Direktlänk till inlägg 15 maj 2009

Mah-jong och bollar istället för rökning

Av Gitte - 15 maj 2009 09:40

Rökningen går ju sådär. Måste ju medge att min ambition att lägga av tvärt som ett minutbeslut inte var så lyckat. Men då jag har insett att jag konsumerar långt över vad mitt eget sunda förnuft talar om för mig att jag borde göra, så tänker jag ändå som ett långsiktigt beslut; göra något åt problemet med min självinställning. Jag vill inte vara en rökare! Känns som ett misslyckande att betrakta sig som en sådan, och jag tror att man mår bättre med sig själv, om man kan säga att man är en FÖRE DETTA rökare, dvs någon med självdisciplin, kurage och målmedvetenhet. ;). Det är ju och förblir ren jäkla idioti att fortsätta suga på den där pinnen som bara kostar massa semesterresor och förkortar livet, vi som röker lever helt enkelt inte bara kortare på sikt, vi har även ett mindre stimulerande liv; då våra pengar går till cigaretter istället för nöjen och upplevelser. Ganska korkat om jag får säg.


Vad är jag duktig på som rökare? Jo, att belöna mig själv. "när jag är färdig kan jag ta en paus" "när det här är gjort kan jag ta en kopp kaffe o en cigg" "nu är det snart fikapaus, gör klart det här först" etc, etc, etc. Som ett led i att minska det här suget så gör jag något annat som jag upplever som både lustfyllt och avkopplande och fullständigt adrenalinkickskapande. Jag tävlar mot mig själv. Jag är fullständigt Mah-jong-beroende sedan tidigare, älskar att skjuta och trycka och flytta på blippar och bollar och saker som innebär att jag har lyckats tänka ut en strategi och som belöning för min superintelligens eller skicklighet, så får jag en blixtar och tjoffar och poffar och poäng. Problemet är bara att jag lätt fastnar, kan inte bara ta ett spel utan mitt kickbehov måste tillfredsställas först. Och roligt har jag. Daniel Stern har ju lyckats att påvisa det späda barnets varseblivningsnärvaro till ett här och ett nu och bygga en teori så att det inte bara med känsla kan förstås (rekommenderar böckerna; Spädbarnets interpersonella värld Ögonblickets psykologi, Daniel N Stern, ), men vid min je, jag är övertygad att spel och utmaninger av det här slaget innebär att även den mogna människan hittar en världssekvens som utgår från ett ständigt byte av Här och Nu, i kombination med belöning eller bestraffning, och att mötet med skärmen även den skapar substitut för en storts interaktion. När vi kan umgås med datorer, behöver vi verkligen människor? (how, nu stoppar jag mig själv här innan jag förlorar mig helt i ämnet).


Det jag vill fram till är; Kan jag lura min hjärna till att hoppa över en cigarett arton gånger om dagen, genom att jag ger den ett substitut till att skapa andra sorters belöningsupplevelser, så är det värt att testa, eller hur?


Hasta la vista, bejbe. Nu skall jag ut och fånga dagen och vädret. Har jag tur så bjuder förmiddagen på en ardennerbetäckning, ett skådespel vi ser ofta här på gården, och det är alltid lika fashinerande att se hur den här enorma hannen (en majorstor gigantisk fantastiskt vacker och muskulös sak) faktiskt uppvaktar stona innan han skall till. Men jag är allt glad att jag inte är en häst! =)! (Jeezes!).

 
 
lastbilstanten

lastbilstanten

16 maj 2009 10:44

Vad är det som mest triggar behovet av en cigarett? Kaffe? Mitt tips är att byta kaffet mot te. Då har du fått bort en trigger. Jag har också ett kaffe-relaterat problem. Kaffe = smörgås. Inte bra för midjemåttet. Smörgåsen blir inte alls lika god ihop med te, och är därmed blir det lättare att hoppa över den. Har lyckats hitta ett te som jag tycker är gott. Dyrt iofs, men det är dyrt att köpa nya kläder hela tiden också!

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards