Direktlänk till inlägg 29 juni 2009

Gröna medaljongtapeter; retro eller shabby shic?

Av Gitte - 29 juni 2009 14:20

Kikade i en ny inredningstidning igår, och se på attans. Det var retro och shabby-chic med retro och vintage för hela slanten. Nu kan ju till och med en stofil som jag vara modern! *skratt*. Men faktum är att det verkar vara väldigt grönt, det som gäller i inredningsväg. Jag blev dock lite förundrad, för i flera av shabby shic-reportagen var det faktiskt gamla medaljongtapeter man hade satt upp i både grönt och brunt. Återigen blev det väldigt tydligt för mig att jag inte kan reda ut vilket som är shabby shic eller ej. Eller så är det sammansättningen med det vita och gammal där helheten bildar en lantlig inredning?


Men, jag blev faktiskt inspirerad ärligt talat. Har en lucka som jag inte har valt tapet till ännu och tja, vitt, mörkt trä och grönt är inte alls dumt såg jag... kanske skulle tänka mindre skrikigt, mer diskret eller behagligt grönt?

Den här tycker jag om. Färgåtergivningen är inte den allra bästa utan bilden är lite "gul" eller vad jag skall säga. Men den som har sett filmen "Underbar och älskad av alla" kanske känner igen den från huvudpersonens vardagsrum.


Den här är också helt underbar:

Det är lite guldlyster i den, i form av metallinslag som lite "skuggeffekt" eller vad jag skall säga. Ganska stormönstrad, diskret men ändå väldigt maffig.


Den här har jag sneglat på länge. Den är också åt det mer diskreta hållet, och ändå har den ett mönster som nästan tar andan ur en när man ser den i helbit:

Har den även i en mer markant mörkare grön. Och i chokladbrunt. Fast jag gillar nog den här lite ljusare varianten tror jag.


Hm, om jag fixar min pappershög i rask takt så kan jag belöna mig själv med en tapetåktur lite senare idag.

Och glöm inte:

Det är NU det är dags att plocka fläderblommor! Nästa vecka kan det vara för sent ( i varje fall i zon 1).


 
 
Tezz

Tezz

30 juni 2009 00:50

Hej!
Tack för kommentaren hos mej, jag blir jätte glad =).
Det är svårt med det där med tapeter. Det är som du säger om man trivs med tapeten så får den ju sitta. Men tänk om det inte blir bra.
Jag skulle kalla de tapeter du visar här för retro faktiskt, fast man får ju tolka hur man vill. =)

Ha det bäst!

http://Kampegarden.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

30 juni 2009 09:33

Hej Tezz och tack för ditt mail. Jag gjorde en liten test på ett internationellt forum för inredningsintresserade igår, där de flesta ägnar sig åt lantlig stil både för egen del och flera proffessionellt på olika sätt. Och jag fick helt olika bedömningar.

Vad jag kan förstå blir en retrotapet shabby i rätt miljö om den har ett visst utseende, och till och med "de lärde" tvistade. Så shabby chic är nog inte ens lätt för er som håller på med det? Då är retro lättare, är det gammalt, så är det retro, ungefär =)! *skratt*.
Tack själv för titten.

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards