Alla inlägg den 27 augusti 2009

Av Gitte - 27 augusti 2009 17:23

Tja, Stackars Wanja sitter i bilen på väg hit, och jag antar att hon faktiskt förstod att provsmak av drycken Läsco kommer att ske?


Har öppnat delat påsarna och tagit loss en förpackning:

Och socker blandades nogsamt. 87 gram blev det.

Såhär ser pulvret ut i påsen:

Pulvret luktar riktigt riktigt gott måste jag säga. Läskigt, altså inte läskigt läskigt utan läsk-igt. Lite vaniljblandad citron?

Såhär såg det ut när pulvret kom i vattnet:

Flaskan står nu i kylskåpet redo för avfärd. Ber om ursäkt för att det inte blev en tjusig flaska med champagnekork eller liknande. Egentligen borde den här blandningen serveras riktigt överdådigt tjusigt, bara för den goda sakens skull. Men en brämhults enlitersflaska får duga ypperligt.


Jag är nyfiken!

Av Gitte - 27 augusti 2009 08:15

Jag måste inse fakta, det är dags att investera i lite livskvalitet igen. Det senaste åren har världen varit lite sned och vind, och huvudvärken gör sig påmind allt som oftast. Och jag vet vad problemet är. Jag behöver nya glasögon! Jag anar att min astigmatism har förändrats, och så även min skärpa (hm. Sist jag hittade en båge jag kände mig hemma i var det den jag har på bild ute i kanten, och det var... 2000/2001, då var den absolut helt hopplöst omodern! Då hade jag turen att hitta en optiker som hade köpt på sig ett slumpparti, men han finns inte kvar.)


Glad i hågen, eller not. Nu ljög jag som en häst travar. Jag gillar INTE att välja ny båge; en liten underdrift; jag avstår dock pg plötsligt nedfallen klokhet, från att ytterligare ordbesätta eller beskriva min avoghet gentemot dylikt tidsfördriv .... så i vilket fall som helst, så stegade jag in hos optikern i förrgår. Och det gick faktiskt att köpa glasögon till en någotsånär överkomlig kostnad. Så visst, det vore ett enkelt beslut om man överväger mitt akuta behov.

Men sen kom jag till att börja titta på bågarna, och hela jag dog fullständigt invertes.


Varför ser alla bågar likadana ut? INGEN båge stack ut och ropade högt och skrek "här är jag, din nya båge, kom och ta mig, jag kommer att sitta PERFEKT på din näsa!"

Provade ett antal, och jovisst, funkar. Funkar. Funkar. Men jag hittade inte DEN! Altså, återigen samma resultat som sist, för ca två år sedan då jag gjorde samma insikt som nu, jag måste skaffa nya glasögon. Då kunde jag stärka upp min båge, skruva åt en skruv eller två, men nu är den absolut slut för gott och har nästan tappat all färg.


Optikern tittade lite på mig, och sa:

-Ja, du är ju inte rädd för att sticka ut.

-Nä, sa jag. Jag är nog mer rädd för att INTE sticka ut, eller så gillar jag bara inte det samma som alla andra?

-Så kan det ju också vara, konstaterade hon eftertänksamt. (Jovisst, vi känner varandra från förr), medan hon la pannan i veck för att hitta en båge som kunde tänkas passa mig. Vi gick bet, båda två.


Helst skulle jag vilja hitta en gammal optiker med ett gammalt lager kvar i källaren, eller varför inte ett helt parti gamla bågar så jag slipper det här problemet i fortsättningen? Minns min gamla optiker på åttiotalet med vemod. I källaren hade han de mest roliga och fantastiska bågarna från 50-60-70-talet. Jag var kommunistglasögonens mästare på den tiden, hade flera par, i olika former och färger, kunde byta efter humör och alla bågarna var mycket glatt fyndade från hans källare. På nittiotalet återvände jag dit och hade då förhoppningen att de gamla bågarna fanns kvar, men det visade sig att de var slängda och borta för gott.

-"Jag är ledsen Gitte, men du är ensam om att gilla de här gamla bågarna, och jag hade inte längre plats". Bedrövad gick jag därifrån, och bedrövad minns jag de roliga timmar jag hade när jag gick igenom allt som tänkas kan från gångna tider.

Sedan dess har jag inte hittat en optiker som han igen, och jag sörjer varmt att de gick vindens väg.


Fasen vad mycket lättare livet ändå hade varit om man hade varit mer modern?

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards