Alla inlägg under september 2009

Av Gitte - 25 september 2009 18:41

Vicket luuugn. Bortsett från teven -som har någon kvarglömd barnkanal på- är det helt helt tyst som om det vore öde här hemma.

*Äldsta sonen, sitter någonstans och retar gallfeber på sin lillebrors flickvän på facebook just nu, troligtvis befinner han sig hos sin far. (Facebook är kanon om man vill ha lite koll på sina yngel!)

*Nästäldsta sonen är nog och förbereder kårhuspubens kvällsevent. Han har tipsat dem om sambons svåger -"känd från körslaget", så han får nog en go kväll, i varje fall med bra musik. (Han är en riktigt duktig trubadur som sprider bra känsla runt sig och stor/bred repertoar). Jag gratulerar ärligt talat kårhuspuben till en i förväg given succe.

*Doter, är hos väninnan som skall konfirmeras imorgon, ett antal mil bort (har gått en häst-konfirmationsgrupp tror jag). Skall sova över

*Nästyngsta sonen är på någon rock- eller om det var metalspelning, tror att det antingen var fritidsgårdarna eller om det var vår lokala musikförening som arrade. I vilket fall som helst känner jag mig helt trygg med eventet. Skall sova över.

*Yngsta sonen är på D.I.S.C.O, och är borta till klockan 21,00. Förvånad


Men, eller hur? De enda i den lokala befolkningsgruppen som befinner sig på hemmaplan är de tu tvenne gamlingarna. Nu kunde man ju tro att de njöt av det gemensamma sällskapet genom att antingen a; sätta på en film, b; sitta och prata lite gemytligt med varandra c; kuckelura i buskarna nu när fältet är tomt, men icke, icke och åter icke. Vad gör vi? Jo, vi sitter helt tysta mol allena i varsin ända av boendet, eller rättare sagt på varsin våning. Jag sitter ju här som ni alla märker, och sambon har nog kastat sig i vår säng med massor av käcka datordelar som han försöker pussla ihop. Och det här helt enkelt ljuuuvligt! Ett par timmar till varar friden, så det gäller att passa på!


Men! Jag har lärt mig vid det här laget att tiden går fort. Så det gäller att passa på att njuta av tiden då ungarna kryper en in på skinnet och det gastas i mun, och sprids prylar och pinaler och kivas och slåsses, och bökas och tjatas och vägras och glöms och missar och allt det där. Snart är den tiden förbi och man kommer att sakna den så skinnet krullar sig! Så jag tänker inte önska mig fler kvällar som den här vi har ikväll i närmaste taget, skall bara försöka njuta så gott jag förmår av denna lilla unika stund! Förr än vi anar är här tyst för gott!

Av Gitte - 25 september 2009 13:41

Den här tapeten förälskade jag mig i när jag såg den på annons, och misstänkte genast att den skulle matcha en annan tapet jag skall ha som fond i lokalen och nu har den kommit. Mycket sötare i verkligheten än på bild. En engelsk variant. (Varför är jag inte förvånad? När jag blir heltorsk på en tapet är den ofta utländsk). Jag kommer inte att göra av alla rullar själv, så är det någon mer som faller för den så finns det några rullar över.

Inte så stormönstrad, utan har en väl avvägd mönsterstorlek som ger den lite sweet-cottage-feeling. Kunde faktiskt lika gärna varit tryckt igår, så "modern" känns mönstret.

  

Och det här betyder förstås att jag lyckades få till mina drivrutiner till kameran igen. Nu skall jag bara svära lite över att jag inte tog det säkra före det osäkra och lagrade de senast 50 tagna bilderna på telia säker lagring, så de lär vara gone with the wind som så mycket annat i min ena hårddisk som jag inte kan ha i den här antika datorn som för tillfället är uppställd.


Min dator gick segare och segare, tog längre och längre tid på sig att starta upp och sambon plockade ner den igår och kunde konstatera att såväl processor som moderkort var helkörd, och min ena hårddisk var inte frisk nog den heller, utan behövde en masterhårddisk för att få igång, och det innebär att jag fick välja vilken av mina två jag behövde, den med alla bilder, eller den med massor av livsviktiga uppgifter såsom nuffror och sånt. En del av mig vile förstås skrika "bilder" men förnuftet tog överhand och insåg att det fanns viktigare saker än nöjen här i livet. Men jag sörjer alla mina mail, så alla ni som har haft kontakt med mig via min sambos mailadress, maila mig gäran på bortbytingen@telia.com, för som det är nu, har jag inte en enda adress eller mail kvar från den. *suck*. Nu får jag bara lära mig att inte lägga något essentiellt på den här datorn som jag sitter vid nu, för den är INTE från igår, och den kan jag INTE tänka mig att lära mig att leva med. Känner mig nästan riktigt RETRO när jag använder den. *hurr*

Av Gitte - 25 september 2009 12:09

Kom nyss hem från tandläkaren igen, putsning och polering stod på agendan. Och tro på fasen, lyckades hon inte pilla bort en lagning så nu måste jag dit på tisdag och få den omgärdad och bli ÄNNU fattigare än jag redan är? Visst, det är säkert så att den lossade för att den inte var okej, men just nu är den en föga tröst, jag VET att det hade kunna bli värre hål bakom lagningen och att jag skall vara jättelycklig. Men sorry, just nu värmer det inte sådär jättemycket. Och i det här humöret kom jag då hem efter att ha hämtat sonen på skolan.


Då ringer telefonen.

-Hej, säger en klämkäck flickröst.

-Jag söker Gitte, har jag sån tur att det är du?

-Hm, kanske det, säger jag lite skeptiskt, och anar att det är en stackars telefonförsäljare förstås.

-Har du tid en stund?

-Det beror på vad du vill, svarar jag.

-Kan du tänka dig att svara på ett par frågor ang vilka underkläder du föredrar och vilka krav du ställer när det gäller modell och kvalitet?

-Nej.

Nu blir det tyst en stund i luren men jag väntar förstås.

-Varför det?

-Men det begriper du väl att man inte diskuterar underkläder med främlingar per telefon hur som helst? Svarar jag.

-Nehej.... verkar som om hon får samla sig lite och sen kommer den väntade frågan om hon får skicka mig några prover, och jag bara vill uppge min storlek, men se, några underklädesstorlekar fick hon inte av mig, så jag avslutade med att avböja vänligt och bestämt och tacka för samtalet, och några underkläder ville jag förstås inte ha av henne heller.


Men hallå, alla ni underklädesföretag som sysselsätter anställda med att ringa runt till främlignar och diskutera underkläder, vet ni inte att sådana diskussioner är förbehållet partner eller MÖJLIGTVIS de närmaste väninnorna???

underbarälskadavallatapet  

Jag hoppas att jag snart fått ordning på min dator igen så jag kan få upp lite nya bilder, tills dess får ni hålla tillgodo med repriser från våren och sommaren.


Av Gitte - 24 september 2009 22:32

gick det inte att värja sig längre. Pms-eländet låg på lur hela dagen igår, men det var okej, innebar egentligen bara att jag sänkte mig en halv grad och skärpte mig lite extra. Och förmiddagen och eftermiddagen idag gick bra, Pms är himla bra när man behöver bli arg. Men sedan sänkte jag nog garden för wrroom så hade jag lämnat en liten öppning i solar plexxus, och då såg den lille djeflen till att hoppa in och sätta sig i magtrakten och slå ut i självömkan och destruktiv ångest i full skala. Beklagade mig på facebook, och fick tipset att testa akupunktur. Så om jag ser lite märklig ut imorgon så är det bara för att jag har gått och lagt mig med en nålburk; det måste gå att testa sig fram?

jari 2  

*böööl* Dessutom saknar jag min son, som jag inte har sett på flera veckor. Han har börjat på högskolan och numera har han inte tid med några tråkiga mammor alls. Mitt barn, när du ser det här så avbryt genast alla dumma studier och kom omeddelbart hem till mamma igen!

*Åkejdå, nu tog jag nog i så jag sprack. Riktigt så illa är det inte Tungan ute, lämna in dina uppgifter i tid, borsta tänderna morgon och kväll, ha sköj och var rädd om dig! / Mum loves ya!*

Av Gitte - 24 september 2009 15:48

Att delta i min höstutlottning med priser från Lollopard? Tävla HÄR

      

Av Gitte - 24 september 2009 06:43

grönblad  

Det är NU jag får börja julsortera allt mög som bara ligger i olika högar här hemma. Dvs, om jag skall förverkliga det jag lovade mig själv förra julen när jag stod inför EN flytt -som jag kände till, men det blev ju dubbla flyttar inom loppet av nollkommafem. Både lokal och hem. Eftersom det knappeligen var enkelt att räcka för allt så la vi ringa engagemang på julen, -lovade mig själv att NÄSTA år skulle jag... - och la allt krut på ca 260 kvadrat butik och lager som skulle sorteras och packas; fast det var på den tiden jag var laddad och strukturerad, åtminstone om jag jämför med tiden som skulle komma. Jag har nog nämnt det förr.


Jag kulle bara:

Packa ner ett par hundra kvadrat fullsmockade lager, såväl hemma som i lokalen.

Packa ner allt från butiken, planeringen var 2 veckor, då jag hade öppet sista dagen den 14 dec och skulle vara färdig och städad den sista.

Fixa alla restpapper efter avflytt.

Hitta ny lokal (vilket tack och lov visserligen drog ut lite extra på tiden att få beslut, och sen blev det inte första alternativet men andra alternativet kom så småningom av sig själv, det är där jag håller på nu).  

Sen kom överraskningen, att vi själva skulle flytta när hälften av lagret var hemkört.


Åki, nya tag.

Fick lokalen, så jag skulle bara:

köra alla lager och lanthandelsgrejjer jag hade hemma till lokalen.

Flytta själva, ungefär över ett par åkrar så det skulle gå fort?

Vi skulle ju bara göra oss av med ungefär 2/3 eftersom vi minskade boytan med motsvarande... (från nästan 300 kvadrat till 110 och compact living; vi är ju en stor familj).


Sen skulle vi bara packa upp och bli klara. Nu pratar jag om en period på ca 6 veckor och jag hade räknat med 2 veckor för att packa upp och bli klar, det enda som kom i vägen var en stor jädrans vägg som plötsligt stod där. Så efter att lämna över lokalen den sista december, och några veckor senare  tömma och städa huset, så; pang. Förlamningen infann sig utan att jag ens märkte det. Det enda jag noterade var att jag inte blev klar?

My limit gick någonstans där ungefär, så allt har ju varit tuggummi sedan dess. Men tro attans, jag börjar känna igen mig själv så smått och orkar nästan ta tag i saker igen. Det har varit en nyttig erfarenhet, men dyr. Och jag inser att när jag känner att allt är kört, så orkar jag fortsätta lite till. Och lite till. Och lite till. Om det så bara är dag för dag, eller minut för minut.


Men tiden framför mig hoppas jag innerligt att jag klarar av att göra allt det som känns som om det är lagrat i kroppen.

Dels, bli färdig här hemma.

Dels, bli färdig i lokalen.

Men nu måste jag baske mig också få upp lite försäljningsiffror om jag inte vill hamna fullständigt på bar backe, dvs mer än det är idag.

Så nu ger jag järnet och glädjer mig åt att den strukturerade personen börjar tänka klart igen. Såhär kan jag inte hålla på; då är det bättre att jag springer ut och söker mig "ett riktigt jobb", ungefär.

Och dessutom är det snart "nästa jul" och jag har absolut tänkt att hålla löftet både till mig själv och ungarna!


Det här blev långt och det blev en enda pep-talk till mig själv. Jag hoppas att du som läste ända hit har en fruktsam, energigivande och härlig dag framför dig! (Det tänker jag ha!) Kyss

Av Gitte - 23 september 2009 21:15

gröngulblom  

som gick till ända! Och det snabbt måste jag säga. Tyckte precis jag gick upp men en snabb blick på klockan avslöjar att det är drygt 15 timmar sedan, så det är nog inte undra på att jag känner mig halvmör? Men ett par timmar håller jag nog. Glad


Vad har jag lärt mig idag? Faktiskt en hel del. Jag har altså erfarit hur man INTE gör när man kommer för sent, och det var fruktansvärt irriterande. Har man fått 30 minuter på sig att göra en framställan med det man vill förmedla så är det en fördel att vara i tid. Men jag som ständigt själv hänger på minuterna kan absolut mer än förlåta det; men baske mig, när man kommer för sent, så kliver man inte in i ett rum med ett trettiotal personer, skriker hej till alla; trots att det är uppenbart att någon annan håller en information för alla närvarande i rummet, trots att den egna halvtimman har börjat, klär av sig ytterkläderna högljutt, högt pratande med någon annan samtidigt som gruppen fortfarande försöker att lyssna färdigt på den som talar för tillfället - oerhört nonchalant, faktiskt så nonchalant att jag lyckades bli smått irriterad, trots att jag sällan blir detta pg yvig personlighet. Men bristande ödmjukhet för andra är oerhört avtändande i min värld. Nåja, det var ändå givande att studera. Men jag är oerhört tacksam över att jag fick lära mig (av Herta Berggren, för länge sedan, i ett gammalt liv), att man inte stjäl scenen när någon annan har den. Det är en erfarenhet som kan tillämpas på många ställen i tillvaron.


Nåja, på tal om bristande ödmjukhet så har jag blivit lite provocerad att tänka utanför mina egna ramar, och blivit itutad att jag måste tala om att jag finns. Så det har jag lagt några timmar på igår och idag. Har fått ett par otroligt trevliga mail måste jag säga, och det känns ju bra, även om min pms förstås gör det lite motigare än det hade gjort annars. Så det är kanske fel datum på månaden, men det får jag försöka överse med vetskapen att det snart är över för den här gången.


Och så är det höst. På riktigt.

Och det innebär att det snart är vår och sommar igen!

Av Gitte - 23 september 2009 06:03

Om jag nu skall ägna en stund åt positivt tänkande.


Vaknade med alla världens bekymmer på mina axlar, och kände mig fullständigt klubbad och körd i botten. Stavas förstås som en bokstavskombination i form av tre bokstäver, PMS. Tur att jag skall hålla tankarna på annat håll idag. Det blir äldreboende och de nya formerna för trygghetsboende hela förmiddagen och sedan sätter vi oss och går till möte rästen av dagen. Jag hoppas att jag har så mycket jobb att göra när jag kommer hem under sena eftermiddagen/kvällen att jag kan hålla tankarna på annat håll, åker mer än gärna och packar ett par laddningar tapeter eller liknande, allt för att slippa hinna tänka och känna idag. Numera vet jag ju att det förhatliga dipp-tillståndet avtar efter ett par dagar igen och det gör det lite mer uthärdligt trots allt. Men jag hoppas innerligt att ni alla får en superfin dag!

Grönblom   brungul  


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards