Direktlänk till inlägg 9 maj 2009

Boken: Allen Carr, Äntligen Icke-rökare

Av Gitte - 9 maj 2009 12:11

Jag har hört flera stycken som har blivit LYCKLIGA av att sluta röka från första minuten med hjälp av boken Allen Carr. Jag blev för några år sedan så himla nyfiken på vad det var som den här boken förmedlade som gjorde folk så euforiska och lyckliga i sitt lyckandes med att sluta röka helt utan abstinens eller besvär. Givetvis skaffade jag boken, vågade inte riktigt öppna den, jag ville ju inte bli hjärntvättad eller sluta röka, utan ville bara släcka min nyfikenhet hur en sådan masshypnos kan dra som en kam över västvärlden och faktiskt lyckas att övertyga massor av inbitna rökare om att de blir lyckligare, mår bättre, blir rikare, får mer framgång och vinner på lotto bara de slutar röka.


Nu stod det ju i boken att man inte skulle sluta röka för att man började läsa så jag övervann min avoghet och nyfikenheten tog överhand. Jag måste säga att jag kom igenom drygt halva, och värre dravel har jag nog aldrig skådat i hela mitt liv.

Nu pratar jag inte om de rökdetaljer som stod, fara med rökning, fördelar med att sluta etc, för dem är jag övertygad om. Det finns inga som helst vinster med att röka egentligen, mer än kortsiktiga synapser och uteblivna eller släckta abstinensbesvär. Mao vi mår inte bra av att röka, men vi mår dåligt av att INTE röka, den beroendes negativa idiom som innebär att man blir mer och mer beroende med tiden desto längre tid man sitter fast. Det blir med andra ord inte heller lättare att sluta röka nästa år, än det är idag...

Enligt min inställning, så är det baske mig minst lika farligt med nikotin ur beroendesynpunt som det är med tyngre droger, ärligt talat.


Men själva metoden som boken är upplagd på. Asså... dessa ständiga överövertygelser, upprepningar, utstuderade peppningar etc, etc, etc, jag blir bara ilsken när jag ser sådant här. Den boken är byggd på precis samma faktorer som människor som fastnar i olika sekter utsätts för i olika religösa eller högerextremistiska subgrupper av olika slag. Och den går bara ut på att lura människan så att metodutvecklaren kan tjäna en ofantligt massa pengar, och ingenting annat.


Tog fram boken idag men blir minst lika ilsken som sist. Jag lär nog aldrig komma igenom den inte ens när jag behöver informationen som den trots allt förmedlar och som jag VILL åt. Det är suggestitionmetodiken, hjärntvättsufunktionerna och allt det där som INTE appellerar till den förståndiga individen jag inte klarar av. Den förutsätter att vi är småbarn som inte fattar ett jota och som lär oss saker och ting om omgivningen på exakt samma sätt som ett litet barn eller en hund. Grrrrr..........Samtidigt måste jag ju medge att jag just idag önskar att jag hade någon sorts förmåga att hänge mig åt fanatism, för lättleddhet och förmåga att bli helt bortkollrad i en annan människas/trosåskådnings/ickerökningsreligionen ex/ verklighetsuppfattning, för det hade onekligen underlättat när det gäller att lyckas sluta röka om inte annat.... *suck* 


Det här var dagens hatinlägg!

 
 
lastbilstanten

lastbilstanten

9 maj 2009 17:59

Att via text eller direkt "face-to-face" möta ett mästrande och överpedagogiskt argumenterande känns enormt förnedrande! Jag förstår din känsla exakt!!! Det finns inget som så kan reta gallfeber på mig som när någon behandlar mig som mindre vetande/kunnig, oavsett sammanhang. Man tafsar inte obeskyllt på mitt intellekt, liksom...

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

9 maj 2009 18:58

Tack Nell! Med några få ord lyckades du få ner min andemening; det är precis såhär jag känner!

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

 
På Pricken Röd

På Pricken Röd

9 maj 2009 22:12

Man hoppas ju sånna där böcker liksom ska funka men det visar ju sig rätt snart att det tyvärr inte är så... Fick låna en "sluta röka" bok av en sköterska på vårdcentralen då jag skulle sluta. Det är blir som du skriver, tvärtom effekt istället.

http://paprickenrod.blogspot.com

 
lycke

lycke

10 maj 2009 11:19

Hehe, förstår precis hur du menar, känner samma med psykologer och deras program på tv, så självklara och lätta att genomskåda! Är ingen rökare dock men däremot snusar jag...ska väl sluta nån gång vart det lider...tralala..

Kram Lycke

http://till-vidas-ara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards