Alla inlägg den 5 augusti 2009

Av Gitte - 5 augusti 2009 11:53

ett motionsförslag, eftersom jag inte kunde släppa tanken ang nedanstående inlägg.


Har skickat den till en representant för mitt parti i kommunen, och undrar om hon vill medverka till att skicka den vidare till någon i deras kompolgrupp som kan ta upp den som sin egen. Så får vi se vad jag får för svar. Kunde ju bara inte låta bli när jag nu fick tanken.....

Av Gitte - 5 augusti 2009 09:20

Jag växte upp i köpenhamn en gång i tiden på det "glada" sjuttiotalet. Redan som liten matades jag med dekaler; Genbrug och Hold danmark rent. Det pågick redan då stora kampanjer för att göra så lite återverkan som möjligt på miljön och man gick redan då ut med tankar om sopor och att använda produkter tills de var uttjänta. Här i sverige har jag nog inte sett mycket från något milöministerie, eller någon miljöstyrelse. I danmark minns jag att genbrugsaffärer fanns lite här som haver och man försökte omsätta såväl kläder som möbler som grunkor. Här i sverige har vi välgörenhetsbutiker. Dessa i all ära, men hur många väljer att inte lämna sina grunkor där, inte minst sedan alla rubriker om vart pengarna går sprids i massmedia: och hur många gånger slängs det varor som är fullt brukbara bara för att man inte behöver dem längre eller för att man vill förnya något?


I Falkenberg har man gått steget lite längre för att göra det svårt för människor att slänga. Man har skapat en fantastisk återvinningsstation med en långt gången tanke om sopsortering. Men tro inte att du kan slänga varor där om du inte är kommuninvånare, för det finns passerport som kräver passerkort för att bommarna skall gå upp och för säkerhets skull har man satt taggtråd och bevakning på området som är omgärdat av högt nät. Det är totalt inbrottsäkert om nu någon turist skulle få för sig att vilja bryta sig in för att slänga sin säck med sopor efter sommarvistelsen här. Stopp! Här får ingen passera. Kräver förstås lite pausmusik till eftertanke.


Vad vi behöver är ett miljöministerie som tar sopor och återbruk på allvar, som kan starta kampanjer. Visst har vi en retrotrend, som är föregångare för långtgående återbruk, men så länge "vanliga människor" = gemene man,  inte har nära till tanken när det gäller dem och deras tillhörigheter, eller konsumtion, så kommer vi att bli bra på sopsortering. Men hur länge kan vi hålla på att bygga sopberg? Vi måste börja bruka tills våra inköpta varor är förbrukade!


Vi producerar idag ETT HALVT TON SOPOR PER PERSON OCH ÅR I SVERIGE.

Det är en skrämmande siffra! Varför görs det inte lättare att återbruka tjänliga varor?


Jag vill ge Stenungsund en eloge! Ett returvaruhus borde det finnas i varje kommun!


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards