Alla inlägg den 21 augusti 2009

Av Gitte - 21 augusti 2009 23:21

efter att föda barn till världen då, då. (Det finns det absolut ingenting som slår!) Men nu är vi klara med att avfetta och tvätta (moppa!) väggar och tak och lister i framrummet. Skall försöka komma ihåg att ta med kameran imorgonkväll innan vi maskerar, trots att det ser ut som fanken så skall jag lägga upp lite förebilder... sen är det penselattack som gäller.


När jag gick där och torkade lister så insåg jag att det här projektet nog är något av det som gett mig absolut mest tillfredställelse någonsin, om vi nu enbart skall förhålla oss till projekt av det här slaget. Spelar ingen roll om det går åt helsicke när jag öppnar, för jag har fått ut massor bara av att genomföra det. På något sätt känns det som om min dröm att skaffa ett gammalt torp och renovera tidsenligt inte alls är helt orealistisk?


Jag känner liksom inte ens pressen att det måste vara klart då och då, att jag måste ha ett öppningsdatum klart längre; utan trivs fullgott med att det går framåt och just det där : "Nu är väggarna vita, får se nu, vad kan vi nu hitta på?". Och sedan att göra små avgränsade projekt som inte på något villkors vis hänger samman. Det är ju skitkul helt enkelt! Så nu ser jag altså fram emot att få vita väggar så att jag får en duk att börja på, på något sätt, att inspireras av. Men ja. Det var ju såhär det kändes då engång för länge sedan då jag målade! Då kunde jag också sitta med en vit duk länge och bara... "tja, vad skall jag göra den här gången då?". Ungefär. Och så poppade det upp en bild i huvudet, och sen var liksom själva utmaningen att få ner det på pränt och helst att få det till att se likadant ut på duken som det såg ut i min skalle.


Men, det stora hindret är forcerat, det var själva tvättningen av framlokalen som jag bävade för absolut mest. Visste på förhand att det skulle bli till att gno, och att jag förmodligen skulle behöva stoppa händerna i de mest lustiga små tingester och varelser och jodå, mina värsta farhågor besannades absolut. Jag är en sådan som inte kan städa med handskar, så det innebär att varenda ansamling av damm och spindelväv måste tas i med bara fingrarna. Inte ens som nu när vi ändå avfettade så kan jag ha handskar. Har jag inte ytan rätt mot mina fingertoppar (även min tumme, vet inte om någon minns att jag skar in i halva tummetoppen i somras, och jag har tyvärr inte riktigt fått tillbaka fullgod känsel efter det, utan den halvsover för jämnan, eller känns som om den är tandläkarbedövad.) så känns det inte som om det skall bli rent.


Men, som sagt, det var tvättningen jag bävade för. Och nu är det gjort!

Av Gitte - 21 augusti 2009 14:57

Hm. Har fortsatt småpilla i lokalen. Testade bland annat att rulla upp rullgardinerna i skyltfönsterna, mest för att rengöra, men scheisse, det börjar ju se ut som en lokal som skall användas till näringsverksamhet så fort de åker upp! Allt är tömt och spikar dragna, så nu blir det målartvätt till sent på natten idag. De stora åker till sin papput, och lilleman är i tryggt förvar hos mormor; så inatt finns det inget som säger att vi måste bryta en lagom tid för att något ansvar skall tas. Härligt.


Hade egentligen massor på min agenda idag men fick ett litet oplanerat avbrott. En av grannarna till lokalen kom med andan i halsen och undrade om jag hade en stund över till att sitta hos hennes mamma medan hon kastade sig iväg till sin restaurang för det var något som var nödvändigt att hon fixade själv, trots att hon skulle varit hemma idag; och nu hade hon fått lämna sin mamma ensam med barnen. Mammans personliga assistent var sjuk. Men visst, självklart! Jag knallade ner och kom in till detta egentligen villt främmande hem. Har sett både mamman och barnen som hastigast, och tjenixat när de gått förbi, den kvinnliga företagaren känner jag sedan tidigare, så för henne var jag inte helt främmad.

Men, åh, vad det märks att man är en extrainsatt ny person som skall testas, hur kan det vara så att barn är sig lika överallt? Är full i skratt, men faktiskt, jo, jag insåg att jag inte kan deras regler, men vissa gränser antog jag fanns, så barnen fick helt enkelt vänta med att ta glass och kakor tills mamma kom hem, fast att de bedyrade att de fick ta när de ville om de bara hade ätit frukost, och det hade de faktiskt redan gjort. *skrattar gott*. So sorry. En av fördelarna med att vara fembarnsmamma är att man inte riktigt går på vad som helst, eller att man åtminstone inte vill ta chansen att gå på en nit! =)!


Vi lyckades istället roa oss med att införa en tävling; den som plockade upp ett klädesplagg från golvet (som var rena och nyutslängda i jakten på kläder) och vek ihop det och la det på plats i garderoben, fick ett poäng, och så fick vi se vem som vann. Ärligt, det är riktigt roligt att sätta igång tävlingar för att få andras barn att göra lite nytta. Jag hade riktigt riktigt roligt den timman det varade, och det ÄR lättare att få igång andras barn än det är att få igång sina egna. Så egentligen skulle man skapa en föräldrarpool, där man byter tjänster med varandra.

"Om du åker hem till mig och får igång min familj att städa efter sig, så åker jag och får din man att måla huset", typ.


När jag kom tillbaka till lokalen var mina hyresvärdar där och stod utanför och pratade med min sambo. De hade haft med sig en stor silverbricka, uppdukad med finporslinet och vikta servetter, ett stort bullfat, skurna tårtbitar, en flaska läskeblask (lät väl härligt retro va? Gillar det kalleanka-ordet) och en termos med nybryggt kaffe.

Blev så hjärtinnerligt glad, måste säga att jag har världens bästa hyresvärdar, sådana växer nog inte på träd!

Men, kontentan blev att allt det där som stod på agendan, det hamnade i skymundan, istället blev det en härligt social dag i min lokal. Men, ikväll blir det andra bullar, dvs, inga bullar, för nu skall det grovarbetas.


En sak som stod på min lista:

"planera för vykortsförvaring" är fortfarande olöst. Har några lådor gamla vykort, allt från 30-70-tal från en gammal bokhandel: mest olika målade eller tecknade motiv, många gratulationskort (jättefina!) och framförallt super super superfina tecknade vykort med barnmotiv, säkerligen från perioden från krigstiden eller strax efter som jag bara måste ha upp. Och nu är baske mig köpmansdisken nästan full... var tusan skall jag sortera upp dem? I min andra disk? Eller skall jag skaffa mig ett vykortsställ? Hm. Tåls att fundera på. Men sortera skall jag i varje fall!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards