Alla inlägg den 22 september 2009

Av Gitte - 22 september 2009 08:19

  

Min pappersdag -som fortsätter idag- fick ett par oväntade vändningar igår, i form av ett par mycket trevliga och inspirerande samtal. Av sådan art att det ger återverkning i form av rena rama energikickarna som sitter i länge. Väl inspirerad av det steg jag upp extra tidigt idag och satte igång att vara praktisk med en gång. Fasen, det jag gör är jag ju duktig på, jag behöver inte alls sitta här och slå mig själv i skallen för att jag är nördig eller för att mina fantastiska tapeter suger. Jag kan med andra ord inte ha fått någon PMS idag som ni märker ;).


Jag blev uppringd bland annat av ett par personer som jag absolut lyfter på hatten för och det var såå givande. Ni vet hur det kan kännas ibland när det spritter i kroppen och man känner att man är på rätt väg? Ett av samtalen gjorde mig stum av hänförelse, ett annat gav mig en svada så det står härliga till, tänk vad olika man kan reagera inom loppet av en timma. Följden blev i varje fall att min stackars familj inte fick ett vettigt ord ur mig på rästen av kvällen.


Bland annat har jag ett förestående studiebesök hos en herre som har vigt sitt liv åt tapeter bokstavligt talat. Och vi fick ett mycket engagerande tapetsamtal, där jag bland annat fick svaren på hur det kunde komma sig att det fanns tapeter från olika leverantörer i samma kataloger. Dels var det ungefär som jag anade, att olika grossister och importörer hade sina egna presentationer, utöver de tapetfabriker som saluförde sina egna varumärken. Vidare fanns det ett bolag i norrare delen av sverige, där man som tapetsäljare kunde beställa sina egna sammansatta kataloger om man ville presentera sitt urval för sina kunder enkelt. Mannen hade själv varit importör av ett tyskt tapetmärke och levererade dessa till hela sverige. Jag skall snart på studiebesök hos honom då han har mycket material från tiden kvar, även kataloger och liknande och det skall bli såå spännande! Jag anar på förhand att jag kommer att få lära mig mycket om den tidens tapeter, papperskvaliteter, tryckordningar och liknande; sådana där detaljer som jag bara inte kan få nog av! Även små anekdoter om hur det var förr och se gamla foton från tillverkning och liknande.


Jag kan knappt bärga mig! Vill helst sätta mig i bilen direkt men jag har någon veckas praktisk arbete att färdigställa först. *sneglar i horizonten, mot lanthandeln jag skall ha färdigt på ett kick* Plikten först, nöjen sen!

*gaaah, det var inte strul-Gitte som sa det...*

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards