Alla inlägg den 9 april 2009

Av Gitte - 9 april 2009 22:06

Tjuhuu! Fick ett roligt samtal nu ikväll. Imorgon vid middagstid, får jag -om allt går enligt planen- se ett urval gamla klänningar från ett gammalt lager. Kan vara allt från femtiotal till åttiotal, har absolut ingen aning, men dessa perioder sträcker sig lagret ifrån. "mönstrade städrockar bland annat". Visst låter det spännande?


Kommer inte kunna sova inatt! =)! Det är alltid en adrenalinkick att få se gamla lagervaror!

Av Gitte - 9 april 2009 19:13

Tja, det var snart de ljusa timmarna av den här dagen som då gick till ända. Och hur är min status för självtillfredsställelse? Tja, sådär. Har sett bättre dagar ärligt talat.

Fick gjort en hel del som inte hamnade på min trök-att-göra-lista, som ex tömt ett par andra lådor än jag hade tänkt mig, tvingat dottern att bära ut sin madrass i storarummet (fråga inte vad den skall där att göra; jag har mycket aviga metoder för att skapa ordning... kommer nog till det en annan dag). Och ja. Jag rodnar, skäms och bugar och böjer och medger. Jag tvingade henne faktiskt (hon fick solidariskt bärstöd av sin bror dessutom, till sist efter mycket om och men).


Eftersom jag inte fick effekt första gången. Inte andra gången. Och inte heller tredje gången när jag talade om att det skulle göras, och varför (måste komma åt lådor bak i rummet som står ouppackade, och nu skall hon vara hos pappa några dagar i påsk) och inte ens fick rotation på att vika ihop täcke och sängkläder och dyligt (för att inte tala om laptop, kläder, sminkväska med kringspridda attiraljer omkring sig, plattång och vad som nu mer låg där) så blev jag till sist ursinnig. Riktigt sådär himla jäkla ursinnig att jag mådde skit av det efteråt.


-Men skäll inte på mig! klagade dottern.

-Nä, det hade jag sluppit om du hade lyssnat FÖRSTA, ANDRA ELLER TREDJE GÅNGEN. Jag svor förmodligen som en borstbindare och hade en röstnivå som säkerligen hördes till nästa socken.


Kikade i det läget in i sonens rum. Han hade fått upgiften att 1. Bädda sin säng. 2. Rensa på kläder runt sängen. 3. ställa böcker och vad det nu var i hyllan som faktiskt står redo för sådant i hans rum. Och vad gör han? Har bäddat och sitter på sängen, punkmusik (senaste veckornas påfund, tidigare var det metal) på högsta volym och antecknar/kladdar något på handen när jag kommer in genom dörren.


Då var det kört igen. Monstermamman gick på som en ångvält och nu vet jag inte ens om jag drog andan mellan svavelharangerna. Han reste på sig och började masa sig framåt för att åtminstone låtsas börja någon av uppgifterna som han var ålagd.


Sen hittade jag en smutsig strumpa under soffan i storarummet. Hur tusan hamnar en smutsig strumpa under soffan i storarummet? Någon som kan svara på det? Jag blev topp tunnors rabiat IGEN, förmodligen mest för att jag redan var inne i tredje andningen från början (annars får en strumpa inte mig att tappa fattningen i vanliga fall måste jag medge) och gick på som en stenkross den här gången.


Och äntligen. Tro på fasen. Blev det inte lite fart på dem i alla fall i sista ändan? Men hallå, måste jag bli arg först? Inte undra på att vi tonårsmödrar blir både gråhåriga i förtid och får taskig touch med våra kottar. Tänk om de bara hade kunnat rensa öronen med spetsig tvål mellan varven så att de hörde första gången INNAN röstläget går upp i falsett eller ännu värre, ner i bas -då är det riktigt illa- så kanske man hade kunnat lägga lite energi på annat än at jäklas med dem och ställa sig ivägen för allt kul de vill göra? Ingen tonåring som har insett att det kanske finns ett samband någonstans på vägen? GRrrr.


Nåja, de fick fart, och fick burit ut sängen i storarummet. Strax därpå kom deras far (de fyra storas far) och hämtade dessa tu nyskällda telningar

-"hörru, de är färdigskällda för idag, du behöver nog inte ge dem mer av den varan, de fick sin beskärda del så det räcker" fick jag lite skamset medge när pappan kom, och strax därpå gled de iväg för att vara hos pappa i påsk.


Kvar hemma blev lilleman. Och förhoppningsvis tittar hans far in under kvällen när han tycker att han är klar i garaget med en jämrans bil som inte vill gå ordentligt (eller när han bedömer att läget är riskfritt, kanske, så skulle det kunna vara även om han aldrig skulle medge det. Sambon är lugnet personifierat om man säger så....).

Själv sitter jag här och tittar på madrassen. Varför skulle jag ha ut den i storarummet egentligen? Nu står den ivägen här, och jag får baxa med den själv imorgon när jag tycker att jag har lekt färdigt med lådorna som står där inne.


Nåja, tapeten fick jag i varje fall tagit bild på tidigare idag. (Medan humöret fortfarande var på topp, och ångan var uppe). Fast det blev lite "dov" färg på bilden, så jag får nog göra om det framöver. (Den andra bilden stämmer bättre med färgen som den har på riktigt).


Nu har jag bestämt mig för att rymma fältet en stund. Har nog en väninna som vill sitta under fläkten en liten stund med mig över en kopp kaffe... jag behöver nog bli av med lite dåligt samvete, och få till livs att de flesta tappar behärskningen någongång då och då. (Det är ytterst sällan jag blir så arg som jag har varit idag kanske jag skall tillägga).

Av Gitte - 9 april 2009 08:12

Tja, då sitter jag åter här och känner att jag behöver en lista för att inte glömma bort det jag skall göra, eller för att åtminstone komma halvvägs. Några punkter blir det ju... alltid lika roligt att följa upp i efterhand vad som verkligen genomfördes och vad som kom "emellan". Jag har en viss förmåga att omstrukturera mig och ändra fokus när något är så oinspirerande att jag måste skriva upp det på en lista för att komma ihåg att det borde bli gjort.


En sak skall jag i alla fall göra. Kikade in hos Erry -som lagt en kommentar igår- och hittade en bild på en jättesöt tapet, som jag tyckte var "bekant". Sen insåg jag att jag hade den in en annan färg. Och att jag aldrig öppnat rullen för att se hur den egentligen såg ut. Så det skall bli spännande att göra, för på hennes bild (som nog var lånad på nätet?) är den inte alls dum!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards