Alla inlägg den 17 augusti 2009

Av Gitte - 17 augusti 2009 19:23

Sau. Nu kom vi från lokalen och idag var det riktigt riktigt roligt igen att ta tag där.

Nu sitter det en dörr i källarhålet.

Men jag var liiite ke på handtaget som satt i dörren. Gick det möjligtvis att hitta ett annat eftersom det var ett altanhandtag och bara fanns på ena sidan? Sagt och gjort, vi gick på handtagsjakt och hittade nog världens finaste handtag. Ser urgammalt ut, ett tunnare järnhandtag på ena sidan och andra sidan är det mest som en kula eller en klump med en ring i, och man vrider på den på samma sätt som ett vanligt handtag. Ser som sagt ut att vara modell äldre och har massor av naturlig patina som ett led i tidens tand. Me like. Det sitter snart på plats. Sen är det ett par sidolister som gäller och sen är det klappat och klart. Jag slipper bekymra mig om det hiskeliga slaktrummet i källaren, kan låtsas att det inte existerar och alla spöken får hållas på andra sidan källardörren. Framförallt är det ingen som kan råka ramla ner i det himska haulet.


Sen har jag en urtjsig och välskurad köpmansdisk på tork. Imorgon skall det fyllas med knappar. Skall bara mentalt förbereda mig för hur det skall sorteras upp, om jag skall sortera enligt färg OCH storlek, eller om det räcker med färg? Hm. Får se hur det blir, några timmars jobb blir det i varje fall.


Sen var det lite småplock med tapeter och packning. Och tja, det kändes faktiskt riktigt riktigt bra när vi åkte därifrån.


Imorgon börjar alla barn i skolan. Vi har bestämt att vi åker till lokalen när vi kör dem, så nu återgår vi till en vanlig vardag igen. Lite skönt faktiskt. I år sörjer jag inte barnens skolstart. Visst gick lovet fort, men det är snart sommar igen. Eller hur?

Av Gitte - 17 augusti 2009 14:34

De stora barnen visar stort intresse för mitt/deras ursprung. Jag har inte växt upp med min far men fick kontakt med min älskade finska lillasyster för sådär en fjorton-femton år sedan. I sina brev har hon återgett små detaljer om släkten på fars sida; sånt där som kan vara av intresse att veta, och gudarna skall väl veta att det är en brokig släkt med många fantastiskt duktiga och kreativa personer. Faktum är att när jag läser vad min syster skriver så känner jag mig nog rakt nerfallen från den släkten, och min igenkänningsfaktor är bra mycket högre än den är i min släkt och familj som jag har växt upp med. Jag har väl alltid känt att jag är lite "udda" och lite "egen" och att jag kanske inte riktigt passar in. Just därför känns det kanske ännu mer intensivt när man hör anekdoter där man genast känner att "ja, jamen, ja, asså, oj, nämen, sådär fungerar jag också, och oj, så tänker jag med, och nämen, det där kunde lika gärna varit jag".


Eftersom mina söner nu visar ett stort intresse för min släkt på den sidan som vi inte alls känner, vars kultur vi inte växt upp i och vars språk vi inte fått lära oss, så var det dags att göra något jag har tänkt att göra de senaste fem-åtta åren. Att ta fram alla systers brev och leta efter detaljer som kan föra en några milimeter närmare sanningen om oss själva. Det blev en mycket spännande kväll, inte minst efter alla sökningar via youtube, många av min fars olika släktled finns nämligen att söka där, och det var fantastiskt roligt att få ta del av teveinslag, koncerter och liknande, och att veta att "oj, det är pappas lillkusin (dvs, min kusin vad jag förstår på min syster?" och där är "fars kusin", fars "kusinbarn" "farbror" etc, etc. etc. Hm. Eftersom vi -jag och mina barn- faktiskt äger en liiiten exhibitionistisk ådra någonstans, så tror jag numera att vi vet var vi fick den ifrån! =)!


Och mitt barn. Stora hundar. Vet inte om du tänkt på det, men det är ochså ett intresse som kan följas bakåt i leden.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards