Alla inlägg den 9 augusti 2009

Av Gitte - 9 augusti 2009 13:37

PLING:


Hur klarar du senhöstens stormar och översvämningar? En tråkig påminnelse, men om du går igenom nu, batterier, ljusstumpar, konserver, material till vallar etc, så kommer du att tacka dig själv i efterhand... snabbt gjort när det är gott väder ute!


*jag sjunger en avslutande trudeluttjingel, ni hör den i ert inre va?*

Av Gitte - 9 augusti 2009 10:35

Måste ju vältra mig lite i fantastiska skor anno 1953.

Helt underbara! Vill HA!

 


Av Gitte - 9 augusti 2009 09:38

Gunnars Fabriker, nässjö. Jubileumskatalog, 15 år: 1938-1953.

Skandinaviens största postorderföretag inom möbelbranscen, katalog 31.

384 sidor.


Soffor i många olika utföranden, här kommer några exempel:

Men framförallt så tror jag att vi känner igen många av fåtöljerna?

några exempel till på fåtöljer:

I den här katalogen blir jag lite överraskad av att många möbler och liknande som jag har sett på blocket som "antika" från tidigare nittonhundratal faktiskt finns med i Gunnars katalog. Man skall vara lite försiktig och vända på saker och ting om man skall handla antika varor till antikvärde. Ett exempel är speglar:

I Gunnars katalog finns det flera sidor och uppslag med "stilspeglar" som absolut går i antik stil. Även ex möbler i "chippendalestil", slagbord i gammal stil, en förstklassig stilbyra i Louis XVI-modellen, byråer i Haupt-modellen, rokokomöbler etc. Om man inte har ett kunnigt granskande öga med sig (med det menar jag inte att jag själv är kunnig på att avgöra vilket som är vilket), så är det lätt hänt att man köper en "antikvitet" från femtiotalet till överpris. Jag anar att möbelsnickarna förr var skickliga på det de gjorde!


Ett exempel kan jag ta från en gårdsauktion jag har bevistat i sommar.

Auktionsförrättaren skulle ropa ut en "fantastisk spegel" men speglen var inte framtagen än.

"-Ja, ni har sett den, den är fantastisk, ett mästerverk så jag tror nog att priset startar på minst 2000:-"
Spegeln kom fram.

"-kan vi börja på 2000:-? Vad säger ni?".

En spegel som onekligen såg gammal ut hölls fram, tyvärr illa restaurerad, blåmålad och bronzad, visst var den vacker men man anade att någon som inte riktigt visste vad han gjort hade varit och försökt bättra på en gammal originalfärg.

"2000:-!".

Första budet kom. Auktionspubliken drog ett andetag, det var ljudligt. Tror att fler än jag stod och undrade över spegeln och ville veta mer.

"Skall denna vackra gamla spegel verkligen gå för 2000:-?".

Altså. Visst, den gör sig säkert i rätt miljö, om man bara vill inreda. Men redan 2000:- var långt för mycket för framsidan. Ingen sa något. Auktionsförrättaren drog ut på tiden. Och till sist hör jag:

-"Men vad tusan. Visa baksidan!"

Men. Oj. Vad hade jag gjort? Det var ju jag som hade skrikit ut det där... blev själv överraskad, jag var nyfiken på baksidan, visst, men inte intresserad av spegeln för det priset ändå.

"-baksidan? Visst kan jag visa den!".

(Vilken auktionsförrättare vet inte att det är baksidan som säger mest om en spegel, BORTSETT från att den är restaurerad??).

Hon höll upp baksidan. Och där får vi se en betsad plan och jämn plywoodbaksida ungefär, som kommen från hobbex eller nått.

"-Vad säger du, skall du vara med på ett bud?"

"Nejtack" svarade jag.

Jag tyckte synd om köparen redan innan. Flera "gamla" rävar (ni som går på auktioner vet vilka jag menar; auktionsherrarna man lyfter av hatten för, eftersom de vet precis vad de gör) kom fram och växlade lite ord om spegeln med mig och alla ruskade på huvudet. En av dem sa: "jag försökte vinka till dig, jag trodde nästan du tänkte lägga bud, sen förstod jag att du redan hade noterat att den inte var så gammal. Vet de inte alls vad de gör på den här auktionen?"

Jag tackar varmt för denna omtanke, och vi utbytte fler kommentarer denna dag. Det är lite det som är tjusningen, tycker jag, med auktion!


För att återgå till Gunnars, så avslutar jag möbeldelen här med lite stolar. Visst känner vi igen dem?




Av Gitte - 9 augusti 2009 00:02

Underbara värme. Underbara himmel! Vi fick en slatt sommar till! Någon tände partylampan däruppe. Den är magisk. Den får människor att gå utomhus, le och att göra ingenting. Bara vara. Bara njuta. Och för en liten stund, släppa alla måsten.

Det var en perfekt himmel strax ovanför oss:

Några sådana här i horisonten, vi låtsades inte om dem:

Istället gick vi på jakt:

Tångjakt:

I vattnet undviker jag dem gärna.

Men de är vackra att titta på:

Och tänk så många små hyresgäster en sådan här liten ruska kan ha:

Men jisses vad människor som ligger på stranden pratar egentligen. Helt utan tanke på att det finns människor överallt och att man ligger som packade sillar.

Hm, vi låg tysta länge. Sonen kom upp tillfälligt ur vattnet, och hans far började berätta att man får lära sig lägga sig snabbt i lumpen genom att sparka sig själv på smalbenet. När jag tyckte att hans historia gick för långt - vissa dagar hittar han på vad som helst för att lura det stackars barnet - så fick jag rätta till historien lite och avslöja att man inte alls lägger sig snabbt på övning genom att sparka sig själv på smalbenen.

-Det kan inte du veta, du har inte legat i lumpen, sa det stackars ljugna barnet till mig.

-Nej, det har jag inte, men jag har mer eller mindre växt upp på en kasern, och sett militära övningar långt innan jag kunde gå.

Han trodde mig inte direkt. Otack är världens lön, här försöker man att rädda honom från sin fars historier och så framstår jag som icke-sanningenlig själv i sista ändan. Men jag HAR växt upp på en kasern. En vacker dag skall jag baske mig ta med mig min son ner till Filmstaden i Avedöre, som Avedöre kaserne huserar idag. Det hade varit ett kärt återseende.

Men det här var en utvikning för att komma fram till min poäng. Att folk inte alls har tankar på att det ligger människor överallt och att man hör mer än man avser när man ligger på stranden och gör ingenting.

Sonen sprang ut i vattnet igen när han tröttnade på att tala om för mamma att hon inte alls visste bättre än pappa som ju gjort LUMPEN, medan hans föräldrar låg kvar på filten och började prata om de militära rangordningarna. Vilken ordning kommer de nu i, igen?

Underlöjtnant, löjtnant, kapten, major; finns det fänrik fortfarande och är serganten officer eller underofficer? En jätteintressant diskussion, vi blev inte helt eniga där vi låg. Men jag undrar i efterhand vad våra strandgrannar tänkte.... *skratt*.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards