Alla inlägg den 19 augusti 2009

Av Gitte - 19 augusti 2009 21:08

Tja, jag går så sakteliga igenom skumma lådor nu. Hittade en gammal bortglömd påse från en tidigare loppisfärd och tja... handen på hjärtat, jag kan inte motstå små kitschiga ting. Har bara ett måste. Försöka utesluta att det inte är indiska och ett gott försök att få nyproducerat att SE gammalt ut. 


Indiska, undviker jag helst så gott jag kan. För inte känner jag mig ett dugg säker på att det inte är underbetalda löneslavar eller barnarbetare som har framställt många av tingen därifrån. Faktum är att barn i indien inte kan dricka sitt vatten, eller odla sina marker på grund av just bomullsindustrin. Och jo, jag har sett deras miljöpolicy, hoppas förstås att fler indiska industrier tar efter, har ävne sett deras uppförandekoder och visst tycker jag att det är kanonbra att det skapas arbetstillfällen i indien, men så länge Indiska håller på som de gör, rear ut säsongens varor som de gör, rea på reapris och ta tre och betala för två, och så vidare, så uppfattar jag att deras eco och miljöansvarspolicyn är kosmetika!

Jag kan inte ta en kedja på allvar som ägnar sig åt överproduktion, uppmanar till överkonsumtion och som gör sitt yttersta för att medverka till att varor har en sådan stor kollektionskänslighet att de är utgångna efter tre månader; inte ens om de tillverkas i Indien helt i enlighet med en trend eller stil jag själv tycker om.


Jag utgår ifrån att de flesta känner till att 12 kilo framställd textil har förbrukat: 150 kvm land, 12 kg kemikalier och 240 000 liter vatten. (uppgiften hämtad från nordiska museets sida ang fair fashion, men den går att hitta lite överallt), och att ni förstår lite av min frustration?


Men, nu var det ju inte Indiska jag skulle diskutera; jag råkade bara inveckla mig i en förklaring till varför jag inte kan respektera dubbla affärsmetodiker och en uppsjosad nyproduktion. Gah. Nu blev jag nästan ilsken istället... Nåja. Mitt rotande i lådor var det.


Tja, jag har vänt och vritt på den.

En lite närmare detaljbild från ramkanten:

Baksidan:

 

Tja. återigen. Jag kan inte riktigt nöja mig med att bara titta, trots att jag ändå känner mig rätt så tillfreds med att nä, den är troligtvis inte nyproducerad:

 

... den måste förstås tas isär. Trots att jag vet med mig att gamla ramar lätt tappar en fasthållnignstagg på baksidan, skär av att ha varit uppbända under tidens gång i olika omgångar. Förr verkade man nästan återanvända ramarna och byta ut bilder mellan varven? Försiktigt? Jag? Nä, en allt för tjock skruvmejsel förstås och bänder gör jag, fast jag lovat mig själv att vara försiktig. Nåja, den här gången höll den. Väl isär kunde jag konstatera att den inte innhöll några överraskningar. Ramar gör ibland det. Att hitta tidningsnotiser, begraviningsannonser, lysningsannonser, extrafoton eller till och med en penningasedel har jag varit med om. (En femma från sjuttiotalet). Men den här innehöll bara ram, rambaksida, kupat glas och en lite halvilla utklippt bild.


Men baksidan av bilden:

 

Var tämligen gulnat och luktade lite "gammalt papper" (om någon undrar, jag smakade inte på den.... men undran är inte helt främmande för mig, kan jag gå långt när jag blir fysisk för att undersöka en grunka... ). Så! Godkänt. Den är inte från indiska. Nu är problemet bara att jag helst vill hitta flera likadana ramar, gärna i olika storlekar. Vore kul att kunna fylla ett litet område, motiven vore inte så noga....


En grunka till hittade jag i samma påse från samma tillfälle.

En kula. Metall. Kanske mässing? I ett rött textilband.

Den gick att ta isär utan våld:

 

Den här har ju änstan ÄNNU mer indiskavarning över sig. Det röda bandet har dock åldrats, och bleknat. Kan de göra fort förstås. Vad är det måntro? En rökelsekula eller något? Ingen aning. Men den får vara kvar, i varje fall än så länge. Kanske går att ....ha i en julkrans utomhus eller något? Får se vad som händer... 



Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards