Alla inlägg den 24 augusti 2009

Av Gitte - 24 augusti 2009 21:48

Jag har annons ute efter en bil. Jag har ju varit utan bil länge nu, men verkligheten håller på att hinna ifatt mig och snart måste jag kunna börja planera min dag utan hänsyn till sambons tider. Jag fick ett helt underbart svar:

"Gitte

Kul att du är intresserad!
Bilen har en del små fel men den funkar fint ändå. Det mesta går nog att fixa med lite tejp och superlim.
Bilen är utrustad med en väldigt fin kassetbandspelare, det sitter iofs fast ett beatles band där inne men beatles funkar alltid.
ljuddämparen sitter lite löst men det har jag fixat genom att knyta fast den med ett skärp. skärpet är ganska gamalt nu så det släpper ibland (jag råder dig till att undvika vägbulor, eller byta skärp).
Det är en liten gnutta blod i baksätet från när min son föddes, det är möjligtvis det som orsakar stanken i bilen, men det vänjer man sig vid efter ett tag.
Motorhuven, som ljuddämparen, vibrerar och skramlar väldigt mycket medans man kör och motorhuven öppnas ibland och slås upp emot vindrutan (Håller du dig under 40 km/h så bör du vara säker). Pga detta så är vindrutan knappt genomskinlig längre men det går bra att sticka ut huvudet genom fönstret och på så sätt slipper du även stanken från baksätet.
Det går väldigt trögt att svänga till vänster, och att svänga till höger går inte alls.

Hur mycket är du villig att betala tror du?

John."


Givetvis var jag snabb som en vessla:


"Bäste John Harris!

Jag har en ask knappnålar och en brödkavel jag kan byta med. Om du
tycker att det är allt för lite så kan jag nog drista mig till att
lägga emellan en hel back tomglas också. Att du har knutit fast det med
ett skärp, om det är riktigt gammalt höjer mitt intresse än ytterligare
om hålen har ett mellanrum med 2,25 cm, om inte så funkar det bra ändå.
Men, hur är det, har vi en deal?
Gitte
"


Jag ser redan fram mot vårt byte, för självfallet kan jag inte motstå en bil som luktar skunk! Passar faktiskt mig perfekt! =)!


Av Gitte - 24 augusti 2009 09:07

Bilden ovan lånad från hemsidan; Charlotte Weibull Folklivscenter 

Charlotte Weibulls samlingar, Centrum för svensk/skånsk folkkultur 


Har försökt Googla lite på Charlotte Weibull, från början var tanken att försöka hitta pappret och kanske datera det, men jag gick bet. Hittade inget i den här vägen. Och på rullen kan jag inte hitta något som helst som leder till svar, mycket för att rullen saknar emballage, är intakt och ser så gott som nyproducerad ut. Tanken slog mig att det kanske finns att införskaffa än idag? Men efter att ha pratat med Charlotte Weibull Folklivscenter i skåne så förefaller det inte att vara så. Men jag får svar, och återkommer ang pappret. Men intresset för presentpappret kom helt i skymundan, istället blev jag så oerhört fachinerad av Charlotte Weibull och hennes livsverk, att skildra svenska folkdräkter.


Jag citerar sällskapets museeinformation:

"I Charlotte Weibull-museet den ”Permanenta” avdelningen visas varierande utställningar av klenoder från den antika samlingen av folkdräkter, dräktsilver och vävnader. I utställningshallen kan man bl a se ”Guinnessrekordet” med ca. 2000 dockmodeller, sparade från 60 års tillverkning.


En stor del av dockorna visar folkligt dräktskick från olika socknar och härader i Sveriges. Här finns också sagofigurer som till exempel Pippi Långstrump och Nils Holgersson. Många dockgrupper illustrerar gamla tiders seder och bruk, t ex. olika hantverk, livets högtider som bröllop och årets festseder som jul, påsk och midsommar.

Till jul respektive påsk visas dessutom Charlotte Weibulls samling av julkrubbor och utsökt dekorerade påskägg från hela världen."

På museet kan man titta på folkdräkter, dräktsilver, textilier, vävda band, friaregåvor och man finner även Charlotte Weibulls dockor i utställning (och till försäljning). Eller måttbeställa en folkdräkt eller Sverigedräkten.


Tomtefamiljen som jag visade i gårdagens inlägg på pappret formgavs 1958, enligt sällskapets sida om tomtar. Och det är de mest populära dockgrupperna.


Figurerna: 

Tomtefar har inspirerats av den gamle grå hustomten, så även tomtepojken. Sedan finns även Tomtemor och Tomteflicka, samt Goanissen; Enligt sägnerna levde "Goanissen", ett andeväsen, en gårdvarstomte på gårdarna. Han gick sin runda i nattens tysta timmar och såg till folk och fä. Sådan möter vi honom i Viktor Rydbergs dikt "Tomten".


Och jodå, jag hittar dem alla på pappret, där de dock har avvikande kläder, eller skiljer lite i färgerna på mit papper jämfört med dem som de presenteras med på bilderna på sidan. Men oj vad roligt det var att hitta figurerna, och jag måste hålla koll på när julvisningen är: för det här måste jag bara se. Och alla vävda band.... jag kan knappt bärga mig och den här gången tror jag absolut att hela familjen vill med!


NOTERA: Till jul respektive påsk visas dessutom Charlotte Weibulls samling av julkrubbor och utsökt dekorerade påskägg från hela världen.


Om Charlotte själv skriver Wikipedian:

"Charlotte Weibull, född 10/8, 1917 i Borrby, Skåne, svensk folklivskonstnär och docktillverkare.

Vid tjugofem års ålder tog hon över Nationaldräktsaffären i Malmö efter en släkting. Medan verksamheten i affären tog fart jobbade Charlotte Weibull med att dokumentera och bevara gamla hantverkskonster som var på väg att försvinna. Folkdräktsbutiken blev senare till det folklivscenter som i dag finns på Möllegården i Åkarp. Hon tillverkade dockor i över 2000 olika modeller, och samtliga häradsdräkter i hela Sverige fanns representerade. 1987 blev hon utnämnd till folklivskonstnär och fick Hans Majestät Konungens medalj, åttonde ordningen, av kung Carl XVI Gustaf. Hon fick även utmärkelsen Årets skåning 1996."


Återigen. En enda liten människa kan göra ett stort avtryck, om man bara ger sig dän på det!


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards