Alla inlägg den 22 juli 2009

Av Gitte - 22 juli 2009 11:24

Igår var det knappar, knappar och åter knappar. Sent om kvällen var jag äntligen klar för att lägga ut 127 knappauktioner på tradera. Har packat en stor lot till som är klar för upplägg, nu när jag ändå skulle ägna flera hela dagar åt knappar. Lådorna med resterande åker till lokalen och sedan ser jag inte mer av dem på ett bra tag. Sådär gör jag ofta, koncentrerar olika dagar åt olika ting och sedan glöms de bort. Ett bra exempel är tapeter, för någon månad sedan höll jag på med dem hela dagarna en vecka eller två och sen glömmer jag nästan av att jag har dem.


I lokalen började vi tapetsera på den ena blå plattan. Vi valde en av mina favoriter; en tapet som inte ser mycket ut för världen på rulle, men väl uppe så är den så makalöst läcker att den tar andan ur en. Vi gjorde bara ena väggen, till i eftermiddag skall jag ha bestämt om jag skall ta en likadantapet på mötande vägg, välja en annan eller kanske göra en lapptapetvägg. Vi får se hur det blir. Får testa mig fram lite; blir det fel är det inte världens undergång, det är ju bara att ta ner dem och göra om.


För att återgå till knappar, måste ju visa några exempel. Den som är intresserad och vill se fler kan kika bland mina auktioner på tradera; under nicket Tigerironlady. Men ett urval måste jag ju lägga upp här, inte minst för min egen skull:

Knappen ovan lade jag inte ut igår, eftersom bilden absolut inte gör den rättvisa. Det här är en mycket stor knapp, med ett mönster som får mig att associera till solen. Eller en solros. Den är 3,7 cm i diameter. Skall försöka ta en bättre bild och lägga upp den med.


 

Den här knappen får mig att tänka på gammaldags halstabletter med citronsmak. Vill genast stoppa dem i mun; men motstår då jag inte tror att de smakar som de ser ut....


 

turkost i olika nyanser finns det hur många varianter som helst. Jag anar att modefärger då en stor andel knappar köptes in var turkost och champagnefärgat. Det finns nämligen ganska många i olika kulörer av de två färgerna.

 

Extra roligt var att många lådor var datummärkta för när de kom in. Den här snäckan (en stor snäckskalsknapp, det framgår inte riktigt av bilden) var datummärkt 1948.

I det här lagret var alla knappar 40-60-tal.


Rött och rosa förekom ochså flitigt. För att inte tala om svart förstås. Vet inte hur många olika svarta damknappar med olika mönster och i olika former det fanns. Men dem lät jag ligga till en annan dag. Så småningom när jag kommit lite i ordning och går och har tråkigt i min affär skall jag baske mig göra en svart knapp-kavalkad. Svarta knappar är ett ämne som nästintill förtjänar en egen avhandling, ärligt talat.  

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards