Direktlänk till inlägg 22 augusti 2009

AB Oscar Ahrén, hela sveriges varuhus, hösten och vintern 1949-50

Av Gitte - 22 augusti 2009 18:58

Citerar:

"I denna katalog, den 84:e i ordningen, för hösten och vintern 1949-1950, som vi härmed ha äran att överlämna, ha vi nedlagt ett intensivt arbete och verkligen fått fram ett VARUSORTIMENT av tyger, ekipering och korta varor, som såväl kvantitativt som kvalitativt gör, att vi med glädje och tillförsikt se fram mot den nya säsongen.


Att priserna äro låga, behöva vi väl knappast påpeka. Det har ju alltid varit vår strävan att hålla dem i botten, och skulle en prisanpassning nedåt inträffa under katalogens giltighetstid, komma vi givetvis att omedelbart tillämpa denna förmån även på inneliggande order".


Sär inleds den här katalogen, från AB Oscar Ahrén.


Man kan ju lätt undra, vad är det med gamla kataloger som gör dem så faschinerande och vad är det för essens jag vill åt? Egentligen är det sådana här små inledande förord som jag finner synnerligen intressanta. Vad säger de egentligen om sin samtid? Och vad säger de egentligen om det konsumtionsparadigm som var rådande hos den tidens handlare? Egentligen, på min ära. Det är mycket mycket spännande.


Ahrens eller "Hela sveriges varuhus" hade sitt säte i Stockholm.


i dessa kataloger finns väldigt mycket småvaror till hemmet, såväl manufaktur som kortvarusortiment som hemmets basvaror. Måste tyvärr göra ett urval från vardera årgång:

Första barnskon, den vita med rosett och lite krusigt fram, har en sådan liggande någonstans. När jag hittar fram den skall jag mer än gärna lägga bild.

Denna period var lågskor på modet, en mycket praktisk och fotvänlig modell. Har en sådan liggande också någonstans, från Plaza, som dock skall vara snäppet lite tidigare än den här katalogen kom ut, så det bör ha varit en skomodell som stått sig länge.


Varje tillfälle har sin klädsel. Så gäller och för husmödrarna när de går och "stökar". Tänk vilket charmigt litet uttryck för en husmors syssla; mannen arbetade men kvinnan gick hemma och "stökade". Allt var nog inte bättre förr?


Ännu en klänningsbild:

Och en till:

Kika på kragarna på klänningarna ovanför... tror bestämt att det är samma typ av spetsiga långa kragflärpar som vi lärde oss att känna igen som högsta modet på sjuttiotalet? Allt kommer och går, igen och igen...

Så även dessa lösa kragar, kanske? När får vi se dem nästa gång? (ryser nästan bara av tanken förstås!).

Jag sparade det bästa till sist, och fick tyvärr en suddig bild. Korsetter och underkläder finns presenterat i massor. DET kan jag tro att många skulle vilja kom lite mer?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards