Alla inlägg den 22 augusti 2009

Av Gitte - 22 augusti 2009 21:40

Citat förord:

"Ärade OA-kund!

Härmed ha vi nöjet överlämna varukatalogen för våren och sommaren 1952.

PRISER SOM TALA

Trots dyrtiden har det lyckats oss att hålla priserna nere - ja, på vissa varor, t.ex mönstrade rayonsilketyger, fritidsdräkter, herrskjortor, shorts och damstrumpor, äro priserna av verkliga specialerbjudanden, I katalogen finner ni för överigt


ALLT FÖR HEMMET OCH FAMILJEN

Här har Ni hela vårt lager framför eder- med goda tips i kläder, skodon, husgeråd, verktyg m. m. och Ni märker snart, att, om Ni köper vad Ni behöver för Edert dagliga behov från oss, kommer Ni att göra en verkligt god affär. Dessutom gäller förstås som alltid


GARANTIREGELN,

vilken tillförsäkrar Eder full belåtenhet med varje köp. I annat fall får Ni pengarna tillbaka. Vi anse ej något köp avslutat, förrän kunden är nöjd därmed. Liksom tidigare erbjuda vi också nu


EXTRA FÖRMÅNER

Våra uppskattade omsättningsrabatter äro sålunda alltjämnt gällande, vilket innebär att, ju mer ni köper, desto större rabatt får Ni. Kan Ni ordna med samköp på Eder hemort, så ökar Ni därigenom än mer Eder rabattvinst.

Även våra fraktersättningar, vilka våra kunder räkna som en extra favör, äro alltjämt i krat. Om dessa förmåner kan Ni läsa vidare på sidan 387 i katalogen."


Kikar förstås på fraktvillkoren:

"FRAKTFRIHET ELLER FRAKTBIDRAG

Då ordersumman uppgår till minst tjugofem (25:-) kronor, gottgöra vi halva frakten. Då ordersumman uppgår till minst sjuttiofem (75:-) kronor, betala vi hela frakten till köparens närmaste post- eller järnvägsstation eller bilsamtrafikplats. För erhållande av fraktfrihet eller fraktbidrag måste någon förskottslikvid medfölja ordern i rekommenderat brev. -Rabattkuponger räknas icke som förskottslikvid.


Nå. Vad kan då denna fullspäckade varukatalog erbjuda oss denna gång måntro?

Något som höst och vinterkatalogerna inte erbjuder (enligt vad jag kunde se?) är badsäsongens mode. Såhär tjusigt var det på stranden detta år.

Och herrarna? Jovisst, finns det även herrbadutstyrsel förstås!

Rena rama Weismüller-modet!

Och när vi ändå klär av herrarna in på bara mässingen så varför inte fortsätta i detta spår?

Om nu någon blir ruskigt sugen på att få äga ett par aldeles egna exemplar av dessa otroligt heta underplagg, eller vill hotta upp älsklingen rejält inför lördagsnöjet, så har jag lite sådant här från tiden liggande. Bara hojta till! =)!


Ungdomarna har nog en svår period just nu. Om mor får välja;

Men. Överst på önskelistan står förstås det nya:

Byxorna och skjortorna i cowboymodell! (Nu är jag tjatig, men jag skall så småningom försöka fiska fram ett par algotsskjortor i cowboymodell, och cowboybyxor, de nya trendiga jeansen).


Något jag noterade för något år sedan när jag försökte hitta information om arbetskläder är att det inte verkar vara så lätt att hitta information om dessa praktiska plagg i sanfor.

SE!! SE!! SE!!

SPARA OCH TA TILLVARA:

Slumpvästar sydda av överblivna stuvar!

Varför ser vi inte sådana texter i dagens kataloger?





Av Gitte - 22 augusti 2009 19:57

En sån här vill jag ha.

I flanell.

Springer du på några av dem i den gammaldagsa modellen, stora storlekar så skrik högt!

Köpte sådana på sjuttiotalet, en i grönrandigt och en i ljusblårandigt, men 1990 då hade de gjort sitt. Då var de så uttvättade att väven nästan var genomskinlig. Och jag sörjer dem ännu. *snyyyft* Ett ack så kvinnligt och erotiskt plagg! *skrattar* Passar mig perfekt!

Av Gitte - 22 augusti 2009 19:18

"Ärade OA-kund


Med överlämnandet av denna katalog för hösten och vintern 1951 - den 88:de i ordningen- hoppas vi att ännu en gång ha lyckats i vår strävan att lämna Eder ett utmärkt tillfälle till goda och billiga inköp för hemmet och familjen.

Efterfrågan på OA-varor har under den föregående försäljningssäsongen varit synnerligen stor och vi tyda detta såsom ett bevis på kundernas förtroende för vår firma och våra affärsprinciper.


I tider som nu råda, med växlande priser och ojämn varutillförsel, är det av stor vikt att göra sina inköp hos ett företag, som man känner till och har förtroende för. AB Oskar Ahréns strävan går ut på att före sina kunder med nyttovaror inom alla områden för dagligt bruk och till priser som i förhållande till marknadsläget äro de lägsta möjliga. ".


Att papper troligtvis fortfarande är en bristvara kan anas:


"Om Ni av någon anledning ej kan eller ivll köpa OA-varor just nu, så gör Ni oss en stor tjänst genom att giva bort eller låna ut katalogen till någon god vän".


Ur den här katalogen väljer jag att visa lite annat smått och gott. Dockorna till exempel. Dem hade jag gärna sett fotograferade, men jag kan nog ändå ana att jag har sett några av dem i verkligheten.

Likaså bokmärkerna. Skall försöka se om jag kan hitta vilket förlag de kommer från...


Tant Grön! Kunde inte låta bli att tänka på dig:

Tänk om vi hade kunnat skicka in en beställning?


Sådana här gamla kepsar har mina söner till vardags. Måste tala om för dem att de heter "sportmössor". Och inte "Gobbakeps" som vi säger idag...

Ett stort  och innerligt TACK vill jag rikta speciellt till SCA i Lilla Edet för dubbelt crepe-papper!

Har ett par förpackningar toapapper som dessa liknande, återigen, så fort jag har packat upp dem skall jag visa. Det är små ark som tas loss från förpackningen, och de är multi-tunna, ungefär på storlek med en handflata, lite glättigt papper... tänk att behöva halka runt med ett sånt?

Av Gitte - 22 augusti 2009 18:58

Citerar:

"I denna katalog, den 84:e i ordningen, för hösten och vintern 1949-1950, som vi härmed ha äran att överlämna, ha vi nedlagt ett intensivt arbete och verkligen fått fram ett VARUSORTIMENT av tyger, ekipering och korta varor, som såväl kvantitativt som kvalitativt gör, att vi med glädje och tillförsikt se fram mot den nya säsongen.


Att priserna äro låga, behöva vi väl knappast påpeka. Det har ju alltid varit vår strävan att hålla dem i botten, och skulle en prisanpassning nedåt inträffa under katalogens giltighetstid, komma vi givetvis att omedelbart tillämpa denna förmån även på inneliggande order".


Sär inleds den här katalogen, från AB Oscar Ahrén.


Man kan ju lätt undra, vad är det med gamla kataloger som gör dem så faschinerande och vad är det för essens jag vill åt? Egentligen är det sådana här små inledande förord som jag finner synnerligen intressanta. Vad säger de egentligen om sin samtid? Och vad säger de egentligen om det konsumtionsparadigm som var rådande hos den tidens handlare? Egentligen, på min ära. Det är mycket mycket spännande.


Ahrens eller "Hela sveriges varuhus" hade sitt säte i Stockholm.


i dessa kataloger finns väldigt mycket småvaror till hemmet, såväl manufaktur som kortvarusortiment som hemmets basvaror. Måste tyvärr göra ett urval från vardera årgång:

Första barnskon, den vita med rosett och lite krusigt fram, har en sådan liggande någonstans. När jag hittar fram den skall jag mer än gärna lägga bild.

Denna period var lågskor på modet, en mycket praktisk och fotvänlig modell. Har en sådan liggande också någonstans, från Plaza, som dock skall vara snäppet lite tidigare än den här katalogen kom ut, så det bör ha varit en skomodell som stått sig länge.


Varje tillfälle har sin klädsel. Så gäller och för husmödrarna när de går och "stökar". Tänk vilket charmigt litet uttryck för en husmors syssla; mannen arbetade men kvinnan gick hemma och "stökade". Allt var nog inte bättre förr?


Ännu en klänningsbild:

Och en till:

Kika på kragarna på klänningarna ovanför... tror bestämt att det är samma typ av spetsiga långa kragflärpar som vi lärde oss att känna igen som högsta modet på sjuttiotalet? Allt kommer och går, igen och igen...

Så även dessa lösa kragar, kanske? När får vi se dem nästa gång? (ryser nästan bara av tanken förstås!).

Jag sparade det bästa till sist, och fick tyvärr en suddig bild. Korsetter och underkläder finns presenterat i massor. DET kan jag tro att många skulle vilja kom lite mer?

Av Gitte - 22 augusti 2009 10:31

Ett superbra retro och loppisprojekt pågår på nätet.

Rickard som håller på att jobba upp sidan Loppiskartan skriver såhär på retroforum:

"Hej,

Jag har precis släppt en grundversion av en ny site, http://loppiskartan.se, som kommer att sträva efter att ha så många loppisar, antik & kuriosa-butiker, second hand-butiker och auktioner som möjligt i registret.

Sidan är uppbyggd så att man väldigt enkelt ska kunna hitta loppisar i närheten av där man är, genom att skriva in en adress och inom vilket avstånd man letar. Dessutom är tanken att det hela ska vara drivet av er användare. Dvs, ni lägger in era egna eller andras loppisar som ni hittar ute i landet. Dessutom kan man betygsätta sina favoriter (och alla andra också såklart).

Jag har inget vinstintresse alls, utan tycker bara att det är fantastiskt med alla prylar man kan hitta, och skapade därför siten för att enkelt kunna hitta loppisar i närheten av vårt landställe utanför Valdemarsvik. Som ni kanske förstår kommer jag att lägga in alla loppisar jag hittar i de trakterna, men jag behöver er hjälp.

Gå in på http://loppiskartan.se och se vad ni tycker.
Som sagt så är det här en väldigt enkel grundversion, men jag har många idéer om hur man ska kunna göra lite roligare sökningar osv.

Tack för att ni lyssnade! Leende (smiley)

mvh

Rickard"


Ett fullständigt lysande initiativ.

Tänk på att sidan är under upparbetande, lite missar eller programmeringar som skall justeras finns säkerligen, vi dömer inte för hårt när någon sliter häcken av sig för att ge oss hela loppissverige i en liten ask, eller hur?


Och snälla alla loppissugna och retroiter; sprid ryktet! Nu låter vi djungeltrumman gå!

Allt som underlättar för alternativ konsumtion är bara lysande! Kanoninitiativ, Rickard!


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards