Direktlänk till inlägg 9 juni 2009

Vi konsumerar, vem betalar?

Av Gitte - 9 juni 2009 14:19

1994 så förbrukade vi 15 kilo textil/kläder per person och år. Men färska siffror säger att vi NU konsumerar i genomsnitt 24 textil/kläder per person ochår. Om vi slår ut det på fyra år, så konsumerar vi altså ca 100 kilo textiler per person och år. Detta enligt Naturskyddsföreningens siffor. Uppgiften tåls att jämföras med världskonsumtionen av kläder/textil och år som ligger på 9 kilo per person. Nu börjar siffrorna svindla för mig rejält. Inte bara för att nio kilo gånger jordens befolkning är en ohygglig årsmängd, utan för att vi här i sverige tydligen behöver 24 kilo per person och år för att täcka våra olika behov.


Det här får mig att må riktigt dåligt. Eftersom det är en årsförbrukningssiffra så innebär det ju inte heller att varje person har den här mängden textila varor i sitt hem för eget bruk, utan siffan inte bara upphöjs varje år, utan mängden accelererar tydligen också, något man ex kan se genom att jämföra kilomängden för 2006 och 2007 som ökade med 8%.


Det här innebär förstås att det ligger tonsvis och åter tonsvis med kläder i källare och på vindar, i insamlingscontainrar och mycket tar nog också vägen via soptippen till förbränning och liknande. Samtidigt prånglar varuhusen ut nya kollektioner som samtliga har en livslängd på tre månader. Ja, något annat kan jag inte tolka reapris och rea på reapris och ytterligare rea och ta åtta betala för tre-priser och vad det nu är de kör för kampanjer för att tömma sitt lager när det är dags att fylla på med nya kollektioner. Det kommer inte bara nytt vid årstidsbyte utan nu är det urbefolkningarnas årstideräkning med åtta årstider som gör sig gällande minst. För det är tidig vårkollektion och vårkollektion och studentkollektion och konfirmationskollektion, försommarkollektion och jag vet inte vad.


Är det här något vi reflekterar över egentligen? För egen del så undrar jag nästan om vi inte lite till mans faktiskt behöver en rejäl konjunkturnedgång för att reflektera lite över det vi gör?


Handen på hjärtat, har du själv förbrukat det du redan har innan du går och köper nytt, eller köper du nytt av andra skäl än fysiska praktiska behov? För vems skull konsumerar vi egentligen nyproducerat och finns det några skapade mediabehov med i bilden?


 
 
helena

helena

11 juni 2009 15:42

Själv är jag snåååål som attan vad gäller kläder till mig själv. Har en väninna som brukar ge mig kläder som hon ratat.... Göööörbra! Sen har mina ungar faktiskt kunnat ärva mycket fint av äldre barn och jag i min tur har gett bort deras urväxta kläder.... Jag tror att det ligger mycket status i kläder... Och vad gäller ungarna så är det vi föräldrar som triggar upp en viss förväntan hos våra barn vad gäller detta. Så sett så är det bra att ha det lite knalt ställt. Man tänker efter före.....
Min tonårsprinsessa är heeemsk....! Alla hennes pengar går till kläder. Och som du säger. Livstiden på dessa är INTE lång!
Kram från Snåltanten;-D

http://www.retro-tokig.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards