanke på att det skulle kunna fungera lika bra på väggen... 








Av Gitte - 12 oktober 2009 12:40

Då har vi varit iväg och målat på förmiddagen. Jag har målat lister, dvs, de som skulle vara vita och att måla lister betyder bara en sak: det börjar närma sig färdigt för att börja tapetsera! Yipiie! En detalj målningsdag eller två till behövs, max. Yes, yes, yes, me like!


Idag kom jag ihåg att ta med mig den här påsen hem:

  

Skall gås igenom en för en och mätas upp. Gamla hyllbårder från gammalt lager. Jag gissar lite spontant att de flesta är från 50-talet. Skall bli spännande att se om det är något att ha eller om det får gå den sälla vägen bort. Men det jag är absolut optimistisk. Kolla den blommiga så söt den är!! 


Annat som står på agendan de närmaste dagarna som skall skärskådas och granskas, mätas och gås igenom är ex:

En röd vintage skinnkappa, tyvärr dålig bild som måste tas om. 

 

Ett par exempel på klänningar, även de med bildet som måste tas om. Vi trodde att det var en god ide att ta bilder i källaren här eftersom det var mörkt ute, men jag överskattade som vanligt både min egen kapacitet när det gäller att ta bilder samt min kamera, så där får vi bakläxa. Sorry Dotter, vi får på det igen!

    




Av Gitte - 12 oktober 2009 09:05

från igår innan vi satte igång igen. 

  

Ovan ser ni ena halvan av framdelen av lokalen. Tänk bort mitt barbord och sopsäckarna är ni snälla. . Framför bänken i hörnet har ni ett skyltfönster. Egentligen är det inte en bänk utan ett elementskydd och ett skyltfönsterpodie. Sådana har jag två. 

  

Andra ändan av framdelen. Vad ni inte ser är vägg och dörr mot kök samt öppning, och platsen där jag skall ha min ena köpmansdisk. Fler bilder kommer inom kort. 

Den väggen som fortfarande är gräsligt nittiotalsterrakottabrunorange kommer att bli en fond, riktigt hur eller vilken tapet har jag inte valt ännu till hundra procent... tvekar och byter tanke hela tiden. 


En vägg till skall ha en bit tapet och där tvekar jag med. 

Har två rullar av en av de finaste blåa tapeterna jag har sett. 

Älskar den varianten. 

Men om jag sätter upp dem, så har jag dem inte kvar. 

Gaaah. Hemska ilandsproblem! 


Av Gitte - 12 oktober 2009 08:50

Hittade en kanonrolig länk inne hos Krimskramsan igår som jag givetvis var tvungen att utforska.

  

Registrerade mig omeddelbums på sidan här men har inte hunnit lägga upp album eller liknande ännu. Men det kommer endera dagen, för nog har jag mycket jag kan tänka mig att ställa till förfogande för ett byte. 


Sidan är ganska ny, startade den 14 februari i år, men kom igång mer under sommaren. Nu verkar den växa snabbt! 


Att byta till sig med det man redan har är absolut en "alternativ" eller humanistisk handelsform som jag är varmt attraherad utav. 

Så in och regga er och omsätt allt ni redan har som inte är färdigförbrukat än. 

Det är absolut ett sunt tänk sett ur ett familje- och miljö-ekonomiskt perspektiv!


Och inte minst, byteshandel är en handelsform som faktiskt är bra mycket äldre än pengar! So people, back to basic nature! Mer traditionellt kan det absolut inte bli!  


(Vet inte om jag har nämnt det, men jag har lite svårt för att kalla sådant som är bra för miljö och familj för "alternativt" när det i själva verket sett ur ett historiskt perspektiv är traditionellt. Jag slår ett slag för att vi marginaliserar vår rådande livstil idag som den alternativa! Min förhoppning är att det framöver är alternativ vi inte vill använda dessutom....Jag har en stor tro på kommande generationers vishet till skillnad från dagens makt- och status-strukturer!)


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards