Direktlänk till inlägg 1 oktober 2009

Jag blir ju för sjutton sjuk! =)! En rea jag vill fynda i!!

Av Gitte - 1 oktober 2009 18:03

  

Jag gillar inte reor. Tvärtom så har jag bestämt mig för att bojkotta allt vad reor heter i den mån jag kan. Och OM jag handlar på rea så skall det vara livsnödvändigt eller åtminstone vara väldigt behovsstyrt. Låter det mysko? Inte alls, jag vägrar att gå med på att låta mig bli medverkare till att stora butikskedjor ägnar sig åt meningslös överproduktion, och deras utförsäljningar av icke årstidsadekvata kläder.


Det som har blivit årstidsadekvat idag beror nästan uteslutande på färgval. Produktionen har nämligen bestämt att våren ser ut på ett sätt och hösten på ett annat; och fjolårets vårfärger försvinner ur produktion och "kan" knappeligen nyttjas kommande säsong. Kan och kan. Men hur kul är det att slänga på ungarna sommargula t-shirts med oranga blommor och gröna dekorationer med texten SUMMER i december?


Vår och höst har egentligen ganska likartade årstidsförutsättningar. Om vi tänker efter, så är hösten inget annat än våren spegelvänd? Våren börjar med barmark och hösten slutar med det samma; den ena slutar grön och den andra börjar detsamma.

Temperaturmässigt går våren från kallt till varmt och hösten från varmt till kallt. Desto närmare man kommer vintermånaderna, desto mer behöver man måhända lite fler värmande plagg, tillika lite mindre desto varmare det blir, men vad är det som säger att en t-shirt inte kan ha en allround årstidsdesign, så att den går att använda såväl ensam om sommaren och som undertröja på vintern? Skulle produktionen vara logisk skulle man maximalt komma med halvårskollektioner, från mitten av hösten till mitten av våren och vice versa, dvs, en vinter och en sommarkollektion. Det hade varit funktionellt och försvarbart. En kollektion för kyla och en för värme.


Jag vet inte om vi är ovanliga här, men mina ungar har ALLTID -ända sedan de var små- en t-shirt som undertröja så fort de har långärmat, precis som jag själv hade när jag var liten. Och hur var det då? Jag hade inte massa sommar-t-shirts och vinter-t-shirts och nog tusan fick min stackars lillerbror ärva mina gröna, blå, röda, gula och svarta t-shirts när jag hade växt ur. Hur gör vi idag? Eller, ja, vi och vi, här försöker vi nog låta ungarna ta över varandras utväxta så långt det går alt skicka vidare någonannanstans.


Men det är sånt här tänkande jag har med mig när jag vägrar gå på rea och fynda massor som jag inte behöver, eller inte ens vill ha några veckor senare när nästa säsong är ett ofrånkomligt faktum, och barnet -som växt urs sin gamla- snarare behöver en varm jacka än en kjol, och den MÅSTE jag ändå köpa, även om jag nyss fyndade annat på rea.

Förhoppningsvis sparar jag familjen lite kvalitetstid på det, såväl den tid jag inte springer på stan och den tid min kära sambo inte behöver lägga på arbete för att vi skall kunna shoppa. (Eller jag heller för den delen, den vackra dag jag kan ta lön, om den någonsin kommer). Därmed kostar det många många gånger mer att fynda på rea än man egentligen hade behövt om man hade köpt det man behövde när det var aktellt i butik, eller ännu hellre, secondhand, arvegods etc.


Men ibland så ser jag en rea som blixtrar till och som får mig att bara vilja ha mer och mer och mer. Jag gjorde misstaget -FörvånadSkämsKyss- att tänka att "jag skall bara gå in och se om deras höstnyheter har kommit" (det hade de inte) något jag förmodligen associerade till då min utlottning avslutades igår och jag upptäcker att de har fortsatt sin rea.


Hm. OM jag handlar på deras rea så VET jag att kvaliteten håller för tvätt, både i form och färg och muddar och så vidare är mjuka även efter många tvättar. Det var faktiskt så jag upptäckte lollopard från första början. När jag fick in deras plagg secondhand i min barnsecondhand så var de fortfarande i BRA skick, till skillnad från -bla men de var absolut värst- Meandi som ofta hade massor av defekter och hade "stentvättas för att utseendet skulle se slitnare ut efter ett par tvättar" hade hål i kanterna kring nacktagsen och hårda krymta muddar etc (vilket helt och hållet beror på att de personerna inte kunnat tvätta rätt, eller så hade de tumlats.) En sak som jag aldrig förstod var, hur Lollopards kunder kan vara bättre på att tvätta rätt än andra konsumenter av andra varumärken? Konstigt det där, eller hur?


Men just nu sitter jag och applappar på rean. Tja, det blir nyinvestering för mig nu, och jag vet då att vi kan använda plaggen även nästa säsong, att de håller i färg, form och tvätt och att de är framtagna med tanke även på miljö, och till fyndpris, så kan jag inte annat än känna mig som en vinnare.

Ni skall få ett ex till på varför jag gillar Lollopard så mycket som jag gör.

Se tunikan och herrt-shirten nedan. Visst är det helskönt?

    

Hm. Dessutom. Är. Det. Ju. Snart. Jul!!!Cool


 
 
Helena

Helena

1 oktober 2009 20:05

Först och främst! Helskön ny bakgrund......
Jag blir helt imponerad när jag läser ditt argumenterande kring konsumtion. Jag håller med.... Det är inte det... Men du resonerar så DJUPT! Jag är nog mer ekonomisk. Snål..... Mina ungar har fått ärva. Jag ärver av kompisar. Inget konstigt med det.... Blir helt rädd ibland när vi faktiskt fått ärva kläder där tagsen sitter kvar. Ofta reasaker..... Folk har "passat på när det ändå är så billigt...." Men i slutändan så blir det ju inte så ekonomiskt ändå.....
Heja Gitte! Fortsätt argumentera! Och du... Jag har en liten utlottning på bloggen min om du är intresserad!
Sköt om dig! Kram Helena

http://www.retro.tokig.blogspot.com

 
vita zara

vita zara

1 oktober 2009 21:18

Hejsan
Ja visst är det befriande att någon reflekterar över konsumtionen, som ovannämda skrivare gör.
Ja det var en intressant läsning.
Och så vill jag tacka för kommentaren i min blogg, och visst har jag fotat tapetlagren, jag ser att du gillat gamla tapeter, ja det är härligt.
Kul att du hittade till mig.
Ha en bra kväll.
Kram från Zara

http://houseofchandeliers.blogspot.com

 
Sanna

Sanna

2 oktober 2009 08:48

Ja tyvärr så har vårt shopping samhälle gått i överstyr, hoppas alla kan tänka om och slita mindre på vår miljö.. Reor är ju både på gott och ont tyvärr..
SV: Skönt att du varvar ner lite i mellan åt gumman och superkul att du gillar min blogg! =)
Jodå allt är bra med mig..har fått medicin för min diabetes nu så jag hoppas jag skall få den i schack..
Mmm visst är kattungarna söta, om jag inte minns helt galet så är dom ca 14veckor nu.. =)
Vad tycker du om huset jag är sugen på då? Kommer behövas en hel del tapeter där oxå med tiden om det blir vårat ;) hihi..
Ha en fortsatt trevlig fredag!
Kraaaaam
Sanna

http://krimskramsan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards