Direktlänk till inlägg 23 juli 2009

... tungan rätt i mun.... (tapetsera lapptapetvägg).

Av Gitte - 23 juli 2009 11:39

får man absolut ha när man tapetserar en lapptapetvägg. Vi höll på rätt så länge inatt och tapetserade ena plattan, lovar visa bild så fort det är klart.


Tapeter kan expandera vid väta och dra ihop sig lite olika när de torkat. Det är därför det är viktigt att notera om en tapet skall tapetseras kant-i-kant eller om de skall ha överlapp. Såg en blogg häromdagen (minns inte vilken) där man fått en överraskning dagen efter tapetsering; det var en glipa mellan alla våder, och det spekulerades i om det var fel på tapeten eller ej. Det var det med största sannolikhet inte, utan själv instruktionen om vådöverlapp måste ha missats. Mycket trist erfarenhet.

När jag nu har klippt lappar som skall sättas ihop, så har jag inte kikat på alla instruktioner för att kolla det här utan vi gjorde som så att vi tapetserade en bit av vardera som lappväggen skall bestå av och sedan har vi låtit det torka över natten för att se vilka som ev drar ihop sig.


För att få en liten lathund på vardera sort så kan man om man är noggrann och inte vill riskera att det blir fel jämföra kanterna och mönsterpassningen på tapeten.

De tapeter som skall tapetseras med överlapp har oftast en ledtråd till det här i mönsterpassningen! Så OM du skall klippa för lappar, så sortera gärna upp sorterna, spelar ingen roll om du bara har en halvmeter av varderas sort; skall du ändå klippa ner dem i bitar, så skär av en cm i ena kanten, lägg mot den andra kanten och jämför; hur passar mönstret? Ligger det rätt kant-i-kant, så kan du våga dig på att sätta bitarna kant i kant, blir det först mönsterpassning exakt när du lägger över någon mm så tapetsera så. Sen kan du lägga alla med kant-i-kant-mönsterpassning i en hög och alla med överlapps-mönsterpassning i en hög; och skära dem en eller två mm bredare än de övriga (kant-i-kantarna).


Eller så kan du göra som vi har gjort. Chansa!


Vi skall åka och titta lite senare idag. Och ev tapetsera klart. Det blir mycket spännande...


Jag vet att jag har en tapetarksköpare som har tänkt sig att göra en lapptapetsvägg. Om du läser här, så visa gärna när det blir klart! Alltid roligt att se! Det var ärligt talat din lot, helt utan färgmatchning som inspirerade mig i mitt val av sorter.

 
 
rino

rino

23 juli 2009 17:04

tack för tipset! jag är nog den chansande typen så vi får se hur det går!
Planerar att få upp dem i augusti, jag får återkomma om resultatet:-)

http://rinosyr.wordpress.com

 
Gitte

Gitte

23 juli 2009 17:25

=)! Vi chansade ju vi med, sambon har varit och inspekterat mästerverket och han säger att det ser bra ut, inga glipor. Jag får åka kika senare ikväll. Är så nyfiken så!

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

24 juli 2009 11:00

Har varit och inspekterat. Och det såg fin-fint ut. Dessutom kom jag på ett par varianter till som måste upp, som jag inte har klippt till, så jag är väldigt glad att jag valde att stanna upp på mitten och ge mig en tid till tanke.

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

 
Lycke

Lycke

24 juli 2009 15:49

Ojs..lät klurigt det där...måste nog kika lite närmare på detta för jag e så sugen att göra en lappvägg någongång!!!
Vet du hur de var med de jag fick!?!

YES!!! JIPPEY Jag fick dem nämligen idag och jag är såå glá och nöööjd...
du visar väl lappväggen när den är klar!?!

Kram Lycke

http://till-vidas-ara.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards