Alla inlägg den 23 augusti 2009

Av Gitte - 23 augusti 2009 18:42

Var på loppis idag och gjorde ett fynd som fröjdade en ett armt pappersfetischhjärta. Från gammalt lager, en REJÄL rulle julklappspapper märkt Charlotte Weibull, med massor av tomtenissedockor i olika poser.

Så söta:

Så tungan krullar sig:

och örsnibbarna:

börjar vifta:

I år kan jag absolut presentera ett julklappspapper på Bortbytingen som inte går av för hackor!

Hm. Jag kanske skall ta och hitta de rullarna jag har sedan tidigare samt gamla askar och dyl... sa jag att jag är lite svag för pappersvaror? ;)

Av Gitte - 23 augusti 2009 18:23

"Ärade OA-kunder!


Tiden hårdnar, det ekonomiska klimatet har blivit kärvare, det gäller således att noggrant planlägga sina inköp och få den största och bästa valutan för sina pengar. Föreliggande katalog - för våren och sommaren 1953 - är såsom alltid avsedd att bli en hjälp till god hushållning och god ekonomi. ".


Gör en liten dykning även i 53:ans katalog. I alla katalogerna finns det massor av olika sortimentsdelar, och många varor hänger med alla årgångarna jag har tillgång till. Kollektionskänsligheten är mindre än vi är vana vid.

Även husgeråds och fritidsavdelningen är stor och välsorterad. Och även lite skrymmande varor finns att hitta här, ex cyklar:

En cykel med uram och nät för övre bakhjulet vill jag ha förrästen. Vet att det finns en man i falkenberg som renoverar upp gamla cyklar och sista auktionen vi var på vet jag att han fick med ett lager cykelnät. Måste ta och åka dit någon dag. Det var lite helt apropå;

Cykelreparationsdelar finns förstås också i katalogen:

Någon som vill ut och fiska kanske?

Finns ytterligare en sida med massa drag och andra fiskegrejjer. Ledsen att jag måste begränsa bilderna något, hade kunnat lägga hur många som helst.

Ex bestick?

Genses Thebe presenteras här förstås. En klassiker om något.

Och

Vykortet med flickan med kannan, det är ett exempel på vykorten med barnmotiv, jag nämnde häromdagen att jag har liggande. Skall ta bild och visa. De är onekligen hur söta som helst.

Stålspetsar är ju också något som ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Vet inte hur många timmar jag har lagt på att sortera kanske... ett hundratal varianter stålspetsar, det var riktigt meditativt.

och vad hittar vi mer?

tja, parfymer, tvålar och rakdon och allt möjligt för hushållet. Man kunde beställa det mesta hos Ahréns.

och lite kul:

Flickklänningarna är identiska med damklänningarna. Med andra ord, barnen såg ut som vuxna kvinnor i miniatyr, nu framgår det inte på bilden men även de riktigt små flickklänningarna är i liknande modeller. Hur är det idag? Jag vill nog påstå att förhållandet är tvärtom. Idag försöker kvinnor i min ålder, dvs, MEDDELÅLDERS damer, se ut som sina döttrar och blir lyckliga om någon tar misste på deras ålder nedåt. Förlåt mig. Jag förstår inte det här. Kan inte respektera åldersnojja alls, ärligt talat. (Så var det sagt en gång för alla!).

För att övergå till något roligare:

Algotsmodellerna presenteras förstås i fyrfärgstryck:

Som serienörd kan jag förstås inte låta bli att lägga med den här underbara sidan. Vill HA!

En FANTOMEN-pyjamas... *suck* Fast i MIN storlek då altså... (Sambon hade förstås jublat om jag kom iklädd en sen afton i denna mundering....)

och den här sidan får också fantasin att slå frivolt:


Tja, kära vänner. Det var de fyra årgångar jag hade till hands av Oskar Ahréns. Det har varit många roliga bläddertimmar, och svårt att begränsa antalet bilder. Hade gärna lagt fler, men jag har fler kataloger jag skall försöka bilda mig en uppfattning om inom kort.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards