Alla inlägg den 7 april 2009

Av Gitte - 7 april 2009 12:51

Jag snubblade in hos Rättvisa barn och läste tillbaka ett par dagar. Hittade där en uppmaning att haka på något som verkar vara ett årligt återkommande event, årets PIF! Det lät lite kul, så visst, vi kör! =)!Detta innebär att jag kommer att skicka en gåva till de 3 första som svarar på detta inlägg. Presenten kommer i brevlådan inom 365 dagar. (Dock inte handgjord, men skall göra mitt bästa för att göra det personligt i alla fall!). Jag tänker gräva bland mina lanthandelsmojänger och hoppas att det är ok att jag halvfuskar och inte gör något för egen hand. *rodnar* Kommer att hålla fast vid kreativitet som grundtanke, altså blir det något man kan använda i skapande på något sätt.

****PAY IT FORWARD"I will send a handmade gift to the first 3 people who leave a comment on my blog requesting to join this PIF exchange. I don't know what that gift will be yet and you may not receive it tomorrow or next week, but you will receive it within 365 days, that is my promise! The only thing you have to do in return is pay it forward by making the same promise on your blog.

Gör såhär:1. Lämna en kommentar under detta inlägg (gärna med en länk till din blogg). Skriv gärna en motivering varför du gillar retro, vintage, shabby chic eller vilken "era" som tilltalar dig bäst, och maila mig din adress på bortbytingen@telia.com. Uppge väldigt gärna i mailet, om du helst virkar, stickar, scrappar, broderar, syr eller annat. De tre första kommentanterna är med i PIF:en och får en present av mig inom 365 dagar. 2. Gör samma sak på din egen blogg!

Av Gitte - 7 april 2009 09:08

Minns när jag själv började min traderahistoria, och sökte ÄKTA mojänger från 50-70-tal, sida upp och sida ner av genuin gammal hederlig lump kom upp och njutningsfaktorn på barometern låg på topp.


Sedan uppstod helt plötsligt ett oskick. Det började smyga sig in en massa som verkade åka snålskjuts på en plötsligt uppvaknande intressevåg av hiskeligt ärtgröna tjottaflonger, dvs, unreal stuff, if you know what I mean.


Med konstiga moln och grejjer, såg rätt ut men var inte "äkta". Nyproducerad kraffs. Mitt hjärta slog dubbelvolt och andnöden var ett faktum. Heow! Barnkläder fulla med miljögifter som inte laktats ur under de senaste decennierna, i samma form och design som den äkta varan och det var riktigt gräsligt. Jag såg framför mig hur indiska barn berövades sitt dricksvatten och sattes i arbete framför spinnaren. Here we go again, in på "vår" arena kom kommersialismen och våldförde sig på alla oss som hade hittat sjuttiotalet, som skapat en egen avantgarde med en tydlig signal; "SE! VI HAR HOPPAT ÖVER TÅGET, VI ÄR NOG LITE MER INTELLEKTUELLA ÄN NI, HA-HA, (eller så är vi bara annorlunda, kulturella, avvikare eller socialt missanpassade, eftersom vi gillar indiska kjolar)". Modelejonen kastade sig över vår egen personliga style och gjorde den till sin, och hela buisnesskedjan hakade på. På tradera märktes detta inte minst för att sökorden "70-tal" innebar träffar och sida upp och sida ner med nyproducerat dyrt modekraffs. Och våra kära sjuttitalisar, skjortor och inredning var plötsligt eftertraktat, och inte gick det att uppbringa barnplagg för en tia längre. Nu var vi helt plötsligt heta. Två-tre-fyra, ja varför inte FEM hundra för rätt mönster eller form? Fler än jag som gick och kliade sig i skallen ett tag? Va? Det här som alla säger är så fult, grönt och brunt och orange och jag vet inte vad? Nu ville ALLA ha. Scheisse.


Jag tror att det här kommer att dö ut så sakteliga, om det inte redan har gjort det? Snart kommer åttiotalet i full skala, och alla nyproducenter får börja sätta in axelvaddar i babybodysarna, och jag kan lova på heder och samvete, ni får ha det i fred. 80-talet genomled jag en gång, och det räcker. Men jag kommer åter börja hamstra överblivet från den här trendsvängen som ingen vill ha!


By the way, om du läst ända hit så kanske du är retrofil eller vintagenörd själv. Missa inte sidan Retroforum!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards