Direktlänk till inlägg 26 juli 2009

Helsingborgs Festival var en riktig hit!

Av Gitte - 26 juli 2009 11:21

(bilden ovan tog jag rätt ut i luften från en matkö).


Tja, jag åkte hemifrån för att jag skulle till en gammal butik, och när jag såg att det var festival i helsingborg så verkade det som en bra sammanslagning för familjen. Först mammas nytta, sedan barnens nöje. Tyvärr var det semesterstängt, så jag får styra mig neråt skåne vid tillfälle igen. Nåja, vad är väl ett par timmar i bilen. Vi hade sedan en superdag!


Helsingborgs festival får en väldigt stor eloge från mig. Vi var där 16.00 och åkte därifrån vid ca 22.30 Inte en döstund, inte en gnälliga-barn-stund och ändå hann vi knappt igenom en bråkdel av området mellan spelningarna vi kom för att se. Det var suveränt placerat och planerat med små oaser på många platser i staden och jag hoppas att decentralisering av festivalsområdet på det här viset innebar att det var uthärdligt för kringboende? Som besökare blev jag dock väldigt imponerad. En stor eloge till festivalsgeneralen med stab!

tja, okej, jag har deltagit på olika sätt i festivaler och arrangemang, så det är klart att jag funderar över sådant här! Jag älskar nämligen allt vad festival och jubileum och folkarrangemang heter. Redan som liten drömde jag om att resa med cikus eller tivolin, så när jag under några år höll på med barnteater så kastade vi oss förstås in i sådant här. Även vår egen stad hade en egen festival/karneval en gång i tiden, men från att ha varit ett stort jippo, så blev det mer och mer undanskuffat från stan och föreföll att bli mindre och mindre lyckat för varje år och till sist dog det ut. Trist nog! Det lyfte stan en helg om året måste jag säga, enligt min mening i varje fall.


För att återgå till Hbgs festival.

Eftersom vi kom för musiken så får det bli ett aldeles eget inlägg.


Festival betyder förstås god mat. Men jisses vad fantasilösa mina barn är. När det finns ett utbud på libanesisk mat, dansk mat, fransk mat, kinesisk/thai-mat, ungersk mat, brasiliansk mat etc, etc, etc, och vi står vid ett område där matstånden hopar sig; vad väljer man då? Tänke-tänke-tänk:

 

 Hamburgare och pommes förstås. Vad annars? *skratt*. Vi vuxna däremot valde något helt annat.

När vi satt där som bäst så gick det kondomutdelare ut.

-Skynda dig Heikki, sa jag. Så får du kondomer.

Min annars icke-lätt-skämsade son blev pionröd runt öronen och skrattade förläget. Prata om kondomer går bra, men att gå fram till utdelare och be att få några var inte riktigt lätt. Jag gjorde processen kort och gick fram och bad att få några till mina blyga tonårsbarn och fick ett supertrevligt samtal på köpet om sidor på nätet jag kunde rekommendera för dem att titta på, där de även kunde ställa egna frågor antingen öppet eller få hem svaret per post. Tycker att det är en suverän satsning. Jag återvände till mina barn och återgav detta, samt adressen dit de kunde vända sig. Allt vill man inte tala med sin mor om, eller hur? Lillebror blev dock kanonledsen. Varför fick inte han kondomer?

-Men lille vän. Vad skall du ha kondomer till, utbrast jag förvånat.

-Man kan ha jätteroligt med kondomer, upplyste han mig om.

-Jo, sa jag, det är ju det de är till för...

Vi fick därför gå fram igen, fast den här gången fick han följa med:

-Snälla, kan han också få en kondom?

Det väckte viss munterhet, men visst, självklart fick han en egen kondom. Nu återstår det bara att se hur man enligt honom kan ha roligt med kondomer... asså. Ändåmålsenliga nöjen är han lite för liten för. (Egentligen de stora med. De har inte fyllt 35; nog väntar de tills dess?? Skämt å sido, jag har lite allvarliga intentioner med att avdramatisera kondomer. FÖR SJUTTON UNGAR, ANVÄND DEM NÄR DET BLIR SÅ DAGS!!).


Nåja, när vi hade kondomat färdigt oss, så ville lillebror åka vattenbubbla, eller Funballz. Det såg helt underbart ut. Kön var lång. Jag trodde att han skulle svikta när han väl kom fram, men icke!

 

Det var nästan en timmas väntetid, men det var det nog värt. Här sätter han sig förväntansfullt.

 

Man får nog inte vara klustrofobisk. Här blåses den upp.

 

Han låg länge på mage och bara kikade runt. Det såg nästan meditativt ut, och jag önskade att jag hade kunnat ligga sida vid sida med honom och kika ner i vattnet. Han säger att man kunde se ner i botten och att det fanns fiskar när man kikade en stund och vande sig vid ljusförhållandet.


Ärligt talat är det funballz man skulle skaffa sig. Dessa tre som gick i ett i ett i ett i 5-7 minuter måste ha varit en superaffär. Hm, där gick visst tivoliautopiloten in. Har jag sagt att jag målade barn på festival och karneval några år? framåt vintern kanske jag kan hitta lite gamla bilder och artiklar från det. Jag saknar det livet måste jag säga.


Nåja, Heikki. Åker karusell. Akta dig vännen, så du inte blir rädd: 

Min son i ett nötskal. Ville åka karusell, och fick en biljett. Sen var kön för lång till karusellen han ville åka. Han orkade inte vänta. (spänningssökaren i familjen har lite bristande tålamod och mycket humor). Så han tog första bästa karusell istället. Hm. Undrar varför tivolipersonalen log så stort? Den var läskig var hans kommentar med ett stort leende efteråt. Nåja, barnkarusell är ju också en karusell. *skratt*.


Kvällen led mot sitt slut, efter sista musikpasset drog vi oss hemåt.

Skulle bara förbi affären och kolla ytan på en tapet. Och där fick jag dagens bästa överraskning!

 Affärsskylten lyste!! Den har varit släkt i många år vid det här laget. Den lyste upp så vackert och det var såå roligt att se. Snart kan vi nog rulla upp rullgardinerna med och ge den gamla lanthandeln lite liv igen!

 
 
Ingen bild

Erika

27 juli 2009 09:48

Åh! Vad underbart med affärsskylten. Jag blev rörd när jag läste det...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards