Alla inlägg den 4 september 2009

Av Gitte - 4 september 2009 18:06

Ett tu tre. Bjud upp en partner och stuffa. Vare sig du kan polkka eller ej, lite glad blir du nog, du med! En originalverksion förstås, vad annars? (Speciellt tack till Tant Grön som talade om hur man gör!).

Av Gitte - 4 september 2009 13:57

Några av varianterna som kom fram idag visar jag här.

Nedan en orange stick-prick-rand-tapet. Jag älskar dessa lite kontrasterade tapeter som ger en visuell kick. Endast två rullar finns av den här puddingpastejen och jag stod länge och tvekade, skall jag, skall jag inte, bryta en rulle. Det fick bli inte. Jag hade en albino-majsorm en gång, Electra (som tyvärr hade en med-kläckt ryggdefekt, så hon blev inte så gammal) och hon hade den här färgen på sina rundlar. Hon var otroligt vacker. Det är den här tapeten också!

Sen den här; den är inte dum den heller:

En riktigt häftig medaljongtapet. Synd att min tapetkniv kom med, det var ju liksom inte riktigt meningen att det skulle synas att den låg där som motvikt för att rullen inte skulle tjoffa ihop och rulla hop sig igen. Men när den ändå är framme på bild, så är det den här sorten jag föredrar, dvs, en riktig tapetkniv med rakblads-skär. När man skall tapetsera, använd inte mattkniven till det, utan införskaffa en sån här! Och byt rakblad ofta!


En gammal bekant finns med, har haft några rullar av den tidigare och jag måste säga att den hamnar absolut bland mina tjugo-i-topp-ever. Finsk desing från eran då den var som bäst:

Tröttsamt att skriva att färgen är missvisande, bakgrunden är vit och själva medaljongkonturerna är sjuttiotalsbruna. Inget annat. Lysrör är inte superljuset att föredra när man skall ta foton om man inte klarar av att hantera en kamera precis....


Nåja, en goding till.

En Macgregor. Har glömt att kolla ursprungsland, men nog verkar den väldigt skotsk? Vad jag kan döma av en hemsida om Macgregor-klanen och dess historia, så är detta deras eget mönster. Googla får ni se! =)!


En vinyltapet med kult-status. För den som vågar sig på ett riktigt murrigt sjuttiotal:


Och den här visade jag i förra inlägget, men den tål att ses i repris:

Sau jäddrans onderbaur!

Vill du se fler så finns det en länk till "mina tapeter" i kanten, för nu skriker vardagens trivialiteter högt. En fika var det, ja!

Av Gitte - 4 september 2009 13:23

Idag är det höst på riktigt. Och jag har verkligen ansträngt mig för att behålla min pms-mood HELA förmiddagen, men se, jag kom visst av mig. Den ena överraskningen efter den andra dök upp. Till sist hann jag inte ens känna efter.


Sambon hade pratat om att försöka göra sig ledig idag, men se, det sprack. Attans osis, där gick min heldag med bil hela dagen om intet. Fick göra det bästa av förmiddagen, så tidigt iväg som möjligt. Vädret skall vi inte tala om. Typ-keligt västkustväder, grått, regnigt och hård vind som biter genom märg och ben. Men inget att be för, iväg skulle jag. Fast att jag helst vill gå i ide just nu.


Det första som händer i lokalen när jag går längst in för att tända, är att jag tror mig se en hastig skymt av en skugga som SKULLE kunna vara a; en inbillning, b; en effekt av att skallen inte är med, för hastig huvudvridning, eller felsyn, c; en mus.... jag hoppas innerligt inte på det sista men det innebär ändå att det får bli att styra kosan till granngården för att införskaffa ett x-antal musburar att ställa ut lite här och där.


Jag tycker om möss, det är inte det, men de får hellre flytta hem till oss än att befinna sig i min lokal. En liten stund funderade jag på om det skulle hjälpa att sätta upp skyltar; "Mus-Fest i grannhuset, skafferidörren står öppen". Men det föll på att jag inte är säker på att de kan läsa, och jag tycker att det är svårt att stava på musiska. Fast mest lutar jag åt att det var min sedvanliga hysteri som infann sig. Det är både mörkt och skumt framför magasinet så jag kan ha sett fel. Hu! Vad jag hoppas på det!


Tja, det var det humöret, det gick i botten ytterligare, det förstår ni va? Jag fick tänt upp, satt på radion. Skumt, det var ju bra musik? Satte batteriet till kameran i laddaren, började plocka plast från rullar och tapetrester som jag sist bara dumpade efter mig när jag gick och plockade ner i en svart sopsäck, och helt plötsligt kom jag på mig själv med att nynna. Vaddå? Vad har jag för skäl att springa och sjunga helt plötsligt när allt är sk*t? Dumt, eller hur? Och helt plötslig... så slår det mig att det står en fem-sex säckar mitt på golvet som inte stod där sist. På något sätt har det kommit in flera säckar med gamla dukar och skor i min lokal som jag inte har en aning om vad det kan vara. Mycket spännande faktiskt! Hade god lust att gå igenom det, men jag besinnade mig; måste bli klar med alla tapeter först innan jag tar tag i något annat kul... Så jag satte igång med tapeter.


Och tar tag i en rulle som ser helt oanselig ut. Och vad finner jag? Se här:

Jamen, ni förstår att solen gick upp? Det var inte alls svårt att jobba undan relativt koncentrerat, trist bara att jag till sist var tvungen att bryta för att hämta barn, hämta sambo och sedan sätta mig här... -utan bil, när jag nu har fullt upp! (Fick som tur är lite arbetsuppgifter med mig hem, så jag slipper slösa bort min tid med att städa!).



Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards