Alla inlägg den 6 oktober 2009

Av Gitte - 6 oktober 2009 10:12

Just nu är jag väldigt praktisk, och det innebär tyvärr att jag blir otroligt intetsägande i min blogg. Igår var jag till och med mamma en stund, och bakade bullar, dock en dag för sent. Men jag hade absolut tindrande ögon vid fikabordet när de var klara och fick massor av beröm, "de är mycket godare än köpe-bullar, mamma". "kan du baka bullar, mamma? Jag visste inte att du kunde det".


Hm. Något säger mig att jag har missat massor av saker under en tid, det här med bullbak har absolut inte legat på min agenda; kanske något jag skulle ändra på framöver det med, dvs ytterligare något jag INTE gjort.


Jag brukar säga lite skämtsamt, fast med mycket bakomliggande allvar att jag är världens sämsta hemmafru. När jag träffade sambon en gång i tiden, -bokstavligt talat, jag såg till att TRÄFFA honom, mitt i prick; jag raggade helt enkelt upp honom på ohederligt krogmanér, han hade inget att säga till om- så försökte jag absolut att avråda honom från att ingå närmare bekantskap med mig just av det skälet. Jag har uppfattat det som att de flesta män faktiskt själva tycker att de förtjänar att träffa kvinnor som är duktiga hemmafruar; och en sån ville jag absolut inte dra på mig, så jag varnade lite extra för mig själv. "Passa dig, spring nu, för snart sitter du med delat hemmaansvar och irriterar dig över att jag inte lägger engagemang på sådant som varje duktig kvinna måste göra för att anses som duktig såväl av män men framförallt av andra kvinnor".  (Vi kvinnor är många gånger enligt mitt menande absolut bäst på att förringa eller förtrycka andra kvinnor, systerskap, hej-och-hå, existerar inte när det kommer till att bedöma hur andra kvinnor lyckas på hemmaplan, antingen är det dåligt för att det är dåligt, eller dåligt för att det är bra). Men nu sitter jag faktiskt här och tycker att jag själv behöver rycka upp mig, och att jag skall sluta med att använda mina olika politiska ideologiska värdegrunder som dålig ursäkt.


Så, nu var det sagt.

Därmed har jag INTE sagt att jag kommer att bli en duktig hemmafru. Det blir jag aldrig. Men jag dör faktiskt inte, och blir inte heller förtryckt som kvinna, av att slänga igång ett bullbak någon gång då och då, för faktum är ju, att om jag inte gör det så är det ingen annan som gör det heller.

Och hembakta bullar är förbålt gott ändå när jag tänker efter! Och tindrande barnaögon kan man ärligt talat inte få för mycket av det heller...


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards