Alla inlägg den 25 maj 2009

Av Gitte - 25 maj 2009 20:53

Är lite smått frustrerad över traderas powerlister just nu. Har suttit halva eftermiddagen -minst, och laddat upp massa broderimönster från sjuttiotalet. La ut dem på tre dagars auktionstid vid 18,00 tidigare ikväll när jag var kvar. En urdum tid egentligen men vad fasen tänkte jag, är det någon som överhuvudtaget är intresserad av sjuttiotalsbroderi, så spelar nog inte tiden för utgången någon större roll? Jag menar, det är liksom inte så att man tänker sitta där och ninja hem några sådana liksom, men för den som tycker att det är kul så kan det ju ändå vara en liten nostalgikick eller liknande kanske.

Broderimönster tillhör liksom varugruppen "jag blir överlycklig om de blir uppskattade av NÅGON" för i det ögonblicket, så innebär det att alla mina mil i bilen, alla timmar jag har lagt ner, etc, faktiskt gjorde en liten skillnad en liten stund för någon annan. Sånt blir jag hög på!


Och så blir det stor fördröjning på auktionerna. Det är så jäkla typiskt så det finns inte, just nu vet jag inte om de kommer ut ikväll, eller om det skall försvinna ett dygn från auktionstiden eller om de ens kommer ut alls, och jag måste lägga upp dem igen imorgon eller nått. Trök. Mitt bristande sinne för tålamod och behov av kontroll pallar inte sånt. Dylika funktioner skall bara fungera som de skall utan dröjsmål... Nåja, vad är väl en bal på slottet.


Måste ju visa några stycken som jag själv tycker är hur fina som helst. Det var lite svårt att göra urval för många av dem ligger på favoritlisan, inte minst den överst. Den är så retro och glad så det finns inte.


Den här:

är iofs från 1980 om jag minns rätt, så den ramlar över hörnet från sjuttiotalet. Men jag är otroligt hot on allt som är folklorestil. Me like!


Och äppelmönster går bara inte att motstå:

ett julbroderimönster, om det var från 1976, skall egentligen inte svära på det men det är det som poppar upp i minnet. Jag editerar i efterhand om jag har fel!


När jag håller på med mönster så blir jag sugen på höst, gott om tid, och lugn och ro, varm oboj och blåst utanför!

Av Gitte - 25 maj 2009 13:16

Varför måste flick och pojkkläder till barn skilja sig åt? Du som växte upp under sjuttiotalet -dvs som tillhör min generation- kommer du ihåg? På den tiden kunde man ärva både storebror (om man hade en sådan) eller en pojkkusin, även om man var en flicka. Visst, inte allt, men mycket. Jeans bland annat skiljde sig inte åt om det var till flicka eller pojk. Men idag så går det inte att göra så, för någonstans på byxjäkeln så sitter det en bil eller ett hjärta eller en blomma eller en rosa söm. Det är oskick och inget annat. Och en väldigt fördyrande omständighet för de föräldrar som råkar få ett barn av vardera kön. Även om man kan tänka eller tycka att man kan "stå över och strunta i det" så kommer det garanterat en dag då barnet själv inte vill bära kläder som signalerar fel könstillhörighet? Barn är inte alltid snälla och jag tycker personligen inte att det är tillrådligt att sätta sig emot på det viset, om nu inte pojken ifråga råkar tycka att princesskronor är det vackraste som finns!

Då förespråkar jag kläder som görs helt utan tanke på könssignaler och det finns riktigt snygga sådana. Kika ex på den här sidan:

http://www.kade.se/start.htm

Måste säga att jag själv blir otroligt sugen på att hålla koll på kommande kollektioner här, även om jag själv inte har små barn så är det absolut plagg jag kan tänka mig att ge bort i present!


Kan inte vi konsumenter gå samman, bilda en kartell och vägra köpa annat än könsneutrala vardagskläder och basplagg till våra barn? (Festkläder och kjolar/klänningar säger jag inget om, men hur ofta använder barn egentligen sådant till vardags?).

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards