Alla inlägg den 9 maj 2009

Av Gitte - 9 maj 2009 12:11

Jag har hört flera stycken som har blivit LYCKLIGA av att sluta röka från första minuten med hjälp av boken Allen Carr. Jag blev för några år sedan så himla nyfiken på vad det var som den här boken förmedlade som gjorde folk så euforiska och lyckliga i sitt lyckandes med att sluta röka helt utan abstinens eller besvär. Givetvis skaffade jag boken, vågade inte riktigt öppna den, jag ville ju inte bli hjärntvättad eller sluta röka, utan ville bara släcka min nyfikenhet hur en sådan masshypnos kan dra som en kam över västvärlden och faktiskt lyckas att övertyga massor av inbitna rökare om att de blir lyckligare, mår bättre, blir rikare, får mer framgång och vinner på lotto bara de slutar röka.


Nu stod det ju i boken att man inte skulle sluta röka för att man började läsa så jag övervann min avoghet och nyfikenheten tog överhand. Jag måste säga att jag kom igenom drygt halva, och värre dravel har jag nog aldrig skådat i hela mitt liv.

Nu pratar jag inte om de rökdetaljer som stod, fara med rökning, fördelar med att sluta etc, för dem är jag övertygad om. Det finns inga som helst vinster med att röka egentligen, mer än kortsiktiga synapser och uteblivna eller släckta abstinensbesvär. Mao vi mår inte bra av att röka, men vi mår dåligt av att INTE röka, den beroendes negativa idiom som innebär att man blir mer och mer beroende med tiden desto längre tid man sitter fast. Det blir med andra ord inte heller lättare att sluta röka nästa år, än det är idag...

Enligt min inställning, så är det baske mig minst lika farligt med nikotin ur beroendesynpunt som det är med tyngre droger, ärligt talat.


Men själva metoden som boken är upplagd på. Asså... dessa ständiga överövertygelser, upprepningar, utstuderade peppningar etc, etc, etc, jag blir bara ilsken när jag ser sådant här. Den boken är byggd på precis samma faktorer som människor som fastnar i olika sekter utsätts för i olika religösa eller högerextremistiska subgrupper av olika slag. Och den går bara ut på att lura människan så att metodutvecklaren kan tjäna en ofantligt massa pengar, och ingenting annat.


Tog fram boken idag men blir minst lika ilsken som sist. Jag lär nog aldrig komma igenom den inte ens när jag behöver informationen som den trots allt förmedlar och som jag VILL åt. Det är suggestitionmetodiken, hjärntvättsufunktionerna och allt det där som INTE appellerar till den förståndiga individen jag inte klarar av. Den förutsätter att vi är småbarn som inte fattar ett jota och som lär oss saker och ting om omgivningen på exakt samma sätt som ett litet barn eller en hund. Grrrrr..........Samtidigt måste jag ju medge att jag just idag önskar att jag hade någon sorts förmåga att hänge mig åt fanatism, för lättleddhet och förmåga att bli helt bortkollrad i en annan människas/trosåskådnings/ickerökningsreligionen ex/ verklighetsuppfattning, för det hade onekligen underlättat när det gäller att lyckas sluta röka om inte annat.... *suck* 


Det här var dagens hatinlägg!

Av Gitte - 9 maj 2009 11:30

Idag skall jag:


*städa 2 badrum

*städa vardagsrum/kök

*börja sortera restböcker som inte sorterats

*vara tyst

*inte träffa folk

*undvika att ta diskussioner

*endast svara på frågor vid nödfall

*tänka på att andra inte kan rå för min irritationsnivå

*svara vänligt på tilltal

*inte skälla på barnen

*vara nöjd så länge sambon håller sig hemifrån och lagar sin systers bil

*inte besvära några väninnor med beklagan

*inte beklaga mig för någon alls, utan verkligen VARA TYST såtillmotto att jag inte skall säga ett onödigt ord som inte vanligt hyfs och uppfostran tvingar mig till

*inte slå sönder porslin

*inte sparka på lådor, dörrar, skåp och trösklar

*inte sparka på bilen

*inte ens sätta mig i bilen eftersom det medför en ökad risk att jag tvingas konfronteras med en främling

*inte skriva massa döinlägg på bloggen som jag kommer att skämmas ihjäl mig för att någon riskerar att ha läst


och sist men inte minst:

*INTE TYCKA SYND OM MIG SJÄLV!


Puckogitte, du har BARA dig själv att skylla!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards