Alla inlägg den 29 augusti 2009

Av Gitte - 29 augusti 2009 09:12

För någon vecka sedan hittade Wanja ett lite för stort tapetparti på tradera för att hon skulle kunna ta det ensam så hon frågade mig om jag ville vara med? Självklart ville jag det. Och nu har det anlänt. *pustar*.


De hämtade det och kom sedan till min lokal för att göra uppdelning av det hele, och vi fick tillryggalägga många sorteringstimmar igår. Tyvärr var det en stor andel som får gå till de sälla och ytterligare en hel del rullar får räddas på olika sätt, så framöver kommer jag att ha massor av fina delade rullar, så om någon är intresserad av en tapetstuvslot, så bara hojta högt.


Jag är tyvärr väldigt bortskämd när det gäller skick och kanske också ytterst petig, men jag måste nog säga att jag inte skickar endaste rulle utan genomgång, och jag tar inte heller in ett nytt lager utan att göra detsamma, mycket för att jag inte vill riskera att skada det jag redan har.


När man köper gamla tapeter, så är det inte bara att rulla upp och titta på motivet och tänka att "oj den var fin", utan det viktigaste är att granska själva rullen.

-Hur är skicket ytterst? Är pappret skört? Hur mycket behöver man ta av rullen? Hur ser ändarna ut? Är plasten intakt, om inte, hur ser den ut där den har lossat? (Ingen fukt som krupit under plasten? Om så är, plasta av, kontrollera skick och i nio fall av tio: släng! När oturen är framme är plastade rullar ingen fördel!).


Damm är okej. Det får man förvänta sig efter fyrtio-femtio års lagring. Och skall nästan gå att borsta av, eller torka med fuktig trasa. Likaså att det yttersta kan ha patina, då även papper åldras.
Ytterligare något som är viktigt är lokalen tapeterna har lagrats i. Har det varit mörkt och svalt men framförallt TORRT? (något som kan vara svårt på vindar och i källare, pg ojämn luftfuktighet, och det sätter sina spår, pappret åldras betydligt mycket snabbare om det felförvarats). Så när man undersöker en tapetrulle, så är det de fem sinnena som gäller:

vad ser ögat? Vad känner handen? Och framförallt; hur LUKTAR det? Luktar det källare, damm, eller vind så skall lukten ändå vara torr och inte stickande. En felförvaring kan man ibland rädda, källarlukt försvinner, men mögellukt gör det aldrig, därför kan det vara bra att förstå skillnaden på lukt och lukt. (Tack mina kära föräldrar för en känslig näsa!). Likaså när tapeter står i lådor som de gör på bilden, så är det inte ändan som syns som är intressant. Utan det som är mest intressant, är ändan som står i botten. (Det är ofta där överraskningarna uppenbarar sig). Så hittar du en låda med fina tapeter, dra upp rullen och kika på den nedersta ändan längst ner, och ta också gärna en titt i botten på kartongen. Är den fin och torr och pappen utan fuktavtryck?


Har man råkat på en räddningsbar rulle, så kan man strippa den på plasten, skära bort det dåliga och förvara den luftigt och torrt ett tag, och sedan kontrollera efter en period. Skillnaden mellan räddningsbart och inte räddningsbart är dock hårfint ibland, och då är det ändarna som skvallrar om vilket som är vilket. Är den mörk i hela vägen? (i förhållande till tapetfärgen). Då får man tyvärr kassera, no mercy, hur fin rullen än är.


Tja, vi har gjort en första genomgång, delat upp det oss emellan och vi hade förstås riktigt roligt under tiden. Stackars Leo som dock fick vara våran schas. Wanja satt vid datorn och jag gick igenom rullar och kommenderade åt olika håll. Vi hade lite olika högar kan jag väl säga. En hög var Wanjas, en var min, en var kasseras, en var tveksamt och en var ojämt antal rullar. Dagen slutade med att vi turades om att välja rullar i den sista. Och det var förstås dagens höjdpunkt. Kunde vi hitta en rulle som var extravagant som den andra missade?


Jag har hittat en blå variant som skall sättas upp i min lokal, bild kommer senare. Den är HELT outstanding vacker! (Stort tack till Wanja som avstod sin ena rulle i byte mot några av mina gamla jag hade sedan tidigare!).


Och dottern har fått sitt lystmäte; hon får baske mig inte alla rullar men hon var otroligt tacksam över att hon inte kunnat bestämma sig tidigare. Visst är den bara helt underbar? Hm. Vill egentligen ha den själv, måste säga att den är optimalt 60-talsretro, och att den onekligen kan göra mycket med ett rum.


Men du som finns i stockholmstrakten, skall nog absolut kika in hos hos Wanja väldigt snart; (länk till Wanjas vardagsrum finns i min sidkant under mina länkar), för hon är på väg hem med mycket kul, och vi vet ju hur det är, eller hur? Det roligaste är det som går först....

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards