Direktlänk till inlägg 26 juni 2009

En värld i ... sorg?? Om efterkonstruerad glorifiering

Av Gitte - 26 juni 2009 09:45

Vi följde nattnyheterna ganska länge inatt. Det fanns länge en osäkerhet, vissa nyhetsbyråer gick tidigt ut med dödsbudet, andra tvekade länge och avvaktade pressmeddelande, än fanns det hopp kvar. Man visade bilder utanför sjukhuset och talade om folkmängden som man zoomade in och visade bilder på. Kanske var det bara jag, men jag var mest förvånad över att inte fler än de på flygbilderna verkade samlas? Inte såg det ut som någon större trängsel?? Men, nåja. Något som var väldigt tydligt tidigt var vinklingen av nyheten, Michael Jackson i livshotande tillstånd, alternativt redan avliden och glorifieringen tog sin början redan där.


Hallå? De senaste 20 åren och fram till för ca 8 timmar sedan; var fanns alla artiklar om hur älskad han var, eller hans fantastiska storhet? Artiklar som inte förlöjligade hans livsval och livssätt? Hans operationer? Hans tragik? Hans neverland? Hans utförsäljning och ständiga tafatta försök till "comeback"? När han levde var löpsedlarna inte redo att erkänna hans storhet eller den fantastiska artiskt han trots allt var, utan man vältrade sig i alla sidohistorier, som förmodligen sålde mer lösnummer? Vi har ju sett otaliga bilder på misslyckade operationer, hans försök att dölja sitt utseende, Michael i syrekammare och jag vet inte vad. Men nu, är det en annan bild som förevisas och även här i vår avkrok av världen har jag redan nu på Facebook kunnat följa vänner och bekanta uttala sin sorg.


Sorry. Jag känner ingen annan sorg än den jag kände för en vecka sedan när han kom på tal. Möjligtvis en lättnad. Nu slipper han vara till allmänt åtlöje och tvärtemot alla andra så är jag bara glad att han slipper ännu ett misslyckat comeback-försök. För hade han levt så tror jag inte på att världen hade varit redo att förlåta honom.


Något som skrämmer mig nu är den efterkonstruerade glorifieringen av Michael Jackson. Det här ringer i mitt bakhuvud igen och igen, och andra återgivning av uttalanden i liknande stil:


"After that, Michael Jackson masturbated me many times both with his hand and with his mouth… Michael Jackson told me that I should not tell anyone what happened. He said this was a secret."


Det som springer omkring i min skalle är en förhoppning att barnen som sägs ha utsatts sexuellt av honom skall få frid. Men samtidigt, så anar jag nästan att det blir ännu svårare för dem NU att leva med sina upplevelser och att förlika sig med dem, för efter inatt så är det inte säkert att de någonsin får tillfälle att få uttala dem igen utan att själva bli utsatt för lynchning och utstötning. För inte kan man ostraffat tala negativt om en avliden storhet?

Michael erkände aldrig. De fick aldrig annan upprättelse än den han kunde köpa sig ur. Vi sitter här bakom våra nyhetstidningar och vet inte om det här var sant eller ej och barnens version har aldrig blivit en vedertagen allmän sanning. Man har tystat ett barn. Igen. Och för evigt. Jag känner dock en viss lättnad i att veta att han aldrig mer kommer att utsätta ett barn igen och jag hoppas att han får frid i sin himmel. Därutöver tänker jag fortsätta att njuta av hans musik. Men inte mer än tidigare, då jag aldrig har varit ett fan. Tänker inte bli ett nu heller!

Michael, Rest in Peace!



 
 
lastbilstanten

lastbilstanten

28 juni 2009 19:37

Frågan man kan ställa sig är om MJ verkligen utnyttjade den där grabben som det sagts. Själv känner jag i varje fiber i kroppen att föräldrarnas förmodade "pengakåthet" (ursäkta uttrycket) var det som drev fram historien. I USA kan du ju stämma folk på stora belopp, och amerikanarna utnyttjar ju detta faktum rejält... Sanningen lär vi aldrig få reda på...

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

29 juni 2009 09:34

Tja, vad fick föräldrarna? Var det 20 miljoner? Mycket pengar att hosta upp för en oskyldig förstås. Men jag vet ju inte heller vad som är sant eller inte, visst kan föräldrarna ligga bakom. Men tänk om det inte är så? Då är det en hel värld som ifrågasätter ett barns sanning och upplevelse? Det ter sig mycket grymmare för mig än att jag personligen vågar ta risken att säga att det inte kan vara sant. Förlorade eller riskerade pojkarna att förlora något när de gick ut med sina upplevelser? Jag tror det. Utgången var inte viss i förväg någon av gångerna.

Om du visste hur många barn i sverige som inte blir trodda av släktingar, anförvanter och i våra rättegångar, när de äntligen vågar tala. Det finns alltid en osäkerhetsfaktor bland omvärlden. Jag har mött barn som har sagt att det var VÄRRE att inte bli trodd än att bli utsatt och att man i efterhand önskat att man hållt tyst. DET skrämmer mig väldigt mycket. Jag har mött barn som har utpekats som lögnare, men faktiskt aldrig någon som HAR ljugit om sina nära och kära.

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards