Direktlänk till inlägg 26 juli 2009

Darin, Miss Li och Joddla med Siv, Helsingborgs festival

Av Gitte - 26 juli 2009 11:50

Kl 17,00 uppträdde Darin.

Vet inte vad jag hade väntat mig, men kanske inte att det fanns en skock tonåringsstjejjer längst fram, sedan luft och sedan kunde alla andra stå vilsamt helt utan trängsel. Antingen var det allt för tidigt på dagen, eller så drar Darin inte folk längre? Men min dotter, som var omåttligt förälskad i Darin under tiden för Idol och åren därefter var helt lyrisk....(hon var en mara för alla i omgivningen. Kunde inte säga en enda rak mening som inte innehöll DARIN, och hennes skolböcker skall vi bara inte prata om. Nästan lika intensiv som min egen Donny Osmond-period var? *skratt, det är väl det där med päronet och äppelträdet igen*).


När hennes Darin-feber var som värst hittade jag Darins avlagda svettiga (OTVÄTTADE) idol-t-shirt på nätet; en pubägare hade fått den till skänks efter om det var andra omgången när de varit på efterfest och den är signerad. Jag var självfallet snabb som en vessla när jag såg den på blocket: Snälla, får jag köpa den? Och det fick jag. Tröjan ligger sedan länge nedpackad, men jag anar att den kommer upp igen efter denna eftermiddag. För efter koncerten såg jag det däringa välbekanta Darin-blänket i hennes blick igen; och allt hon kunde säga fram till nästa koncert var ... "Jag har sett DARIN, Jag har sett DARIN". 

Det är hon som har tagit bilden.


19,30 var det Miss Li.

(det är återigen dottern som har haft kameran i högsta hugg).

Det är makalöst att vi har en sångerska av så stor klass i lilla Sverige. Frågar ni mig, så är hon baske mig inte någon vanlig dagsslända, som kommer att komma och gå. Jag tror inte att det har funnits en sådan pipa i en sådan liten kropp, sedan Edit Piaf. Och en sångerska av det här formatet finns det inte många efter Janis Joplin. Möjligtvis sångerskan i Vaja Con Dios. Men hon är helt outstanding, i en helt egen klass och vilken energi hon bjuder på.

Bloody f.a.n.t.a.s.t.i.c

Kan ni förstå att det inte heller vid denna konsert var trängsel? Har Miss Li inte hörts i skåne måntro??

Den här bilden lade jag in med blinkning mot min dotter. Hm, bara så ni vet. Han var SÅ SNYGG! *asg*.  Sonen var mest impad av hans gura. Han påstår att den är vintage, själv har jag ingen aning, jag kan inget om instrument.


21,30. Joddla med Siv. Det var rent ut sagt löjligt.

(Ber om ursäkt för mörk bild).

Joddla med Siv måste vara världsberömda i hela skåne. Nu minsann, deras musik återgav svallvågor i publiken och det blev TRÄNGSEL. Här har scenen besökts av storheter under eftermiddagen men när det är lite tramsvänliga fjanttexter då får folk vad de vill ha. Kaj är gay och liknande. Asså, låter som passar min tolvåring ungefär? Eller för all del, mina (f)ragglarsöner och deras vänner förstås, (troligtvis är (f)ragglarna häromkring de enda som känner till gruppen skulle jag tro; de har nog ingen jättespridning annars?) men rent kulturellt eller upplevelsemässigt tycker jag personligen inte att de ger ett skvatt. Ett band som måhända tog över stafettpinnen när Errol (Eddie Medusa) gick av daga, men han var i varje fall nydanande när han kom.... Nog för att jag kunde tänka mig att gunga med en stund, men snart blev det för mycket. Vi tittade inte klart.

När vi lämnade scenområdet så fanns det avspärrningar och det gick runt tjejjer med megafoner:

"området är fullt, området är fullt".

Ni som inte fick plats, ni missade inget av värde: så roligt var det inte att titta på medelålders taktlösa män på scen som försöker (och kanske lyckas) att framstå som kultfigurer.


Nja, skåne. Joddla får ni göra utan min medverkan framöver. Hade hört några låtar på skiva tidigare, men live, nä, inget för mig. Jag vill gärna uppleva något när jag ser på musik. (Som gammal roskildeveteran är jag måhända ganska kräsen trots allt?).


 
 
Ingen bild

Nadja

26 juli 2009 16:09

Sonny Boy Gustafsson är det snyggaste som har stått i ett par skor så vitt jag vet ;-)

 
Mamsen

Mamsen

26 juli 2009 20:07

Slår han Darin med? (Jag antar att Sonny Boy är gitarristen?).

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards