Direktlänk till inlägg 8 juli 2009

Vad är Bortbytingen?

Av Gitte - 8 juli 2009 11:51

2005 blev jag uppsagd av ekonomiska skäl från mitt älskade jobb. Jag hade drömjobbet, ett jobb som blev mitt liv och som tog all energi jag överhuvudtaget hade att uppbåda och jag älskade eller älskade att hata varje minut. Det var ett sånt där jobb där man går in i väggen halvrejält en gång om året och sedan orkar man ett tag till och alla underbara människor som fanns där gjorde det värt varje minut. Så mycket kärlek, frustration och ilska tror jag aldrig någonsin jag kommer att uppleva igen i den renaste formen som jag gjorde under mina fem år som handledare (nåja, för all del så var jag även tf under närmare ett års tid) på ett Fountain House (fontänhus). Frustrationen och ilskan var förstås inte riktad mot verksamheten eller dess medlemmar utan alla människoöden och bemötande som man under årens lopp utsatts för etc, etc, etc. Det skulle ta allt för lång tid och många timmar att utveckla den känslan så jag avstår. Men Falkenbergs Fontänhus och dess medlemmar kommer för alltid att ha en varm plats i mitt hjärta! Nåja. Vad skulle jag göra? Jag pluggade sociologi ett år medan jag funderade. Och när det led mot sitt slut så insåg jag: jag kan aldrig gå tillbaka till en traditionell behandlingsenhet igen. Inte efter att ha upplevt fountain houseriktlinjerna och fått in dem i ryggmärgen. Du som inte sett dem vet inte att de bygger på ren människovärdighet och empowerment och tron på det starka i varje individ. Det är så enkelt att det är genialt. Ingenting står för något annat än det personerna själva uppger att det står för och man vill inte något ÅT andra, utan MED andra. Det är som att hamna i basiczone; som handledare är man människa och sina egna tillkortakommanden kan man inte gömma bakom en proffessionalism eller utbildning.


För att göra den långa historien kort så startade jag en barnsecondhand på vinst och förlust och idioti. Och okunskap. Har absolut lärt mig massor på det, och den sista lärdomen i min gamla lokal var att den var på tok för dyr. Det funkar ett par år att dra in pengar från andra håll för att bekosta det man gör, men det fungerar inte att ständigt gå back i längden och när elförbrukningen helt utan anledning började galloppera iväg (BOKSTAVLIGT talat) så jag fick helt enkelt inse att det var läge att säga upp lokalen och hitta en billigare och kanske en jag tyckte bättre om dessutom. Så den 14 december 2008 hade jag min första öppetdag och den sista var jag utflyttad, utpackad och städad. Dvs årsskiftet till i år.


Tyvärr har jag alla bilder i min kraschade hårddisk. Får jag upp den någon gång kan jag visa mer. Men här är min ena knapphylla.  Det är främst knappar från en syfabrik i den här.

Äsch, man ser inte mycket på den här bilden. Men insatsen står på min köpmansdisk (kan jag berätta om en annan gång, den var upptakten till mycket kul!).

Den här vagnen la jag på tradera precis innan jag stängde, man ser lite bakom den.

Jag hade sådana mängder inne att det knappt går att beskriva. Här kommer bild från två packhörnor. Tror jag hade.... 10 sådana packhörnor....minst. Innan flyttlasset gick. En hörna med sådant jag sorterade bort gick till Mauretanien. Det var två kusiner som skulle ha barnsecondhand där, och de har lovat att skicka bilder på det. Dem ser jag fram emot!


Den översta bilden visar min babyhörna. Hade en 80-104cl hörna, ett par ställ med 110-130, likaledes 140-150 och storlekar från 160 cl och upp till vuxen xl, samt en ytterplaggssväggsektion, ett par olika sorters klädpartier (som byttes mellan varven allt eftersom de tog slut), leksaker, skor etc, etc, etc. Just nu står det mesta i ett lager och skall flyttas till den nya lokalen så fort vi har målat färdigt.


Tja, packningen tog mycket kraft, likaså att flytta och städa ur lokalen som var på 260 kvadrat. Vi flyttade hem sista lasset två dagar före nyårsafton.

Dagen före nyårsafton kom vår hyresvärd och berättade att han tyvärr behövde huset själv som vi hade bott i under 5 år. Tja. Thats life. Det var i sig ingen sorg att flytta (snarare tvärtom) men tajmingen.


Jag säger bara tajmingen.


Dagen efter återgav jag detta för grannen som faktiskt hade ett ledigt halvt hus. Vi bestämde oss på stört, det var litet men låg bra till i förhållande till den nya lokalen och barnens skolor. Det var bara att börja flytta nästa bohag, varav mycket var från affären. Det blev ytterligare en flytt på 260 kvadrat, kan väl säga att vi bodde väldigt stort. Då trodde jag fortfarande på att jag bara skulle orka packa och flytta, packa upp och sedan sätta igång med affären på stört; vilket innebar riva vägg, måla om, hämta lager, upp med ställningar, upp med varor (dvs, sortera igenom alla mängder kartonger igen....). Ja, jisses, jag hoppas att jag inte har uttalat någon gång att jag har god självbedömningsförmåga när det gäller kraft och ork, för då har jag blåljugit! Vi kom in i det nya boendet, knappt uppackat, en del står fortfarande i lådor (men börjar bli klart) och sen var det bomstopp.


Smackabom. När huset vi flyttade från var lämnat och städat och klart;kom väggen. Och den körde jag pannan i så mycket jag bara orkade. Är jag färdig för att öppna? Tja, nej, ekonomiskt har jag mycket att reda upp fortfarande. Men jag får ta det som det kommer och går det åt helsicke, så har jag i varje fall haft roligt så länge det varade. Vad jag i varje fall har bevisat för mig själv, är att man som enskild person kan göra NÅGOT för att försöka påverka människor att tänka i termen ekologisk konsumtion! Desto mindre man behöver klättra i berg, desto större villighet finns det!


(ja, där har du grundtanken till varför jag började. Det skall jag utveckla en annan dag!).




 
 
Carola

Carola

8 juli 2009 16:22

Ojojoj, du har haft en tuff period, min vän!

Hoppas att allt löser sig och ett du kommer igång med din butik, igen...

Önskar dig all lycka!!

Kram Carola

http://familjenmahlberg.bloggagratis.se

 
Helena

Helena

8 juli 2009 21:52

Ja jisses..., vilken resa! Inte konstigt att väggen plötsligt stod där.... Du verkar vara en person som går in för det du gör till 200% vilket du ska vara stolt över!!!! Sedan är det viktigt med återhämtning...., har jag märkt;) Ska bli spännande att följa utvecklingen av din rörelse.... Betvivlar inte att du kommer att lyckas!
Kram

http://www.retro-tokig.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards