Alla inlägg den 14 september 2009

Av Gitte - 14 september 2009 13:09

Började morgonen lite tidigare än tänkt pg av tandohälsa; vilket är lite småkämpigt, då jag har en förfärlig tandläkarskräck. Insåg att den här gången finns ingen återvändo, det får bli en tur till plågaren under dagen... Inväntade liksom bara skolstart och telefontider och liknande. Min telefon ringer strax efter att barnen åkt.

-Hej, sa min mamma, när kommer du?

Åh, tänker jag, var det idag?? Hade jag ju helt glömt bort, så jag kapade henne lite snabbt med att jag ringer "sen". Ingen ide att berätta för mamma om mina tandproblem, för då kommer hon bara att påminna mig om vilket helsicke det var att få mig till tandläkarn när jag var liten och såna historier orkade jag bara inte med just då. Försöker då hitta en tandläkare som har möjligheter att ta mig under dagen men det visar sig att den jag vill till först öppnar 13.00, så jag ringer min mor och berättar att "jag kommer nu!".


Min kära mor skulle hem till hennes väninna som flyttar från kommunen inom kort och som håller på att röja ut massa "skräp". Bland annat en låda med gamla vinylskivor som hon inte vill ha och sängkläder och uteleksaker till barn (däribland ett flertal gamla stiga pingisracketar). Och när min kära mor hör sånt säger hon glatt varje gång: "min dotter vill ha!". Och visst är det så. Men jag inser ju själv att mitt skräpsamlande börjar gå överstyr när min mors finska vänninnor glatt öser över mig allt möjligt som ingen annan vill ha. *skratt* Men tack och lov för det! Var hittar man annars gamla Nuutajärvi, Iitala och Riihimäki om inte hos damer i 70-årsåldern? Men den här gången var det altså vinyl vi skulle börja med. Så vi åker dit.


Nu hör det till saken att min mor är en ytterst social dam som själv närmar sig de 70 år. En såndär dam man skulle kunna ligga sömnlös för på nätterna, för hon är alltid ute och ränner. Hon håller sig någotsånär smärtfri (myalgi) genom att promenera och det gör hon timmatal varje dag. Och hon känner de mest märkliga människor överallt, för är det något min mor är bra på så är det att tilltala främlingar oavsett var hon befinner sig. Har du blivit attackerad och utfrågad av en liten mörkhårig dam som har skapat ett eget språk med hjälp av danska, finska och svenska, samt oförståeliga egenkomponerade ord; så är det garanterat min mor.

Därför kan jag inte heller ha koll på alla hennes väninnor, så denna dam var en helt ny bekantskap för mig. Men åh, vad roligt det var! Jag älskar gamla tanter, och farbröder med för den delen och det här var absolut en tant som gick direkt till mitt hjärta. Jag förstår fullständigt att dessa två finska damer har mycket nöje i varandras sällskap, då de var klippta och skurna i ungefär samma form; när de kommer ihop så går nog ingen säker! (De reser runt överallt hela tiden så de finns nog överallt, ena veckan skall de till danmark, andra till tyskland, tredje till borås, fjärde till herrljunga, femte till kanarieöarna och vad det nu är).


Men nu satt de och beklagade sig att det inte finns något att göra i krokarna här, så nu flyttar mors väninna till Mölndal för där finns det minsann massor av dans och föreningsliv och det ena med det tredje och jag måste nog säga att jag anar att min mor snart följer efter; henne kan vi nog inte hålla kvar här vare sig vi vill eller inte när hon får se hur agendan kan se ut där.

Jag satt där i det absolut perfekta hemmet (inte en fläck på diskbänken, inte ett dammkorn så långt ögat nådde), fullt med stilmöbler, smådukar, pelargoner och prydnadskuddar och lyssnade på tanternas hyss när de satt och berättade om festminnen, resminnen och det ena och det andra för mig och det var mycket givande. Sådär vill jag också bli när jag är i deras ålder. Helt oberäknelig och heltokig och framförallt, livsglad, hur livet än har farit fram! Nåja, det här var en liten kärleksförklaring till unga flickor i gamla kroppar


Gör du som min kära sambo gjorde? Tänker "vinylskivor från en 70-årig dam, kan det vara något?" Bortsett från att jag vet att det finns massa gammal finsk tango, (jag älskar finsk gammal tango) har jag inte en susning om vad som är med (eftermiddagens undersökning), men tänk på att de som är sjuttio idag, har växt upp med woodstock, Rolling Stones, Beatles, Janis Joplin, Jimi Hendrix, etc, och du vet väl att Lemmy Kilmister (Motörhead) är född 1945, och därmed i år har passerat de 64? Vi står onekligen inför en stor oförutsägbar ny pensionärsgrupp som inte NÖDVÄNDIGTVIS nöjer sig med dansband framöver, så Christer Sjögren, du får nog bäva lite i alla fall! =)!


Jag och min mor vi tog oss en svängom på Röda korset innan jag åkte vidare hem för att ringa tandläkaren. Det fanns en glasgrunka som gnagde lite i mitt bakhuvud att jag inte slog till på sist och jag ville kolla om den var kvar. Som jag antydde häromdagen har sonen i dagarna gjort rent hus på min glashylla och den behöver fyllas på. Jag blev dock lite loppissnål, för jag tyckte nog att priset var något högt satt på den här, vilket nog fler med mig har tyckt eftersom den stod kvar. Inte är den riktigt ren heller utan det blir nog en stunds grovsanering innan den är klar. Men något i mitt bakhuvud säger mig att jag BORDE veta vad det är för glasbruk, men jag har inte en susning. Men nog är den väl bekant. Tog med mig mor för att få en second oppinion, inte heller hon kunde mana fram den helt sådär direkt, men jag slog till, tog med den hem och får söka vidare efter svar:

  

En ganska hög mörkgrön glascylinder, ingen hällpip eller annat, men ett handtag nertill... anar att det är en hög vas, men det vete fåglarna. Älskar glaskvaliteten i den i varje fall!

Tja, självklart nöjde jag mig inte med den här... Jag skall INTE gå på loppis, jag skall INTE gå på loppis... 

En stor passion, gamla handarbetsböcker:

  

Hade jag nu haft en liten hund hade den legat risigt till:

  

Men några sådana här skall jag absolut få till:

  

Jag älskar virkade nätkassar. Har jag förrästen berättat vad vi kom fram till att vi lade på plastpåsar varje månad, när vi körde stenhårt med vårt excelblad när vi ville resa hela familjen ett år? Ca 200:- per månad. Det är också pengar, speciellt när det är på en vara som ställer till så mycket som plastpåsar ändå gör med våra vattendrag... mm.

OCH. Så kunde jag bara inte låta bli att kapa åt mig ett superläckert påslakan:

Nu hade jag inte möjlighet att vika upp det och ta helbild direkt, eftersom vi har fyllt golvet efter gårdagens städning med alla stolar, (som skall tillbaka på rätt plats idag) så det får bli två motivbilder, det är urläcket så jag måste visa hela en annan dag:

    

När jag kom hem skulle jag bara fylla bilen med det som skall till affären; men hur bra gick det?

  

Berit, Åke och Tjockholmen har gjort kattsäng av babystolen i plast (Det är dock bara mamma Berit på bild då barnen var ute på upptag när kameran åkte fram). Nu måste jag bestämma mig för om jag skall rädda dynan och ta den ifrån dem eller om jag skall låta dem bo kvar.

Vidare; vad har jag gjort nu den sista halvtimman? Jo, hittat på annat att göra bara för att slippa ringa tandläkaren. Det blir nog ingen tid idag i alla fall, men ringa, det måste jag! *suck*

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards