Direktlänk till inlägg 15 juni 2009

Ordningen återställd, jag återgår till klädkonsumtion

Av Gitte - 15 juni 2009 08:27

Jag har haft blogguppehåll mentalt i helgen, tja, om man bortser från mitt lilla utbrott efter att inte kunna somna om efter sonens besök. *skratt*. Det var en miss i planeringen men inlägget får ligga kvar, jag hoppas nämligen att NÅGON blivande raggarrattare kan få sig en liten tankeställare. Men min ursprungstanke var egentligen att så fort hela studentgrejjen var klar, så skulle jag fortsätta orera om kläder och klädkonsumtion. Det är nämligen ett ämne som ligger mig mycket varmt om hjärtat, mest för att jag tycker att modeindustrin går till stor överdrift när det gäller att uppmana konsumenter att inte förbruka det de köper idag.


Det här är en tanke som har slagit mig när jag har gått igenom gamla lagervaror. Jisses, det finns ju varor från alla decennier i gamla nedlagda butiker! Och hur ser det ut idag? Butiker och affärer rensar sina lager totalt flera gånger om året; hur kan det vara vettigt? Förr beställde man undertröjjor när undertröjjorna på lager var slut, oavsett hur länge de funnits i butik, om de hade rätt eller fel färg eller oavsett vilken årstid det var. Jodå, jag har gått igenom gamla följsedlar och sett att man även beställt vinterplagg i april. Vaddå, vantarna var ju slut på lager och de kommer ju att behövas så småningom! Så praktiskt kunde man tänka förr innan kollektionskänsligheten blev stor!


En annan sak som frustrera mig är att vi jobbar ihjäl oss idag för att ha råd att konsumera, dvs, de som har den stora turen att ha jobbet kvar i dessa kristider. Hur räknar vi egentligen och varför värderar vi inte vår tid högre än att vi skall kunna omsätta tiden till att tjäna pengar som vi shoppar för, och sen använder vi inte färdigt produkterna innan de avyttras. Har vi verkligen så gott om tid och liv och ork? Vart tog värdet av vår tid och vårdandet av relationer eller upplevelser vägen?


Faktum är att vi jobbar halvt ihjäl oss för att konsumera sådant som vi inte ens använder. Hur smart är det på en skala egentligen? Och ännu mera faktum är att medan vi ägnar oss åt det här, så förstör vi samtidigt vår jord, vi exploaterar oss själva för miljögifter i onödigt hög koncentration, eftersom vi i stort sett alltid går med nya plagg närmast kroppen och så fort de har börjat lakas ur på gifter, tja. Då hamnar de i garderoben, bland kategorin "plagg som jag inte använder". Eller slängs. För inte orkar vi väl traska till myrorna med dem? (nu var jag kanske onödigt sarkastisk?).

Ta en kik i din garderob.

Handen på hjärtat:
*Finns det plagg som hänger där år ut och år in? Som det egentligen inte är något fel på annat än att det är tre år sedan det var det hetaste du kunde tänka dig just denna dag du köpte det?
*Finns det plagg med en fläck som du länge tänkt att du skulle ta dig an, men eftersom det aldrig blir av så blir det hängande?
*Finns det plagg som du fyndade på rea, men som du aldrig kom för dig att använda? Som i själva verket har prislappen kvar?
*Finns det plagg som du valde för att du liksom var tvungen, för det var ju tre plagg för priset av två?
*Finns det plagg som såg himla käcka ut på klädställningen och helt okej i provrummet, men när du kom hem så visade din egen spegel en valk som var helt borttrollad i provrummets belysning?
*Finns det plagg som färgmässigt inte riktigt stämmer med "dig" som du köpte den där dagen bara för att du ville förnya dig?
*Finns det plagg som du köpte för att väninnan tyckte var så himla snygg, men som sedan inte riktigt var "du"?
*Finns det plagg som du köpte bara för att du var på så himla bra humör just den där dagen?
*Finns det plagg som du köpte bara för att du behövde piggas upp just den där dagen?
Oavsett skäl till varför det hänger där;
Finns det plagg som du överhuvudtaget inte använder, har använt ett par gånger eller inte alls?


Finns det sådana här plagg hängandes som jag nämner ovan, eller andra som inte kommit ordentligt i omlopp av något skäl? Varje plagg har haft ett pris, när det inhandlades. Och du/din hjärtanskära har omsatt arbetskraft för att komma åt det. Är det tid och pengar som kunde omsatts på bättre sätt?

Gå igenom plaggen du INTE använder och tala sedan om för mig:
Hur många timmar tog det dig att tjäna ihop pengarna som de här kläderna har kostat dig i inköp?
(Till absolut ingen nytta!!)
Och vad tror du att du kunde ha gjort för de pengarna istället?

 
 
Ingen bild

Persil,ja

17 juni 2009 20:39

Klokt inlägg. Gäller faktiskt för det mesta!!! Hur många slänger inte ut möbler och köper nytt bara för att. Eller river ut kök och ersätter bara för att. Eller byter golv för att de inte gillar nyansen. OSv osv. Sen allt man har i skåpar och lådor och förråd osv. Hjälp. Smart att räkna i arbetstimmar. Tänk vad mycket ledig tid i stället!!!!!!! Tack för din fina kommentar när jag hade bloggsvacka. Har nog glömt att svara på den, men den gjorde mig glad. Nu väntar jag på att den fö%#?€%%%=#%-de mensen ska komma så att jag slipper vara så för€%€#/€€%%%-at arg och sur och deppig hela tiden...Mest saknar jag min kreativitet som är som bortblåst dessa dagar. Kram kloka kvinna!

 
Gitte

Gitte

18 juni 2009 12:38

=)! Tackar för dina snälla ord!

Faktum är att jag tror att pengar är ett bra mått som alla förstår! Vi undviker gärna att tala om pengar för att pengar blir fult och är fult i många sammanhang; men jag vill mena att alla pengar som går åt till ingen nytta är dåliga utgifter och pengar som ger resultat aldrig kan bli för mycket pengar, beroende på vad man vill uppnå.

Genom att vända lite på talesättet att tid är pengar, så blir det självklart att pengar är tid, och köper man något man inte använder så har man i själva verket slösat bort sin tid, eller hur?

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards