Direktlänk till inlägg 2 september 2009

Vihreä (grön) Kaivo, by Maija Isola, Marimekko, 1965

Av Gitte - 2 september 2009 00:35

Har gått med bryderier några dagar nu, ang inte ett, men två oanvända längder från 1965. Har funderat fram och tillbaka, fram och tillbaka; göra något fint, eller lägga in i garderoben? Att skära i det... nej. Det går bort. Det går bara inte. Det vore helgerån. Man gör inte så med intakta tygbitar som har fått 44 år på nacken. Det förstår väl vem som helst; till och med jag? Om nu tidigare ägare, som råkar vara två; en tillförlitlig uppgift: har låtit klenoderna ligga och vara intakta, vem är då jag som tror att jag står över historiens vingslag och gör grytlappar eller köksgardiner utav det? Det här inser ju jag med...


Risken att det blir dåligt liggande vikt år efter år finns dock, och risken minskar inte med åren så därför känns det ändå som att NÅGOT bör de användas till. Man kan inte bara ha klenoder liggande i garderoben heller, de måste ju njutas utav. Frågade min kloka mamma, som dock tyckte att jag skulle låta dem ligga, mest med tanke på att jag inte kommer att bli särskilt bofast här, och kommer att ångra i efterhand om jag kapade dem den dagen jag kommer hem, (eller varför inte; skaffar mig en husvagn? Så jag slipper fundera över var jag egentligen vill bo?). Bra tänk, Mamma. Det håller jag fast vid. Jag skall inte använda dem här.


Då var en möjlighet borta. Inte klippa, inte måttskapa något hit. Det kan jag använda nya mindre attraktiva tyger till. Sånt man kan hitta igen om inte annat, om man nu skulle ångra sig.


Så. Nu har jag tre möjligheter kvar, varav overksamhet i garderoben går bort. Två tankar återstår än så länge:

Testade den är varianten, att lägga ut en längd på en säng:

 

Och jodå, det räckte, mer än väl. Det går att göra ett överkast utav det! Och med två skulle det bli ett dubbelsängsöverkast utan problem. Hm. Jag tänker inte maskinsy det själv, så mycket litar jag inte på mig själv bakom en maskin att jag ger mig på tyger av det här slaget: och jag vill inte heller ha det som ett enkelt tygöverkast, utan det skall i så fall ha både vikt övervikt framkant, (nu syns inte hela rapporten, det är ljusgrönt utanför det svarta), troligtvis en svart sådan tillika baksida, och kanske en vadderad kviltning? Det får i så fall handsys, efter linjerna i mönstret. Det skulle kunna bli riktigt bra ärligt talat och det skulle onekligen bli ett one-of-a-kind överkast! (Men det är klart att det inte går att sy om till annat efteråt i så fall, men ett sånthär överkast skulle man älska rästen av livet och hålla kärt förstås). Det är ett jätteprojekt (-för mig!). Varenda stygn måste vara exakt rätt, och så litet som möjligt och det måste göras för hand. Jag skulle behöva ta mig lite fritid om jag gav mig på det. Kanske till och med unna mig att landa framför teven lite då och då och titta på program jag i vanliga fall förkastar? Nu var det väldigt länge sedan jag sydde något i lapp eller kviltat överhuvudtaget. Minns jag ens hur man gör? Hm, det gör jag nog när jag väl sätter mig, eller så får jag friska upp minnet på något sätt, eller anmäla mig till en kurs för att få proffshjälp, men i övrigt- att sy precisionsjobb för hand, är bara kul.


En möjlighet till är att använda dem som draperier i affären. Då skulle de går att använda enkla, och när lusten faller på skulle de kunna brukas till annat. Också en tanke värd att begrunda. Så ett litet tag får det nog ligga overksamt och så får jag suga på karamellen lite till innan jag bestämmer mig.


Men åh, vilka i-landsproblem jag skapar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards